Srbija

15.11.2021. 13:32

BIRN

Autor: Nova Ekonomija

BIRN: Rio Tinto želi da izmesti prugu Valjevo-Loznica

Saobraćajni institut CIP po narudžbini Rio Tinta radi projekat izmeštanja dela pruge Valjevo – Loznica koja je prvobitno trebalo da prođe preko rudne žile jadarita, iako još nije doneta odluka o eksploataciji te rude, a o tome...

Foto: Pixabay

Srbija

15.11.2021. 13:32

Po narudžbini kompanije Rio Tinto, Saobraćajni institut CIP radi projekat izmeštanja dela pruge Valjev-Loznica jer ona treba da prođe preko lokacije planiranog rudnika, piše BIRN. Projekat je u izradi iako još nije doneta odluka o eksploataciji jadarita, rude koja sadrži visoku koncentraciju litijuma.

Selo Draginac je, prema pisanju BIRN-a i mesto od kog kompanija Rio Tinto nastoji da skrene prugu Valjevo-Loznica sa njene prvobitne trase, kako ne bi prelazila preko rudne žile jadarita, koji ta kompanija namerava da eksploatiše.

O Dragincu se pričalo pre desetak dana kada ga je nakon obilnih kiša poplavio Jadar. Nakon toga su udruženja koja se protive otvaranju rudnika još jednom upozorila na moguće probleme jer su tom prilikom bile poplavljene i neke od istražnih bušotina. 

RUŠENJE ABORIDŽINSKIH PEĆINA POSLEDICA “LOŠIH ODLUKA” RIO TINTA
BBC: RIO TINTU NALOŽENO DA OBNOVI ABORIDŽINSKE PEĆINE U AUSTRALIJI

Da zbog litijuma Rio Tinto „već pomera pruge po Srbiji“ potvrdio je direktor CIP-a Milutin Ignjatović koji kaže da izradu tehničke dokumentacije finansira Rio Sava Exploration d.o.o. iz Beograda, ogranak Rio Tinta, dok će Infrastruktura železnice finansirati izgradnju same pruge.

„Saobraćajni institut CIP d.o.o. za naručioca, kompaniju Rio Sava Exploration d.o.o. iz Beograda radi tehničku dokumentaciju železničke pruge Valjevo-Loznica, deonica Draginac, priključenje na postojeću prugu Šabac-Loznica“, kaže Ignjatović.

On navodi da CIP radi na izradi „Idejnog rešenja, Idejnog projekta sa Studijom opravdanosti, Projekta za građevinsku dozvolu i Studije o proceni uticaja na životnu sredinu za železničku prugu“. 

Šta sve znamo o projektu za iskopavanje litijuma u dolini Jadra?

Nešto slično je, kada je reč o saobraćajnicama, nedavno za Tanjugovu televiziju K1 potvrdio v.d. direktora Puteva Srbije Zoran Drobnjak. On je rekao da je to javno preduzeće dalo saglasnost Rio Tintu da pribavlja tehničku dokumentaciju za gradnju obilaznice oko Loznice. Dodao je i da u tome nema ništa neobično.

Dozvola za eksploataciju jadarita još nije izdata, niti je završena studija o proceni uticaja na životnu sredinu. Očekuje se i referendum u vezi sa tim projektom, pa se građani sa pravom pitaju da li je posao sa Rio Tintom unapred dogovoren. Ministarstvo građevine, kako navodi BIRN nije komentarisalo navodu vezi sa prugom Valjevo – Loznica.

Izgradnja pruge Valjevo – Loznica dugačke oko 68 kilometara planira se više od jednog veka, a više pokušaja te gradnje prekidali su ratovi. Poslednji put radovi su započeti uoči bombardovanja 1999. godine, kada su obavljeni radovi na najtežoj deonici, od Valjeva do Osečine, na kojoj se nalazi 20 tunela. Nakon bombardovanja radovi nisu nastavljeni. 

ARGUMENTI „ZA“ I „PROTIV“ RUDNIKA LITIJUMA U DOLINI JADRA

Pruga koja ide dolinom Jadra ima više stanica, a jedna od njih je u mestu Draginac, odakle će sada, zbog jadarita, ići drugom trasom do mesta na kom se priključuje postojećoj pruzi Ruma – Šabac – Loznica – Zvornik (državna granica sa BiH). 

Zbog nedostatka transparetnosti u pregovorima između Vlade Srbije i Rio Tinta, mogućeg pogubnog uticaja na životnu sredinu, ali i zbog loše reputacije ove kompanije, u Srbiji postoji snažan otpor izgradnji rudnika litijuma, dodaje se u tekstu BIRN-a.  

„Mi verujemo da će infrastruktura da se uradi na teret države, odnosno na teret građana. Problem je u tome što da bi se uradila cela infrastruktura za sve to, država će da se zaduži kreditima, verovatno kod Svetske banke, koji ćemo vraćati svi mi da bismo izradili kompletnu infrastrukturu za jednu stranu privatnu kompaniju na maksimalnu štetu svih građana Srbije i same zemlje, same prirode“, rekla je Marija Alimpić iz organizacije Zaštitimo Jadar i Rađevinu.

U vezi sa informacijom koja je dostavljena BIRN-u da će tehničku dokumentaciju za izmeštanje pruge finansirati Rio Tinto, a izgradnju same pruge Infrastruktura železnice, Alimpićeva konstatuje da država finansira ono što zapravo najviše košta.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.