Premijer Srbije Aleksandar Vučić video je u demonstrantima koji u Rusiji protiv korupcije protestuju s crtežima žute, gumene patke, „svetsku patkarsku zaveru“, napisao je kolumnista sajta „Blumberg“ Leonid Beršidski.
Beršidski u tekstu pod naslovom „Žuta gumena patka je moćan protestni simbol“ prenosi Vučićeve reči: „Ne verujem u slučajnosti“ i „Ne očekujte da poverujem da su se razni ljudi setili istog simbola u Beogradu, Brazilu i Moskvi“.
„Vučićeva sumnja je promašena“, piše autor i objašnjava da je „gumena patka neočekivano postala simbol protesta u raznim zemljama, iz različitih razloga“.
Ruski opozicionar Aleksej Navaljni je prošle godine objavio snimak skupocenog imanja premijera Dmitrija Medvedeva, koje ima i jezerce s kućicom za patke, zbog čega je patkica u Rusiji postala simbol protesta zbog korupcije, „te je to Vučić i video u Moskvi“, piše Beršidski.
„To je morao biti veoma iritantan prizor“, jer su se, piše u članku na Blumbergu, „2015. građani Beograda usprotivili razvoju priobalja za 3,8 milijardi dolara, što Vučić podržava, a čime će se blokirati jedna od najlepših panorama tog grada“.
Noseći žute gumene patke, beogradski „demonstranti su rekli da neće da obalu preuzmu bogataši i reku pretvore u privatno jezero“, piše Beršidski i navodi da je Srbiji, gde „patka“ znači i prevara, žuta patka „postala glavni predmet koji nervira vlasti“.
Beršidski pominje da je prošle godine žuta gumena patka postala i simbol demonstracija protiv korumpirane vlasti predsednice Dilme Rusef u Brazilu gde „plaćati patku“ znači „plaćati tuđe maslo“.
U članku se objašnjava da je još 1947. rusko-američki vajar Piter Ganin patentirao patku kao simbol, dok ju je holandski umetnik Florentijn Hofman postavljao na rekama i u lukama širom sveta, kao simbol prava svih da slobodno koriste vodene površine, dok se deca u kadi igraju malom žutom gumenom patkicom.
Žuta patkica je postala i simbol protesta u Hong Kongu 2013, a potom i na Tajvanu.
Beršidski piše da „ljudi kao što su Vučić i njegov domaćin Vladimir Putin, žive u jednostavnom svetu, bez slučajnosti. Prema njihovom mišljenju, protestima protiv korupcije u Srbiji, protiv neravnopravnosti u Rusiji, poreske nezasitosti u Brazilu i cenzure u Kini, upravlja se iz jednog jedinog centra, verovatno negde u SAD“.
Autor dodaje da političare poput Vučića i Putina „ne zanimaju konkretan kontekst i logika asocijacije kojima se upravljaju demonstranti pri izboru simbola. Zato će oni (demonstranti) verovatno jednog dana, zaslepljeni gnevom, eksplodirati gde ih ne očekuju“.
Demonstranti „zato prihvataju privlačne slike koje i dete može nacrtati, a to izgleda neumesno u zvaničnoj stvarnosti u kojoj je udobno Vučiću i Putinu. Žuta gumena patka apsurdno izgleda na transparentu, na gradskom trgu punom ljutitih demonstranata, na brodiću koji pokušava da izbegne policiji Srbije, izgleda apsurdno kada se stavi umesto tenka na Trgu Tjenanmen. To je, međutim, sasvim potaman demonstrantima jer to čemu se oni protive, obično je bar podjednako apsurdno koliko i regrutovanje žute gumene patke kao simbola revolucije“, zaključuje Leonid Beršidski današnji članak na sajtu vesti „Blumberg“.