Fabrike kartona u Srbiji su se remontovale i nisu imale dovoljno kartona za prodaju što je zakomplikovalo stanje na tržištu proizvodnje i prodaje ambalaže, kaže Bogoljub Pantelić, vlasnik kompanije Bosis, koja nedaleko od Valjeva proizvodi ambalažu za čuvene brendove velikih domaćih i inostranih kompanija.
„Na tržištu vlada nestašica otpadnog papira, a cene kartona i ambalažnog papira menjale su se u toku godine i više od pet puta, tako da je trebalo veoma dobro planirati i organizovati proizvodnju i obezbediti karton i ambalažni papir za sve naše klijente“, kaže Pantelić za Novu ekonomiju.
Repromaterijal nabavljaju iz mnogih fabrika sa kojima imaju, kako on kaže, višedecenijsko partnerstvo i vode računa o disprerziji rizika. Najpre, sarađuju sa dve fabrike u Srbiji, od jedne nabavljaju karton a od druge ambalažni papir, takođe, i uvoze karton iz Italije, Austrije, Nemačke, Slovenije, Mađarske, BiH.
„Ove pandemijske godine fizički obim proizvodnje bio je veći oko 24 odsto (količina prerađenog materijala od koga se dobija ambalaža) nego prošle godine. Imali smo velike investicije, ali bilo je i manjih zastoja jer su te investicije zahtevale i promene u procesima proizvodnje. Ali, naši zaposleni su pokazali odgovornost prema lancu snabdevanja prehrambene industrije i uspeli smo uprkos korona bolovanjima da ne zaustavimo proizvodnju nijedan dan”, ističe Pantelić.

Foto: Bosis
Prema njegovoj oceni, sledeća godina će biti i te kako izazovna, biće prilično teško obezbediti materijale za kupce jer su svi proizvođači uveli kvote za mesečnu nabavku i veoma je velika potražnja materijala za proizvodnju kartonske i kaširane ambalaže.
Milioni iz kanteOva kompanija nije koristila državnu pomoć namenjenu privredi iz paketa za ublažavanje posledica pandemije.
“Zahvaljujući našoj strategiji održivog poslovanja i disperziji rizika, ušli smo u ovaj period spremni i nismo koristili državnu pomoć za prevazilaženje posledica pandemije”, kaže vlasnik ove kompanije koja je proizvela lane oko 295 miliona (komada) kutija i zapošljava 147 radnika.
Ove godine napravili su halu za materijale površine oko 3.400 kvadrata za tri meseca i planiraju da do kraja januara završe sve promene za layout (šematski prikaz proizvodnje).

Foto: Bosis
Ova kompanija prisutna je u regionu i u jednom delu Evrope, izvoz čini oko 33 odsto.
“Nemamo nekih značajnih prepreka na tržištima u susednim zemljama i dalje se borimo da povećamo naš izvoz. Radimo u svim zemljama stare Jugoslavije, a izvozimo robu u Italiju, Švajcarsku, Rusiju, Maroko…”, kaže on.
Kako smo počeli u garaži…
Od male radionice za sito štampu koju je u garaži porodične kuće osnovao Bogoljub Pantelić 1982. godine, Bosis je prerastao u regionalnog lidera na tržištu štampane i kaširane kartonske ambalaže i blister kartona.
U kompaniji Bosis proizvodi se ambalaža za brendove velikih inostranih i domaćih kompanija: Nestle, Coca-Cola, Heineken, Mann + Hummel, Robert Bosch, Henkel, Nivea, Grand, Štark, Bambi, Polimark, Aleva, Carnex, Neoplanta, Knjaz Miloš…
“Strateška opredeljenost, odgovorno poslovanje i održivi razvoj priznati su i mnogim nagradama uključujući i nacionalnu nagradu za društveno odgovorno poslovanje Đorđe Vajfert, kojom je kompanija nagrađena dva puta”, ističe on.
Prema njegovoj napomeni, za dobru pozicioniranost na tržištu izuzetno je važno neprestano usavršavanje i težnja da se ide korak napred prateći svetske trendove u menadžmentu i tehnologiji.
“Osim toga, važna je usmerenost ka održivom i odgovornom poslovanju i razvoju, akcenat na dugoročnoj saradnji i dobrim partnerskim odnosima, briga o zaposlenima, životnoj sredini i lokalnoj zajednici, primena principa cirkularne ekonomije”, napominje vlasnik kompanije Bosis.