Srbija

12.12.2023. 16:40

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Cene u novembru skočile za osam odsto u odnosu na prošlu godinu

Envato

Srbija

12.12.2023. 16:40

Cene proizvoda i usluga lične potrošnje u novembru 2023. godine povećane su za osam odsto u odnosu na isti mesec prethodne godine, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statisiku. Povrće je poskupelo 16,5 odsto, a meso 10,3 odsto, a najviše su poskupele usluge popravke obuće – za 28,1 odsto u odnosu na novembar 2022. godine.

Različite grupe proizvoda čije se cene prate zabeležile su i različite stope rasta, pa se tako iz podataka RZS-a može videti da su cene u grupi „hrana“ u novembru ove godine u odnosu na novembar 2022. u proseku povećane za 9,1 odsto, a u grupi „odeća i obuća“ za 8,6 odsto.

Cene „opreme za stan i tekuće održavanje“ povećane za 11,2 odsto u odnosu na lane.

Cene u grupi „stanovanje, voda, električna energija gas i ostala goriva“ povećane su za 13 odsto u odnosu na novembar 2022. godine.

Sa druge strane cene transporta su pojeftinile za 0,6 odsto u odnosu na novembar 2022. godine.

Cene u okviru „rekreacije i kulture“ su u odnosu na novembar 2022. godine povećane 8,7 odsto, a u okviru grupe „komunikacije“ cene su povećane 0,7 odsto.

Ako se ipak posmatra samo hrana i rast cena manjih grupa proizvoda u okviru te grupe, vidi se da je povrće u novembru u odnosu na lane poskupelo za 16,5 odsto, meso 10,3 odsto, riba 10,6 odsto, hleb i žitarice 7,8 odsto.

Kada se radi o cenama u okviru grupe stanovanje, voda, el. energija, iz podataka se vidi da je cena odnošenja smeća  u novembru povećana za 15,9 odsto (u odnosu na novemvbar 2022), a cena „odvođenja otpadne vode“ 13,8 odsto.

Cena električne energije za domaćinstva je ovog novembra bila veća 23,2 odstom a gasa 31,2 odsto u odnosu na novembar prošle godine,

Iz Republičkog zavoda za statistiku su ranije Novoj ekonomiji odgovorili da se na mesečnom nivou prikupi oko 38.000 cena proizvoda i usluga, na osnovu kojih se obračunavaju indeksi za 660 elementarnih agregata.

„Lista proizvoda i usluga se ažurira na godišnjem nivou, izbacuju se proizvodi koji se slabije kupuju, a uvode se novi, moderniji“, naveo je RZS.

POPULISTIČKA MERA ZANEMARLJIVOG EFEKTA

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.