Srbija

24.11.2023. 14:30

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Da li i kako institucije koriste portal eKonsultacije?

papiri Pixabay

Srbija

24.11.2023. 14:30

Institucije u Srbiji često ne koriste portal eKonsultacije, ili ako ga koriste na njemu ne objave sva potrebna dokumenta. Postoje i primeri da neki državni organi na portalu eKonsultacije objavljuju dokumenta koja nemaju veze sa njegovom namenom, a dodatan problem je i to što se za dosta propisa (zakona) konsultacije uopšte i ne organizuju, ukazao je Centar za evropske politike u analizi „Portal eKonsultacije: novi instrument, neiskorišćene prilike“.

Portal eKonsultacije počeo je sa radom u decembru 2021. godine (kao poseban portal u okviru eUprave). Prema rečima Milice Divljak, mlađe istraživačice CEP-a, ideja je bila da se svi onlajn procesi konsultacija i javnih rasprava (o dokumentima javnih politika i propisima) sa pojedinačnih internet stranica ministarstava presele na taj portal.

„Da tu na jednom mestu možete da nađete sve što vas zanima, a što je još važnije da proces donošenja jedne strategije, programa ili propisa ispratite u okviru jedne objave. (Na primer) ako je reč o medijskoj strategiji da u okviru jedne objave imate obaveštenje da se se radi na izradi, proces konsultacija, proces javne rasprave, nacrt akta nakon javne rasprave, finalnu verziju akta – da na jednom mestu možete da za jedan dokument, odnosno akt, ispratite sve što vas zanima“, rekla je ona u okviru događaja koji je organizovao CEP.

Pregled konsultativnih procesa na Portalu ukazuje da određeni državni organi nisu nikad koristili Portal, poput Ministarstva za brigu o porodici i demografiju (MBPD). Takođe, organi uprave ne koriste redovno i ujednačeno Portal eКonsultacije prilikom sprovođenja konsultacija i javnih rasprava, navodi se u analizi CEP-a.

Pored toga što ne objavljuju sve konsultativne procese, pojedine institucije ne koriste Portal u skladu sa njegovom namenom. Jedan od primera predstavlja Ministarstvo za brigu o selu koje je na Portalu objavilo dva programa dodele bespovratnih sredstava za organizovanje manifestacije koja je u njihovoj nadležnosti i kupovinu minibuseva za potrebe prevoza seoskog stanovništva.

Dodatno, Ministarstvo zaštite životne sredine ima mnoštvo objava koje se odnose na javne konkurse za dodelu namenskih sredstava, objave o rang listama projekata koji su podneti u okviru tih konkursa, konačne odluke o dodeli sredstava i uopšte ostale konkurse iz njihovog delokruga.

„Primeri ova dva ministarstva ukazuju na nerazumevanje svrhe Portala, što rezultira velikim brojem objava koje ne bi trebalo da se ovde nalaze i koje zainteresovanim stranama ne pružaju relevantne informacije“, navodi CEP.

Predlagači dokumenata javnih politika tokom „ex-ante“ analize efekata javnih politika sprovode konsultacije sa zainteresovanim stranama i ciljnim grupama i prikupljaju i obrađuju podatke, u cilju predlaganja optimalne opcije ili optimalne kombinacije razmatranih opcija, navodi se u Zakonu o planskom sistemu.

Vladimir Mihajlović, istaživač CEP-a, ukazuje da su u javnosti najčešće priča o javnim raspravama, što je krajnja faza, odnosno javne rasprave idu na kraju, kada je zakon pripremljen, odnosno nacrt zakona izrađen.

„Konsultacije idu na početku, na samom početku. Na primer želimo medijsku strategiju, nemamo ništa, hoćemo da je napišemo, onda pričamo (u okviru konsultacija) o pravcu,  idejama..“, rekao je Mihajlović.

On je ukazao da je problem što većina institucija i službenika konsultacije i dalje posmatra kao dodatnu obavezu umesto kao priliku da dobiju besplatno znanje, što je suština konsultacija.

Milica Divljak je navela da kada je portal eKonsultacije uspostavljen, doneta odluka da su svi organi u obavezi da sve informacije objavljuju na njemu.

„Međutim skoro dve godine kasnije, utvrdili smo da institucije često ne koriste portal, i da i dalje pribegavaju starim modelima komunikacije, da sve što treba objavljuju na svojim internet stranicama, a na portalu ako i objave, često ne objave sve što je potrebno, pa su onda zainteresovane strane prinuđene da ‘kopaju’ po pojedinačnim stranicama i to često (na tim stranicama) ne bude uredno, da imate jednu sekciju gde se nalaze sve konsultacije i javne rasprave – nego nešto bude u sekciji vesti, nešto u sekciji nacrta dokumenata..“, rekla je ona.

Prema njenim rečima, ono najvažnije što je CEP ustanovio je da pojedine institucije uopšte ne koriste portal eKonsultacije, a postoje i institucije kao što je (na primer) Ministarstvo zaštite životne sredine koje na portalu objavlje pozive, konkurse za dodelu namenskih i nenamenskih sredstava koji apsolutno nemaju veze sa predmetom portala, i koji ne bi trebalo tu uopšte da se nađu.

„Pored toga imamo probleme da neke institucije, iako objavljuju sve procese koje su sprovodili, ne objave izveštaj o javnoj raspravi, ne objave polazne osnove, ne objave sva dokumenta“, rekla je ona.

Prema njenim rečima, poseban problem je činjenica je da se za propise, zakone, uredbe  često ne organizuju konsultacije, već samo javna rasprava, što je krajnji korak u fazi usvajanja (nekog propisa), a pre toga postoji čitav jedan proces koji može trajati mesecima i tokom kojeg bi polazne osnove mogle da se izrade u skladu sa potrebama dela društva na koje će se ti zakoni i dokumenta odnositi.

I dok je često da se konsultacije ne organizuju za propise (zakone), u slučaju dokumenata javnih politka (kao što su strategije) konsultacije se uglavnom organizuju.

„Imamo podatak da je za celu 2022. godinu samo 29 odsto propisa prošlo kroz neki proces konsultacija, dok je to bio slučaj sa svim dokumentima javnih politka koji su usvojeni“, rekla je ona.

Ona je istakla da je važno promovisati sam portal eKonsutacije, kao i značaj konsultacija i javnih rasrpava i učešća zainteresovanih starna u čitavim tim procesima.

Jedna od preporuka CEP-a je i da se izmeni Poslovnik Vlade u delu koji se odnosi na sadržinu nacrta i predloga akata i dostavljanja materijala Vladi od strane predlagača – tako da obavezno sadrži informacije o održanim konsultativnim procesima.

Poslovnikom bi, kako se navodi, trebalo utvrditi da se na odborima ne razmatraju nacrti i predlozi akata ukoliko nisu prošli kroz konsultativne procese, osim onih slučajeva u kojima je predviđeno izuzeće od obaveze sprovođenja konsultacija propisane Zakonom planskom sistemu.

Zakoni ne važe za projekte vredne 10 milijardi evra

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Tema:

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.