Udruženje potrošača „Efektiva“ pozvalo je građane na bojkot trgovinskih lanaca u trajanju od pet dana. U pitanju je bojkot pet velikih trgovinskih lanaca- Deleze (Maxi i Shop&Go), Merkator (Idea, Roda, DIS), Lidl i Univerexport.
Iz udruženja pozivaju da se bojkotuju veliki trgovinslki lanci tako što će se nalaziti alternative kao što su male radnje, pijace i direktni proizvođači.
U svom saopštenju navode kao savet građanima, da u takvim radnjama kupe osnovne stvari, a ako baš nisu u mogućnosti da biraju, odu u velike markete ali samo da kupe „ono osnovno“ i na akciji.
„Targetiramo pet najvećih trgovaca, sa idejom da oni spuste cene i svi drugi će za njima. Zato nismo targetirali Aromu, Aman, Gomex (kog i nema u Beogradu). Nije ni logično da ih sve stavimo na spisak, onda je stvarno pitanje gde jesti“, naveli su iz udruženja.
Kako su saopštili, ovaj bojkot treba da promeni navike potrošača, malo po malo.
„To će i trgovcima promeniti navike, odustaće od visokih cena, kada prometi krenu trajno da padaju“, naveli su.
U Srbiji je već organizovan ovakav jedan bojkot 31. januara.
Tako je, prema podacima Poreske uprave Srbije u petak, 31. januara, broj izdatih fiskalnih računa bio 865.758, što je za 25 odsto manje u odnosu na dan pre.
Poređenja radi, u četvrtak, 30. januara, broj izdatih fiskalnih računa bio je 1.157.985.
I druge zemlje bojkotuju
Srbija se naime, ugleda na građane zemalja regiona- Hrvatsku i Crnu Goru u kojem je bojkot trgovinskih lanaca i počeo.
U Hrvatskoj je bojkotom 24. januara ove godine smanjen prihod trgovinskih lanaca za 48 odsto. Tako je potrošačka platforma iz Hravtske „Halo, inspektore“ saopštila da je bojkot bio uspešan tokom tri nedelje, koliko traje u Hrvatskoj.
U toj zemlji potrošači od petka do nedelje ne idu u radnje, pa je tako od prvog vikenda kada je počeo, pa sve do poslednjeg, u radnjama potrošeno ukupno 108 miliona evra manje, od čega samo za tri petka 75 miliona evra.
Od 19 posmatranih dana, pad potrošnje zabeležen je 16 dana.
Kako podsećaju iz platforme, „zamrzavanje cena na kraći rok i privremeni popusti neće dovesti do zaustavljanja rasta cena, njihove stabilizacije i to jako dobro znaju svi koji treba da se uhvate u koštac s ovim problemom“.
Bijkot je, kako tvrde, postigao dva cilja, jedan da pokaže da potrošači imaju kolektivnu snagu i solidarnost, a drugi da je problem enormnog rasta cena „ukazan onima koji su stvorili taj isti problem“.
„Treći cilj još nije ostvaren – zaustavljanje rasta cena i stabilizacija. To će morati da ostvare oni koji su na izborima dobili (naše?) poverenje“, navela je platforma „Halo, inspektore“.
Potrošači u Hrvatskoj, kako su naveli, i dalje čekaju odgovor trgovaca zašto su zapravo cene proizvoda kojima je PDv skinut na pet odsto rasle, a ta neke proizvode i više.
U Crnoj Gori situacija nije ništa drugačija po pitanju cena i bojkota. Naime, građani Crne Gore su 31. januara bojkotovali trgovine, pa je Poreska uprava te zemlje saopštila da je tog dana pet najvećih trgovinskih lanaca zabeležilo pad prometa od 56,14 odsto u odnosu na prethodnu nedelju.
u Severnoj Makedoniji je takođe pokrenuta ova akcija od strane građana. U osam većih trgovinskih lanaca u Severnoj Makedoniji u petak, 7. februara, na dan drugog bojkota kupovine, promet je bio 22,12 odsto manji nego u četvrtak, pokazuju podaci Uprave javnih prihoda.
Zbog bojkota u Severnoj Makedoniji manji promet u osam lanaca supermarketa
Deru nas bez srca, zato podržavam petodnevni bojkot!