Za održavanje i izgradnju puteva u protekle dve godine (2022-2024) uloženo je blizu 110 milijardi dinara iz lokalnih budžeta. Međutim, nedostaci u organizaciji, planiranju, javnim nabavkama i nadzoru, umanjuju efektivnost i efikasnost upravljanja lokalnim putevima i mogu dovesti do neplaniranih troškova i nižeg kvaliteta usluga, utvrđeno je revizijom koju je sprovela Državna revizorska institucija (DRI).
Izveštaj o reviziji svrsishodnosti poslovanja „Upravljanje lokalnom putnom infrastrukturom“ pokazao je da je potrebno unapređenje kontrole i upravljanja lokalnim putevima, s obzirom na značajna sredstva koja se za te namene izdvajaju iz lokalnih budžeta.
Kako se navodi u izveštaju, planiranje radova na lokalnim putevima nije u potpunosti efektivno zbog nedostatka integrisanog pristupa planiranju i evidencijama o putevima, kao i podeljenih nadležnosti upravljača puta, što stvara rizik od slabe koordinacije, neefikasnog korišćenja sredstava i preklapanja aktivnosti.
Revizori su utvrdili da su unapređenje postupaka javne nabavke, bolje planiranje i razvoj adekvatnih pokazatelja učinka ključni za postizanje veće transparentnosti, efikasnosti i ekonomičnosti finansiranja radova na lokalnim putevima.
Usled nedostataka u planiranju javnih nabavki dolazi do dodatnih radova na lokalnim putevima, ali i uvećanja vrednosti ugovora, smatra DRI. To dovodi u rizik ekonomičnost i transparentnost trošenja javnih sredstava.
U periodu 2022–2024. godine, u Novom Sadu, Kruševcu i Zaječaru, određeni broj ugovora o radovima je izmenjen zbog pojave nepredviđenih i dodatnih radova, što je uslovilo i produžetak rokova. U Zaječaru su izmenjena tri ugovora o letnjem održavanju puteva, pri čemu je vrednost radova povećana gotovo do zakonskog maksimuma – oko 50 odsto.
Pojedine pozicije radova aneksima su povećane i do 1.600 odsto, a neki radovi nisu ni izvedeni. U Novom Sadu, kod pet od 16 ugovora vrednost je uvećana 2–32 odsto, a rokovi produženi do 360 dana. U Kruševcu je četiri od 20 ugovora imalo uvećanja 20–41 odsto i produženje rokova do 60 dana.
„Usled primene diskriminatorskih uslova i angažovanja istih privrednih subjekata, ograničena je konkurencija u postupcima javnih nabavki radova na lokalnim putevima“, navela je DRI.
I dalje nadzor i kontrola nad upravljanjem lokalnim putevima nisu efikasno uspostavljeni jer nedostaje sistematsko praćenje i ocena stanja lokalnih puteva, dosledna primena mera za unapređenje bezbednosti u saobraćaju, kao i uključivanje građana u kontinuirano ocenjivanje kvaliteta održavanja puteva i ulica.
U mnogim jedinicama lokalne samouprave, neadekvatno upravljanje lokalnom putnom infrastrukturom ogleda se u neodgovarajućem održavanju puteva, kojem često doprinosi neredovan nadzor nad stanjem putne infrastrukture.
Grad Novi Sad plaća skoro 100.000 evra za uklanjanje žvaka sa centralnih gradskih ulica