Srbija

29.09.2025. 16:11

Autor: Katarina Pantelić

DRI o neefikasnom trošenju novca za lokalne puteve: Dali 110 milijardi za dve godine, dobili neplanirane troškove i nizak kvalitet

DRI / Nikola Stojanović

Foto: Nikola Stojanović, DRI

Srbija

29.09.2025. 16:11

Za održavanje i izgradnju puteva u protekle dve godine (2022-2024) uloženo je blizu 110 milijardi dinara iz lokalnih budžeta. Međutim, nedostaci u organizaciji, planiranju, javnim nabavkama i nadzoru, umanjuju efektivnost i efikasnost upravljanja lokalnim putevima i mogu dovesti do neplaniranih troškova i nižeg kvaliteta usluga, utvrđeno je revizijom koju je sprovela Državna revizorska institucija (DRI).

Izveštaj o reviziji svrsishodnosti poslovanja „Upravljanje lokalnom putnom infrastrukturom“ pokazao je da je potrebno unapređenje kontrole i upravljanja lokalnim putevima, s obzirom na značajna sredstva koja se za te namene izdvajaju iz lokalnih budžeta.

Kako se navodi u izveštaju, planiranje radova na lokalnim putevima nije u potpunosti efektivno zbog nedostatka integrisanog pristupa planiranju i evidencijama o putevima, kao i podeljenih nadležnosti upravljača puta, što stvara rizik od slabe koordinacije, neefikasnog korišćenja sredstava i preklapanja aktivnosti.

Revizori su utvrdili da su unapređenje postupaka javne nabavke, bolje planiranje i razvoj adekvatnih pokazatelja učinka ključni za postizanje veće transparentnosti, efikasnosti i ekonomičnosti finansiranja radova na lokalnim putevima.

Usled nedostataka u planiranju javnih nabavki dolazi do dodatnih radova na lokalnim putevima, ali i uvećanja vrednosti ugovora, smatra DRI. To dovodi u rizik ekonomičnost i transparentnost trošenja javnih sredstava.

U periodu 2022–2024. godine, u Novom Sadu, Kruševcu i Zaječaru, određeni broj ugovora o radovima je izmenjen zbog pojave nepredviđenih i dodatnih radova, što je uslovilo i produžetak rokova. U Zaječaru su izmenjena tri ugovora o letnjem održavanju puteva, pri čemu je vrednost radova povećana gotovo do zakonskog maksimuma – oko 50 odsto.

Pojedine pozicije radova aneksima su povećane i do 1.600 odsto, a neki radovi nisu ni izvedeni. U Novom Sadu, kod pet od 16 ugovora vrednost je uvećana 2–32 odsto, a rokovi produženi do 360 dana. U Kruševcu je četiri od 20 ugovora imalo uvećanja 20–41 odsto i produženje rokova do 60 dana.

„Usled primene diskriminatorskih uslova i angažovanja istih privrednih subjekata, ograničena je konkurencija u postupcima javnih nabavki radova na lokalnim putevima“, navela je DRI.

I dalje nadzor i kontrola nad upravljanjem lokalnim putevima nisu efikasno uspostavljeni jer nedostaje sistematsko praćenje i ocena stanja lokalnih puteva, dosledna primena mera za unapređenje bezbednosti u saobraćaju, kao i uključivanje građana u kontinuirano ocenjivanje kvaliteta održavanja puteva i ulica.

U mnogim jedinicama lokalne samouprave, neadekvatno upravljanje lokalnom putnom infrastrukturom ogleda se u neodgovarajućem održavanju puteva, kojem često doprinosi neredovan nadzor nad stanjem putne infrastrukture.

Grad Novi Sad plaća skoro 100.000 evra za uklanjanje žvaka sa centralnih gradskih ulica

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.