Novom Uredbom o kapitalnim projektima koju je pre nekoliko dana usvojila Vlada, predviđeno je postojanje Cetralizovane baze kapitalnih projekata (PIMIS). Međutim, Uredba ne predviđa da će javnosti biti dostupni podaci iz ove baze, upozorio je izvršni direktor „Transparentnosti Srbija“ Nemanja Nenadić u predlogu za unapređenje teksta Uredbe.
PIMIS je zapravo informacioni sistem za unos projektne dokumentacije, kako bi se identifikovali, evidentirali, ocenili odabrali ali i pratili kapitalni projekti.
Ovom bazom upravlja Ministarstvo finansija i daje mogućnost pristupa bazi nadležnim organima autonomne pokrajine ili lokalne samouprave.
One bi trebalo da iz reda zaposlenih imenuju glavnog administratora koji će biti zadužen za administraciju baze.
Izvršni direktor „Transparentnosti Srbija“ Nemanja Nenadić naveo je u predlogu za unapređenje teksta Uredbe, da ni jedna odredba uredbe ne daje naznake o tome da će javnost imati pristup podacima ove baze.
Dodao je i da je „očigledno reč o informacijama koje bi se mogle tražiti korišćenjem zahteva za pristup informacijama od javnog znalaja“, ali i da ne postoji obrazloženje u kojem se navodi da se ovi podaci neće objavljivati proaktivno.
Šta je Komisija za kapitalne investicije?
Vlada Srbije je pre tri godine obrazovala Komisiju za kapitalne investicije koja ocenjuje i prati kapitalne projekte, a Ministarstvo finansija je nedavno objavilo da se Komisija od osnivanja sastala sedam puta.
Predsednik Komisije za kapitalne investicije je sam predsednik Vlade, a njegovi zamenici su ministar finansija, ministar građevinarstva i ministar zadužen za evrointegracije.
Članove Komisije čine ministar nadležan za poslove javnih ulaganja, informisanja i telekomunikacija, ministar rudartsva i energetike, poljoprivrede, zaštite životne sredine, privrede, kao i poslove državne uprave i lokalne samouprave.
Članove Komisije čine i ministar zdravlja, prosvete i nauke.
Komisija vrši potvrdu usklađenosti kapitalnog projekta sa planskim dokumentima, usvaja Jedinstvenu listu projektnih ideja, projekata u pripremi i listu pripremljenih projekata.
Takođe, ona vrši i rangiranje projekata na osnovu usklađenosti kapitalnog projekta sa planskim dokumentima i stepena pripremljenosti.
Iz „Transparentnosti“ su naveli da bi trebalo predvideti javnost podataka o sednicama ovog tela, odlukama koje donosi, obrazloženju tih odluka i slično.
„Blagovremeno objavljivanje podataka iz ove baze kao i podataka o radu Komisije, olakšalo bi učešće civilnog društva, medija i građana u procesu odabira i praćenja realizacije kapitalnih projekata da pomognu državnim organima koji su nadležni da prate sprovođenje ovog propisa“, naveli su iz Transparentnosti.
Nova ekonomija je nedavno pisala o tome da su izdvajanja iz budžeta za kapitalne projekte povećana nekoliko puta u odnosu na pre nekoliko godina, a da se javnosti ne obrazlaže ni isplativost ni opravdanost tih projekata kao što je izgradnja nacionalnih stadiona.
Kako se navodi u Programu reformi javnih fiannsija, postoji i Grupa za ocenu i praćenje kapitalnih projekata pri Ministarstvu finansija koja prati 159 projekata u skladu sa Uredbom i radi na uspostavljanju Centralizovane baze kapitalnih projekata.
Komisija za kapitalne investicije ima i pomoćno telo, takozvanu Potkomisiju, koja preliminarno vrši odabir projektnih ideja i nju obrazuje Vlada.
Kopredsednici Potkomisije su ministar za evrointegracije i ministar finansija.
Članovi Potkomisije su ministri: rudarstva i energetike, poljoprivrede, građevinarstva, zaštite životne sredine, informisanja, nauke, rada, državne uprave, zdravlja, prosvete i ministar nadležan za poslove javnih ulaganja.
Pokrajinska i lokalna komisija za kapitalne investicije
Pored republičke, Uredbom su propisane i pokrajinska i lokana komisija za kapitalne investicije koje su dužne da na svakih šest meseci dostave Ministarstvu finansija izveštaj o radu koji sadrži osnovne podatke o kapitalnim projektima iz njihove nadležnosti.
Pokrajinsku komisiju za kapitalne investicije obrazuje Pokrajinska vlada za pokrajinske kapitalne projekte, dok njene aministrativne i stručno-tehničke poslove obavlja pokrajinski sekretarijat nadležan za poslove finansija.
Lokalnu komisiju za kapitalne investicije obrazuje jedinica lokalne samouprave za lokalne kapitalne projekte, koju čine predsednik skupštine opštine, predsednik opštine i načelnik opštinske uprave, odnosno načelnik opštinske uprave nadležan za poslove finansija, u slučaju kada je opštinska uprava organizovana u više uprava.
Za grad kao jedinicu lokalne samouprave, Lokalnu komisiju čine predsednik skupštine grada, gradonačelnik i načelnik gradske uprave, odnosno načelnik gradske uprave nadležan za poslove finansija, u slučaju kada je gradska uprava organizovana u više uprava.
Oni kapitalni projekti koji nisu završeni dok ova Uredba nije stupila na snagu, ovlašćeni pregledači su dužni da u roku od 120 dana unesu obrazac u Centralizovanu bazu kapitalnih projekata, odnosno dokumenta koji odgovaraju fazi u kojoj se postojeći projekat nalazi u skladu da odredbama uredbe.
Jedinica lokalne samouprave je dužna da obrazuje Lokalnu komisiju u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu uredbe i da o tome obavesti Ministarstvo fiansnija.
Komisija za kapitalne investicije sastaje se dvaput godišnje, a Vlada Srbije ulaže milijarde evra