
Uvođenjem subvencionisanih linija država će ugroziti opstanak postojećih 11 linija na niškom aerodromu, ocenjuje se u analizi agencije Beta.
Javnim pozivom koji je uputilo Ministarstvo građevinarstva predviđeno je da avio-kompaniji koja ponudi najbolje uslove država ove i naredne dve godine isplati po 600 miliona dinara, odnosno ukupno 1,8 milijardi dinara ili 15 miliona evra za obavljanje redovnog avio-prevoza na linijama u javnom interesu.
Uredbom Vlade Srbije linijama u javnom interesu proglašene su linije od Niša do Frankfurta, Rima, Hanovera, Ljubljane, Salzburga, Bolonje, Budimpešte, Geteborga, Fridrihshafena, Karlsruea i Tivta. Letovi na tim linijama, kako je najavljeno, trebalo bi da krenu već od 1. juna, a na listi prioritetnih nalaziće se do 30. juna 2023. godine.
PROČITAJTE JOŠ:
Nekadašnji direktor JP „Aerodroma Niš“ Vladica Đurđanović mišljenja je da prelazak sa dosadašnjeg poslovnog modela na „besomučno“ sufinansiranje predstavlja nonsens koji će ugroziti postojeće linije, ali i oterati sve kompanije koje su razmišljale da bez subvencija uvedu nove letove iz Niša.
„Vlada namerava da za trogodišnji aranžman koji porazumeva letove avionima u kojima će biti ukupno 960.000 sedišta izdvoji 15 miliona evra.
Aerodrom Niš je za tri godine bez ikakve subvencije avio kompanijama, imao milion instaliranih sedišta u avionima i oko 900.000 putnika. U periodu od 2014. do 2017. godine grad Niš pomogao je aerodromu sa dva miliona evra, od kojih je jedan milion bio za pokriće zatečenih dugova, tako da je čitav projekat razvoja aerodroma u tom periodu koštao milion evra. Sada Vlada izdvaja 15 miliona evra, a to je suma kojom skoro možete da napravite nov aerodrom na poljani“, rekao je Đurđanović agenciji Beta.
Đurđanović je kazao da su kriterijumi koji su navedeni u tenderu takvi da favorizuju nacionalnog prevoznika, a s obzirom na rok od 25 dana za predaju ponuda teško je poverovati da će osim „Er Srbije“, koja je već prepoznata kao sigurni ponuđač, bilo ko drugi uopšte i da se pojavi.
„Ukoliko neko misli da će ubuduće bilo koja nova avio-kompanija doći u Niš ili postojeća otvoriti novu liniju bez subvencija, taj je zalutao u ovu branšu.
Ukoliko i ‘progutaju’ same subvencije, ‘Rajan er’, ‘Viz er’ i ‘Svis’ sigurno će ozbiljno razmisliti o odabiru subvencionisanih linija koje konkurišu njihovoj mreži iz Niša.
Najblaže rečeno je bezobrazluk subvencionisati Fridrihshafen koji je na 50 do 60 km od ‘Vizovog’ Memingema ili 90 kilometara od ‘Svisovog’ Ciriha.
Ništa nije bolja situacija ni na linijama do Salzburga, Budimpešte, Kalsruea, Nirnberga, Hanovera, Han Frankfurta, Bolonje i Geteborga, koje su na manje od dva sata vožnje od već postojećih linija ili dele njihovo opslužno područje.
Čak osam od 12 linija od ‘javnog značaja’ manje ili više direktno utiče na već uspostavljene komercijalne linije na niškom aerodromu“, istakao je Đurđanović.