Vesti iz zemlje

09.12.2018. 17:17

Danas Online

Autor: Ministarstvo za rad

Efektiva: JKP Infostan nastavlja sa nezakonitim ponašanjem na štetu građana

Udruženje potrošača Efektiva upozorava javnost da JKP Infostan tehnologije nastavlja sa višestrukim nezakonitim ponašanjem na štetu građana, koje sada poprima više nego ozbiljne razmere.
Problematično ponašanje sa sastoji u nastavljanju politike slanja opomena pred utuženje i pokretanja izvršnih postupaka radi prinudne naplate mesečnih potraživanja iz poslednjih godinu dana koja su uredno plaćena, to jest u  upornoj primeni obustavljenog, prevarnog sistema knjiženja koji uplate građana za tekuća potraživanja preusmerava na najstarija neplaćena potraživanja koja mogu biti i zastarela. Zatim, ustanovljavanje politike neodgovaranja na reklamacije građana, pisanje predloga za izvršenje bez JMBG brojeva i datuma rođenja izvršnih dužnika, kao i na korišćenje advokata za pisanje opomena pred utužnje, a potencijalno i za pisanje predloga za izvršenje, što sa sobom nosi opasnost od povećanja troškova izvršnog postupka za najmanje 6.000 dinara, navodi se u saopšetnju.
Kao što je javnosti poznato, JKP Infostan tehnologije je u maju 2018. godine, posle šest godina odustao od nezakonitog, na obmani potrošača zasnovanog saldo sistema knjiženja uplata, koji je kroz manipulaciju podacima na računima (uklanjanje oznaka meseca i godina sa priznanica i uplatnica kao sastavnih delova računa koji se prilikom plaćanja otcepljuju od ostatka računa) i stavljanje uvek istog poziva na broj omogućavao Infostanu da simuluje sebi zakonski osnov iz člana 312 Zakona o obligacionim odnosima, to jest da uplate za tekuće mesece proknjižava na najstarija potraživanja, koja mogu biti i zastarela. Infostan je ovakav sistem primenjivao čak i onda kada su potrošači plaćali svoja mesečna zaduženja opštim uplatnicama i elektronskim putem, uz navođenje svrhe uplate (mesec i godina za koju se plaća), pa je onda utuživao građane radi naplate mesečnih obaveza koje su uredno izmirene a sa vrlo očiglednim ciljem naplate zastarelih potraživanja.
Bez obzira na to što je Infostan, pod pritiskom nekoliko udruženja potrošača vratio prvobitni sistem knjiženja koji je važio do oktobra 2011. godine, a što znači da je na priznanice i uplatnice vratio uklonjene oznake meseca i godine i vratio različitost poziva na broj od meseca do meseca, ovo javno komunalnu preduzeće za objedinjenu naplatu komunalnih usluga i dalje istrajava na primeni nezakonitog saldo sistema, pa i dalje šalje opomene pred utuženje za uredno plaćene račune zaključno sa aprilom 2018. godine, a što je najgore, opomene se u nekim slučajevima odnose i na plaćene račune od maja 2018. godine pa nadalje – kao da sistem knjiženja uopšte nije promenjen.
Udruženje Efektiva navodi i da je primetno je takođe da je Infostan poslednjih meseci počeo da pribegava neodgovaranju na reklamacije građana, što je zakonski prekršaj iz člana 160 Zakona o zaštiti potrošača. S obzirom na količinu pritužbi na ovakvo ponašanje, možemo slobodno da kažemo da se ne radi tek o pojedinačnim propustima već o veoma drskoj, promišljenoj politici Infostana.
Podaci Efektive pokazuju da Infostan na ovaj način prevashodno ignoriše po sebe vrlo neugodne, ali osnovane zahteve građana za preknjižavanje njihovih uplata, a sa ciljem da prinudnim putem, preko izvršitelja, izdejstvuje duplu naplatu potraživanja za iste, uredno plaćene mesece.
Međutim, Infostan ignoriše i druge vrste reklamacija, na primer za prevođenje računa sa prethodnog vlasnika na novog vlasnika. Zbog ovakvog ponašanja, članovi Efektive su samo u prošlih mesec dana podneli tri prekršajne prijave protiv Infostana i odgovornih lica u Infostanu, radi njihovog kažnjavanja.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.