Najvruće pitanje ove godine: Kako se grejati? Šta je jeftinije, šta se više isplati?
Kada je reč o uštedi prilikom grejanja, umesto jeftinijeg rešenja mnogo je bolje odabrati ono koje dugoročno štedi. Odabrati rešenje za grejanje koje dugoročno donosi uštedu u vreme oscilacija cena energenata veliki je izazov.
Jedna domaća kompanija prepoznata u široj javnosti s obzirom na svoje dugogodišnje iskustvo u ovoj oblasti, uz podršku programa Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske unije, je investirala u digitalizaciju svojih procesa, čime je unapredila svoju efikasnost i smanjila troškove poslovanja.
Kompanija Energy Net iz Novog Sada je specijalizovana za istraživanje, razvoj i proizvodnju inovativne i održive opreme i materijala za grejanje, hlađenje i ventilaciju, kao i osmišljavanje i izradu energetski efikasnih rešenja.
Osnovana kao porodična kompanija, Energy Net preko 30 godina edukuje, obezbeđuje i sprovodi sveobuhvatna, održiva i energetski efikasna rešenja za proizvodnju i skladištenje energije, grejanja, hlađenja, ventilacije i uređenja stambenog i poslovnog prostora.
Koji su trenutno najveći izazovi u poslovanju?
„U današnje vreme vlada nestašica radnika koji su stručni i osposobljeni za proizvodnju, ugradnju i održavanje sve sofisticiranijih sistema za grejanje, hlađenje i ventilaciju, što nas je navelo da osnujemo sopstvenu Akademiju za obuku kadrova, i tako se aktivno uključimo u sistem dualnog obrazovanja kako bi dugoročno obezbedili potrebnu radnu snagu“, objašnjava Goran Jevtić, CEO Energy net grupe.
Kako ističe, pored osnivanja Energy net Akademije, kao kompanija su investirali velika sredstva u novu opremu, prostorije i poslovne procese.
„Investicije u sopstvene kapacitete su nam omogućile da efikasnije isporučujemo naše proizvode, usluge i rešenja, a kroz digitalnu transformaciju poslovnih procesa smo optimizovali poslovanje i tako ostvarili značajne uštede”.
Nakon uspešno završenog prvog savetodavnog projekta sa kompanijom Energy net na temu optimizacije poslovnih procesa i finansijskog menadžmenta, pokrenuta je druga faza podrške koju pružaju EBRD i EU – Saveti za mala preduzeća – sa fokusom na digitalizaciju poslovnih procesa, koja se realizuje angažovanjem stručnog konsultanta u periodu od 18 meseci.
Kakve koristi će kompanija imati od digitalizacije procesa?
„S obzirom da imamo zaposlene na više lokacija u zemlji i okruženju, a takođe i instalatere i servisere na terenu koji su zaduženi za ugradnju, puštanje u rad i servis uređaja na adresama korisnika, neophodno je uspostaviti efikasne poslovne procese i adekvatnu komunikaciju između timova“, kaže Goran Jevtić.
On ističe da je to digitalizacija procesa i komunikacije od posebnog značaja kada se javi problem na terenu, u vidu kvara na uređaju. Novi digitalizovani sistem će da integriše korisnički centar i time omogući rad 24/7, obezbeđujući korisniku da mu se otkloni kvar u najkraćem mogućem roku.
„Sa novom digitalnom platformom biće značajno poboljšan protok informacija, kao i omogućavanje korisniku da u svakom trenutku pristupi platformi i dobije potrebnu informaciju. U realnom vremenu imaćemo povratne informacije sa terena, moći ćemo da izdajemo radne naloge na daljinu i da pratimo isporuku, ugradnju i servisiranje naših proizvoda“, objašnjava Goran Jevtić.
Očekivana korist od novog sistema su kraći rokovi isporuke proizvoda i usluga i zadovoljniji korisnici ali i zadovoljniji zaposleni jer sistem automatski eliminiše suvišne korake u procesu rada, do kojih je u proslošti dolazilo zbog neefikasne komunikacije.
Koje su koristi ulaganja u digitalizaciju?
Konsultant koji razvija i implementira inovativne digitalne aplikacije u Energy Netu, Dejan Pečaranin, objašnjava koliko je vazna digitalna transformacija za svaki biznis.
„Očekivanja kupaca u pogledu kvaliteta isporuke proizvoda, pratećih usluga, korporativne komunikacije i celokupnog korisničkog iskustva su u stalnom porastu. Sa druge strane, tržišni uslovi i konkurencija stvaraju dodatni pritisak, na koji se odgovara postavljanjem fokusa na kontinuirano poboljšavanje kvaliteta usluge i celokupnog poslovnog imidža, kao i na izbalansiranu primenu inovativnih poslovnih, komunikacionih i tehnoloških rešenja. Primetno je i nadmetanje u domenu konkurentnosti cena gde se traži kontrateža u optimizaciji troškova i kreiranja i plasiranja ponude, što je posebno vidljivo u aktuelnom poslovnom ambijentu. Jedini način da se uspešno posluje pod ovakvim uslovima je kvalitetno upravljanje troškovima, usklađivanje poslovnih procesa sa informacionim sistemima i obrnuto, a sve u skladu sa poslovnim ciljevima i postavljenom strategijom korporativne komunikacije. Sve se ovo povezuje u koncept „adaptibilnog sistema”, dovoljno fleksibilnog za brže odgovore na povratne informacije sa tržišta, dobijene iz analitičkih alata i izražene potrebe unošenja veće dinamike u primeni stalnih korekcija nastupa na tržištu. Ovakvo “poslovanje u realnom vremenu” zahteva korenitu digitalnu transfomaciju. I dok se pojedine organizacije još uvek bave digitalnom transformacijom prve generacije, drugi su je već uspešno završili i pripremaju se za primenu naredne generacije digitalne transformacije, svesni njene ogromne koristi za poslovanje” kaze Pečaranin.
Podrška EBRD i EU
Olakšavanje pristupa povoljnim bankarskim kreditima, kao i pomoć malim i srednjim preduzećima da postanu konkurentnija, su ključne mere za brzi ekonomski rast, posebno u Srbiji gde MSP zapošljavaju najveći deo radne snage u zemlji.
S tim u vezi, EBRD obezbeđuje specijalizovane kreditne linije za MSP kroz mrežu lokalnih partnerskih banaka, dok je EU obezbedila podsticajne grantove u vrednosti do 15 odsto iznosa kredita. Do sada je za ove kreditne linije izdvojeno više od 70 miliona evra.
Pored finansijske podrške, EBRD pruža poslovne savete i „know-how“ kako bi pomogla malim i srednjim preduzećima da povećaju konkurentnost i ubrzaju rast. Program se oslanja na znanje i iskustvo mreže međunarodnih savetnika i lokalnih konsultanata kako bi se pomoglo u transformaciji širokog spektra poslovanja. Program obično pokriva 50-75 odsto neto troškova projekta za MSP, zahvaljujući podršci EU.