Evropska komisija predstavila je uredbu o dotrajalim vozilima kojom će, ukoliko bude usvojena, biti zabranjena prodaja tih vozila van granica Evropske unije. Takvi automobili bi išli na reciklažu, ali se i dalje ne zna tačno na koja bi se polovna vozila sve pokrila ova uredba.
Najviše vozača u Srbiji kupuje upravo korišćene starije automobile koji se uvoze iz evropskih zemalja, ap bi takav propis pogodio i srpsko tržište, pišu Večernje novosti u štampanom izdanju.
Za sada nije precizirano na šta bi se ova uredba odnosila, odnosno da li su u pitanju godište ili pređena kilometraža, a Evropska komisija je navela u predlogu opisno da se ova uredba odnosi na automobile koji su „dostigli kraj svog životnog veka“.
Prema novoj evropskoj uredbi, proizvođači automobila će morati da daju jasna i detaljna uputstva za rastavljanje automobila, kao i to kako da se uklone i zamene delovi tokom upotrebe vozila a kako na kraju njegovog životnog veka.
Uredba nalaže i da najmanje 25 odsto plastike u novima automobilima mora da dođe do reciklaže, a od toga najmanje 25 odsto mora da bude reciklirano sa vozila na kraju radnog veka.
Sagovornici Novosti procenjuju da bi zabrana na izvoz mogla da se odnosi na standard „evro 3 i 4“ što bi dovelo do poskupljenja norme „evro 5 i 6“.
Savet EU i Evropski palrlament bi trebalo da u predstojećem periodu odluče o ovom predlogu Evropske komisije.
Jedan od primarnih ciljeva, kako pišu Novosti, jeste da se osigura da sve kritične sirovine kao što su plastika, čelik i aluminijum ostanu u evropskom proizvodnom ciklusu.
Svake godine širom EU oko šest miliona vozila dostigne kraj svog životnog veka
Kako pišu Novosti, svake godine širom EU oko šest miliona vozila dostigne kraj svog životnog veka, a deo materijala koji se nalazi u njima odlazi na otpad.
Generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije Petar Živković rekao je da Evopska komisija pokušava da nađe izlaz u nastojanju da EU postane konkurentna Kini na tržištu električnih automobila.
Kako je ocenio, „EU nema sirovine, pa je došla na ideju da svoja stara vozila iskoristi za ovaj plan“.
Živković je kazao da, ukoliko bi EU zabranila izvoz jeftinijih automobila kao što su „evro 3 i 4“, to za Srbiju ne bi bio veliki „udar“ jer je država planirala da zabrani uvoz takvih „polovnjaka“.
Međutim, kako je dodao, ona vozila koja budemo mogli da uvozimo, odnosno „evro 5 i 6“ bi mogla dodatno da poskupe, jer će za njima biti veća potražnja i u okviru same EU.
Prema rečima Živkovića u Srbiji tržište za kupovinu automobila stagnira trenutno i da građani kupuju vozila samo ako moraju.
Polovna vozila, kako pišu novosti, u Srbiji su za godinu dana poskupela oko 25 odsto, a nova vozila u zavisnosti od proizvođača i brenda od 20 do 25 odsto.
Prodaja vozila u svetu opada, u Kini 2022. godine prodata trećina svih automobila