Po drugi put ove godine, finansijski sektor je promenio svoja inflaciona očekivanja, i to na više, pokazuje upravo objavljena anketa Narodne banke Srbije. Privreda i stanovništvo su uvek bili manje optimistični po pitanju rasta cena nego procene koje dolaze iz finansijske branše, pa tako i sada očekuju veću inflaciju.
Očekivanja finansijskog sektora sada su u ravni sa proklamovanim ciljem NBS od 3± 1,5 odsto (odnosno raspon od 1,5 odsto do 4,5 odsto inflacije), a to je donekle slučaj i kod privrede. Stanovništvo koje uvek najviše oseća „udar na džep“, ali i gaji nepoverenje prema institucijama, očekuje inflaciju od čak 15 odsto u narednih godinu dana.
„Inflaciona očekivanja finansijskog sektora za godinu dana unapred blago su povećana, sa 3,9 odsto u februaru na 4,0 odsto u martovskoj anketi, uz nastavak kretanja u granicama cilja NBS. Očekivanja finansijskog sektora za dve godine unapred iznose 3,6 odsto u martovskoj anketi (3,5 odsto u februaru), dok su očekivanja za tri godine unapred zadržana na nepromenjenom nivou od 3,5 odsto. Inflaciona očekivanja privrede za dve i tri godine unapred iznose 4,5 odsto u martovskoj anketi, pri čemu su nastavila da se kreću u intervalu od četiri odsto do pet odsto u poslednjoj godini dana“, stoji u izveštaju NBS.
Drugi put od početka godine finansijski sektor koriguje svoja očekivanja što se tiče inflacije u Srbiji, jer su u januarskoj anketi očekivanja za godinu dana unapred iznosila 3,9 odsto, što je bilo povećanje od decembarskih 3,75 odsto.
Kratkoročna inflaciona očekivanja privrede zadržana su na nepromenjenom nivou u odnosu na februar i u martovskoj anketi iznose pet odsto, što predstavlja prosek oko koga su se kretala tokom prethodne godine, kako kažu iz NBS. Očekivanja privrede za dve i tri godine unapred iznose 4,5 odsto u martu, uz nastavak kretanja u intervalu od 4 do 5 odsto u poslednjoj godini dana.
Rast ulaznih i izlaznih cena privrede
Prema analizi kretanja ulaznih i izlaznih cena za naredna tri meseca gotovo je nepromenjeno učešće privrednika koji očekuju rast ovih cena u odnosu na prethodni mesec, pri čemu oko 37 odsto privrednika očekuje rast cena inputa (ulaznih cena), dok 35 odsto njih očekuje rast cena gotovih proizvoda i usluga u kratkom roku. Za narednih 12 meseci učešće privrednika koji očekuju rast ulaznih i izlaznih cena u martovskoj anketi iznosi 58 odsto i 69 odsto, što predstavlja rast od jednog procentnog poena u odnosu na februar.
Preovlađujući stav privrednika je da su poslovni uslovi u poslednja tri meseca ostali nepromenjeni (69 odsto privrednika ima ovakav stav), a većina njih (oko 57 odsto) smatra da do promena neće doći ni u periodu od 12 meseci.
Udeo privrednika koji očekuju rast sopstvene proizvodnje/prometa u naredna tri meseca smanjen je sa 46 odsto u februaru na 41 odsto u martu, pri čemu je preovlađujući stav među privrednicima da do promene proizvodnje/prometa neće doći (55 odsto). Udeo onih koji očekuju rast proizvodnje/prometa u narednih 12 meseci iznosi 63 odsto u martovskoj anketi i kreće se na nivou proseka u poslednjoj godini dana.
Prema anketi NBS, inflaciona očekivanja stanovništva za sva tri perioda ostala su nepromenjena u odnosu na februar i u martovskoj anketi iznose 15 odsto za godinu dana unapred, dok se očekivanja za dve i tri godine unapred nalaze na nivou od 10 odsto.
Udeo ispitanika koji smatra da je došlo do znatnog povećanja cena u protekloj godini dana smanjen je sa 50 odsto u februaru na 42 odsto u martu, što je ispod prošlogodišnjeg proseka od 46 odsto, uz udeo od 54 odsto onih koji smatraju da su u proteklom periodu cene umereno ili blago povećane. Nije bilo bitnijih izmena kada su u pitanju očekivanja stanovništva za narednih 12 meseci – udeo onih koji očekuju znatni rast cena iznosi 26 odsto u martovskoj anketi (27 odsto u februaru), dok najveći deo stanovništva očekuje umeren ili blag rast cena, njih 64 odsto u martu, saopštila je NBS.
Struja, meso, lekovi, gorivo: Šta je najviše “poguralo” inflaciju u prošloj godini?
Nisam predviđač, ali mogu dobro da procenim unazad.
Dakle, od 2012 do prvog kvartala 2025 inflacija je za OBIČNOG potrošača u Srbiji iznosila od 120 do 170%, toliko da je izmenila životne navike: od prehrane i higijene do načina života i unela nervozu i strah od sutra.
Građani u Srbiji su uvek pesimistični a nikada nisu imali više novca.
IMAO SAM MILIJARDE KOD MILOSEVICA PA SAM ZA NJIH KUPIO PET ŠIBICA.POGLEDAJ U FRIZIDER.OSIM AKO NISI UGRADJEN. ILI SLEP KOD OCIJU.