Proizvođač šinskih vozila, kragujevačka kompanija Simens Mobiliti Srbija „srušio“ je tender za nabavku 25 tramvaja u Beogradu, nezvanično saznaje Forbes Srbija iz izvora bliskih beogradskom saobraćajnom preduzeću GSP. Prema saznanjima Forbsa njihove primedbe stoje iza odluke da tender bude suspendovan pre isteka roka za prijave, jer su tražili zaštitu prava kao potencijalni ponuđač.
Obaveštenje o podnetom zahtevu za zaštitu prava, odnosno o suspenziji postupka objavljeno je na Portalu javnih nabavki, ali se iz njega ne vidi ko se žalio.
S druge strane, izvori Forbes Srbija kažu da nije reč samo o kompaniji iz Kragujevca već o više potencijalnih ponuđača nezadovoljnih uslovima na tenderu zbog kojih javnost sumnja da je posao namenjen unapred planiranoj kompaniji, a mnogi kao pobednika već vide tursku Bozonkaju.
I dok nema više detalja o suspenziji postupka, Forbs je imao uvod u žalbe i zahteve koji su do sada anonimno upućeni GSP Beograd kao naručiocu tramvaja.
Potencijalni ponuđači izneli su primedbe na rok koji je zbog prvomajskih i uskršnjih praznika, prema njihovim rečima, prekratak i tražili produžetak za minimum 14 dana.
Takođe, jedna od zamerki bila je i da je celokupna tenderska dokumentacija objavljena na srpskom jeziku, a osim pomenutog Simensa u Srbiji ne postoje drugi proizvođači šinskih i tramvajskih vozila što upućuje na zaključak da ovaj tender ima elemente međunarodnog, te je zbog prevoda na druge jezike zahtevne i specifične dokumentacije potrebno produžiti rok.
Ponuđači su se žalili i na kriterijume za ocenu ponuda zahtevajući da se promene ponderi, tačnije onaj koji se tiče rokova isporuke.
U jednoj od žalbi koja počinje rečenicom „kao privredni subjekt koji ima nameru da učestvuje u postupku ove javne nabavke“ piše da oni smatraju da je naručilac, JKP Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd, propisivanjem određenih specifičnih uslova na jasan i nesporan način ograničio konkurenciju i diskriminisao ponuđače, čime su povređena načela postupka javnih nabavki i to načelo obezbeđivanja konkurencije i zabrane diskriminacije i načelo jednakosti privrednih subjekata ponuđača.
GSP je poslednji put obnovio tramvajski park pre više od decenije. Takođe, tender za nabavku 20 tramvaja raspisan u novembru 2023. godine je nešto kasnije poništen, sa obrazloženjem da ova nabavka zbog veće efikasnosti i bolje cene prelazi u nadležnost Sekretarijata za javni prevoz i Vlade Srbije, što je nije desilo, jer je i ovaj sada suspendovani poziv za nabavku objavio isto GSP.