Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) Beograd završilo je 2024. godinu sa gubicima koji su iznosili čak dve milijarde dinara, što je skoro dva i po puta više u odnosu na 2023. godinu (kada su gubici približno bili 820 miliona dinara). Razlog za takav završetak poslovne godine treba tražiti u ogromnim dugovima, prvenstveno bankama, pratećim troškovima za namirivanje kamate, ali i tome što je Grad Beograd smanjio dotacije svom javnom preduzeću.
Preciznije, „minus“ GSP-a u 2024. iznosio je blizu 2,04 milijardi dinara (17,3 miliona evra), a u 2023. oko 819,7 miliona dinara (6,9 miliona evra).
Ukupni prihodi ovog preduzeća iznosili su 24 milijarde dinara (204,9 miliona evra), dok su ukupni rashodi bili 26,3 milijarde dinara (224 miliona evra).
Iako je GSP 2024. godine od prodaje usluga zaradio nešto više od 164 miliona evra, odnosno oko 19,2 milijardi dinara (dakle više nego godinu dana ranije), takozvani finansijski rashodi su u međuvremenu „eksplodirali“ – sa nešto manje od 806,5 miliona dinara (6,8 miliona evra) na više od 1,6 milijardi dinara (13,7 miliona evra).
Inače, u finansijske rashode ubrajaju se troškovi kamata za kredite, lizing, negativne kursne razlike…
Samo na troškovima za kamate za kredite razlika je više nego udvostručena, vidi se u napomenama uz finansijski izveštaj.
Naime, tokom prošle godine, GSP je za kamate dao oko 1,04 milijardi dinara (8,9 miliona evra), a samo godinu dana ranije ovaj trošak iznosio je oko 495 miliona dinara (4,2 miliona evra).
Takođe, uvećane su i negativne kursne razlike, odnosno gubici koje je GSP pretrpeo zbog promene deviznih kurseva. Ove razlike su u GSP koštale oko 10,5 miliona dinara (90.000 evra), a u 2023. svega 84.000 dinara (716 evra).
Pored toga, GSP je u 2024. godine morao da plati 370 miliona dinara (3,1 milion evra) na ime kamata dobavljačima.
Ovaj trošak je godinu dana ranije iznosio nešto manje od 160 miliona dinara (1,3 miliona evra).
Treba uzeti u obzir i činjenicu da je GSP prošle godine platio 56 miliona dinara (478.500 evra) na ime troškova obrade kredita, što je trošak kog nije bilo u 2023.
GSP duguje milione
Dugoročne obaveze prema bankama na kraju prošle godine iznosile oko 7,6 milijardi dinara (64,9 miliona evra), a obaveze po osnovu lizinga 2,2 milijarde dinara (19,4 miliona evra).
Interesantno je da na kraju 2023. nije bilo nikakvog duga prema bankama po osnovu dugoročnih zajmova, što znači da su krediti stigli na naplatu upravo tokom prošle godine.
Osim bankama, GSP je dužan i pojedinim javnim preduzećima. Konkretno, GSP je dužan Beogradskim elektranama, i to u iznosu od 400 miliona dinara (3,4 miliona evra), Parking servisu u iznosu od 275 miliona dinara (2,3 miliona evra) i Beogradskom vodovodu i kanalizaciji u iznosu od 300 miliona dinara (2,5 miliona evra).
Inače, u napomenama uz finansijski izveštaj navodi se da je i od Parking servisa i Beogradskih elektrana uzet zajam.
Takođe, u ostale obaveze koje GSP ima spadaju i one prema dobavljačima u zemlji. To su obaveze prema NIS-u, osiguravajućim kućama, firmama koje prodaju delove za vozila… Ukupne obaveze prema njima na kraju 2024. godine iznosile su oko tri milijarde dinara (26,8 miliona evra).
Grad smanjio dotacije
Istovremeno, dotacije Grada, preciznije Gradskog sekretarijata za finansije, u 2024. godini iznosile su 2,65 milijardi dinara (22,6 miliona evra). Grad je u 2023. godini za GSP izdvojio ravno pet miliona evra više – odnosno 3,2 milijarde dinara (27,6 miliona evra).
Kako se navodi u napomenama uz finansijski izveštaj, Gradski sekretarijat za finansije vrši dotacije GSP-u svakog meseca za pokriće tekućih rashoda, za zarade i kupovinu goriva.
“One predstavljaju značajan prihod preduzeća”, navodi se.
Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS), odluku da se dotacije u 2024. smanje vidi kao „ideju gradske vlasti da ključne javne usluge u Beogradu privatizuje – od bezbednosti do gradskog prevoza“.
„Zato se sve više linija u Beogradu predaje privatnim prevoznicima, i to pre svega Streli i C&LC. To je razlog zašto se manje odvaja za GSP iz budžeta, kako bi on potpuno propao“, kaže Jovanović.
Na ovaj način, međutim, Grad ne štedi, već samo „prebacuje“ sredstva na drugu stranu, kaže sagovornik Nove ekonomije.
„Ironija je da se u budžetu odvaja skoro 300 miliona evra godišnje za prevoznike, tako da se ne radi ni o kakvoj uštedi, već o prelivanju iz GSP-a u džepove privatnika“, ističe Jovanović.
Inače, u 2023. godini, Grad je dotacije utrostručio u odnosu na 2022. Konkretno, u 2022. godini, dotacije su iznosile milijardu dinara, a u 2023. oko 3,2 milijarde, objavio je svojevremeno Forbes. Zahvaljujući njima, smanjeni su gubici ovog javnog preduzeća u toj godini.
Od januara besplatan prevoz
U godini u kojoj su finansijski rezultati pokazali ozbiljno pogoršanje, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio je uvođenje besplatnog gradskog prevoza.
Tako korisnici gradskog prevoza od 1. januara ove godine ne moraju da plaćaju karte.
Prethodno je, u aprilu 2023, Skupština grada jednostrano raskinula javno-privatno partnerstvo sa turskom kompanijom „Kentkart“, koja je upravljala sistemom za naplatu karata „Bus plus“.
Mesec dana kasnije, u maju, počeo je da funkcioniše novi sistem naplate karata, u koji je, prema pisanju medija, uloženo oko 14 miliona evra.
GSP nabavlja 100 novih tramvaja: Do kraja marta za vozila gradskog prevoza planira da potroši 346 miliona evra