Srbija

28.10.2024. 15:21

Nova ekonomija

Autor: Dunja Milanović

Hibridi sve popularniji u Srbiji: Skoro trećina novih automobila ima i motor na struju

Foto: Pixabay

Srbija

28.10.2024. 15:21

Prodaja automobila na dizel i benzinski pogon u Evropi, pa tako i u Srbiji uporno se smanjuje, a prodaja hibridnih i električnih automobila povećava, pokazuje analiza tržišta putničkih automobila koju je sprovela Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.

Istraživanje sprovedeno u periodu od 2019. do 2024. godine pokazuje da održivost, ekologija i nove tehnologije predstavljaju veliki izazov za auto-industriju.

Evropska auto-industrija trenutno zapošljava 12,9 miliona ljudi. Uplaćuje godišnje u budžet EU 392,2 milijarde evra, generišući pri tome sedam odsto ukupnog BDP cele Evropske unije.

U proteklih pet godina, broj prodatih novih putničkih automobila u državama članicama EU premašio je 60 miliona.

Međutim, nove tehnologije predstavljaju ogroman trošak i zahtevaju nova ulaganja u naučno-tehnološka istraživanja. Auto-industrija EU  godišnje troši čak 59,1 milijardu evra za istraživanje i razvoj. Koliko je to velika suma potvrđuje i podatak da to iznosi 31 odsto od ukupnog ulaganja EU u istraživanje i razvoj u svim industrijama.

U skladu sa odlukama Evropske komisije usmerenim ka tome da se iz EU postepeno izbace automobili koji koriste benzin i dizel, odnosno vozila koja emituju štetne gasove, u poslednjim godinama prodaja ovakvih automobila dosledno opada, dok njihova mesta zauzimaju električni automobili, plug-in hibridi i hibridi, koji se prodaju sve više.

Tako je udeo benzinskih motora u novoregistrovanim vozilima u EU opao sa 57,6 odsto na 33 odsto za poslednjih pet godina (od 2019. do 2024), a dizela sa 31,8 odsto na svega 11 odsto u istom periodu. S druge strane udeo potpuno električnih vozila je porastao sa dva odsto na 14 odsto, a hibrida sa 6,6 odsto na čak 39 odsto.

Sličan trend je i u zemljama regiona. Najveći broj novoregistrovanih hibrida i električnih automobila zabeležen je u Mađarskoj , a najmanji u Sloveniji.

Što se Srbije tiče, od januara do septembra 2024. godine udeo potpuno električnih putničkih automobila dostigao je jedan odsto, a hibrida 30 odsto od ukupnog broja novoregistrovanih vozila, dok je 2019. godine u Srbiji bilo tek nekoliko desetina električnih automobila.

Zabeležen je i rast prodaje novih putničkih vozila u Srbiji i to za 12,6 odsto u odnosu na prethodnu godinu, sa realnim procenama da će na kraju 2024. biti ostvaren povratak na stanje pre pandemije kovida.

S druge strane, tržište EU stagnira, s prodajom novih putničkih vozila većom tek za 0,4 odsto, što je 30 odsto manje nego u periodu pre pandemije. S te strane, može se reći da Srbija brže ide ka tome da se vrati na stanje na kome je bila pre kovida.

Pored elektičnih automobila, Srbiji nedostaju i javni punjači (za punjenje električnih vozila), pošto je u Srbiji trenutno instalirano samo tri punjača na 100.000 stanovnika. Ilustracije radi, u Norveškoj ima 538 punjača na 100.000 stanovnika.

Međutim problem sa Srbijom ogleda se u tome što je preko 50 odsto uvezenih automobila polovno sa euro 3 i euro 4 standardima emisije izduvnih gasova. Iako je država najavljivala da će se zabraniti ili ograničiti uvoz takvih automobila, to se nije dogodilo.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.