Vesti iz zemlje

06.02.2024. 09:59

Biznis.rs

Autor: Čedomir Savković

Indijski Tafe uspešno koristi IMT-ov brend

Foto: Mihailo Jovanović/Vikipedia

Na mestu nekadašnje beogradske Industrije mašina i traktora (IMT) niče novi stambeno-poslovni kompleks. Proizvodnja njegovih traktora opstala je kao deo drugog najvećeg svetskog proizvođača poljopirvredne mehanizacije, indijske kompanije Tafe.

Od 2018. godine, kada je drugi svetski proizvođač traktora indijski TAFE, kupio brend i tehničku dokumentaciju nekadašnje beogradske IMT (Industrije mašina i traktora) više se pročalo o imovini te fabrike, nego o njenoj sudbini.

Kada je 2021. godine prodat kompleks IMT-a u Zemunu, ABL Solvent je za 77 objekata i zemljište platio oko 70 miliona evra, a na tom mestu niče stambeno-poslovni kompleks.

Indijski TAFE je 2018. godine za kompletan brend IMT i pravo da ga koristi, kao i tehničku dokumentaciju, platio oko 550.000 evra.

Direktor operacija Industrije mehanizacije i traktora (IMT) Slobodan Petrović kaže kako IMT traktori i danas drže oko 13 odsto domaćeg tržišta, kao i da je domaćoj poljoprivredi potrebno bar 10.000 novih traktora godišnje, prenosi Biznis.rs.

Ipak, on ne očekuje da će proizvodnja traktora i njegovih komponenata u Srbiji ikada zaživeti u onoj meri u kojoj je bila razvijena u nekadašnjoj Jugoslaviji.

TAFE, kako ističe, traktore pod IMT brendom prodaje u Srbiji uključujući i Kosovo, kao i u Republici Srpskoj.

„Indijska kompanija završava homologaciju traktora prema evropskim standardima, i do sledeće godine se očekuje da će početi prodaja i u Hrvatskoj i Sloveniji“, kaže Petrović.

On ocenjuje i da u Srbiji neće doći do nove proizvodnje traktora, jer je ta industrija danas industrija velikih brojki.

NA MONTAŽI TRAKTORA U SRBIJI RADI DESETAK LJUDI

IMT je 1989. godine proizveo rekordnih 42.000 traktora, aanas se, prema rečima Slobodana Petrovića, dugogodišnjeg direktora IMT-a, a danas direktora operacija u novoj kompaniji starog imena, najveći deo delova proizvodi u Indiji, dok se u Srbiji radi montaža.

„Na tom poslu angažovano je desetak ljudi, a godišnje prodamo od 350 do 400 traktora, što je naravno daleko manje nego što su tehničke potrebe naše poljoprivrede“, kaže Petrović i podseća da je prosečna starost domaćeg traktora 20 godina.

„Da se ne bi više povećavala granica starosti, trebalo bi sigurno da se proda barem 10.000 traktora godišnje a poslednjih godina prodaje se od 2.500 do 3.500, jer je kupovna moć domaćih farmera slaba“, ističe Petrović.

IMT by TAFE traktori ipak drže oko 13 odsto tržišta, a Petrović naglašava da se ne radi ni o nostalgiji ni pukoj navici, već jasnoj računici domaćih kupaca.

„U velikom delu zemlje postoje sitni posedi, na kojima nisu potrebni veliki traktori. Do ukrupnjavanja je došlo u Vojvodini, gde se prodaju traktori velike snage od 300 do 400 konjskih snaga, jer ako imate hiljade hektara trebaju vam takve mašine. Južno i zapadno od Save i Dunava, kao i podno Fruške Gore gde su voćnjaci i vinogradi, potrebni su traktori manje snage, okretniji i povoljniji“, objašnjava Petrović.

Koliko se novi IMT razlikuje o starog?

„Postoje neke minimalne razlike – recimo, menjač ‘starog’ IMT-a imao je 3×2 brzine, a aktuelni ima 4×2, što nije presudno za domaće kupce“, ističe Petrović.

Sličnosti su proizvod zajedničke istorije. Grupacija TAFE razvijala je svoj biznis između ostalog i tako što je u jednom periodu uvozila traktore IMT-a u delovima i montirala ih u Indiji.

„Isto kao što mi danas uvozimo od njih i montiramo u Srbiji. Čak su ih i plasirali pod IMT brendom, dok nisu razvili brend TAFE. Zato i dan danas imate IMT traktore koji ‘trče’ po Indiji“, konstatuje uz osmeh Petrović.

Da li je Srbija u stanju da ponovo proizvodi traktore?

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.