Srbija

28.03.2025. 11:12

Nova ekonomija

Autor: Nova ekonomija

Interni žalbeni mehanizmi: Ključni za zaštitu radničkih prava i upravljanje poslovnim rizicima

Foto: Međunarodna organizacija rada/Miodrag Bogdanović

Srbija

28.03.2025. 11:12

Međunarodna organizacija rada (MOR), uz podršku GIZ, uspešno je završila projekat kojim je značajno unapređen pristup i efikasnost internih žalbenih mehanizmama u Republici Srbiji, navodi se u saopštenju ovih organizacija. Projektom je omogućeno jačanje kapaciteta kompanija, sindikata i drugih relevantnih institucija kako bi se unapredio pristup efikasnim mehanizmima za rešavanje internih žalbi na radnom mestu.

Ovi mehanizmi pokazali su se kao efikasno sredstvo u zaštiti radničkih prava, povećanju produktivnosti i jačanju poslovnog imidža, dok istovremeno smanjuju troškove i vreme potrebno za rešavanje radnih sporova.

Tokom trajanja projekta, obučeno je više od 230 predstavnika iz 150 različitih firmi, dok je više od 30 kompanija koje posluju u okviru lanaca snabdevanja preduzeća iz EU implementiralo ili unapredilo interne žalbene mehanizme.

Integracijom ovih mehanizama u poslovne prakse, kompanije su ne samo osigurale efikasniju zaštitu prava svojih radnika, već su i unapredile svoju konkurentnost na tržištu te povećale otpornost na poslovne rizike. Kao rezultat ovog projekta, oko 120.000 radnika iz ovih kompanija dobilo je pristup efikasnijoj zaštiti radnih prava, a evidentirano je i preko 40 internih žalbi, što ukazuje na povećanu proaktivnost radnika u zaštiti svojih prava i doprinosi generalnom poboljšanju radnih uslova.

Projektnim aktivnostima su naročito unapređeni kapaciteti više od 500 članova sindikata UGS Nezavisnost i Saveza samostalnih sindikata Srbije, kao i prestavnika njihovih pravnih timova koji su prošli kroz stručne obuke na temu dužne pažnje i internih žalbenih mehanizama i postali efikasniji u zastupanju interesa svojih članova u ovim oblastima.

Iako je ovaj projekat završen, Nemačka će i dalje biti posvećena uspostavljanju boljeg položaja radnika i stvaranju kvalitetnijeg radnog okruženja u Srbiji, rekao je Pir Kramri, savetnik Šefa odeljenja za rad i socijalna pitanja u ambasadi Savezne Republike Nemačke.

„Posebno bih istakao da je postojanje radnih standarda uz uvažavanje ljudskih prava cilj kome težimo i želimo da pomognemo da takav ambijent postoji i u Srbiji. Socijalna i korporativna odgovornost, kao i usklađivanje žalbenih mehanizama u skladu sa međunarodnom praksom i jedan potpuno inkluzivniji pristup kada je u pitanju uvažavanje radnika i njihovih prava su dugoročni ciljevi“, rekao je Kramri.

Govoreći ispred Međunarodne organizacije rada, Lejo Sibel naveo je da je projekat jasno pokazao relevantnost žalbenih mehanizama za srpska preduzeća koja su deo lanca snabdevanja sa nemačkim i drugim kompanijama sa sedištem u EU, ona koja žele da uđu u ove lance snabdevanja i ona koja samo veruju u prednosti postojanja žalbenog mehanizma na radnom mestu.

„Tokom ovog projekta 19 preduzeća, koja zapošljavaju oko 23.000 radnika, uspostavilo je ili unapredilo žalbene mehanizme, podrška sindikalnim kapacitetima omogućila je podnošenje dve žalbe na kršenje prava radnika prema nemačkom Zakonu o lancu snabdevanja. Istovremeno, Udruženje poslodavaca Srbije sada ima bolje mogućnosti da promoviše uspostavljanje žalbenih mehanizama među svojim članovima i napravljen je priručnik za poslodavce i radnike koji žele da uspostave žalbene mehanizme na svom radnom mestu“, rekalo je Sibel.

Aleksandra Petrović, nacionalna koordinatorka projekta navela je kao posebno važno da interni žalbeni mehanizmi ne samo da štite prava radnika, već i promovišu transparentnost i otvorenu komunikaciju unutar kompanija.

„Ovo je ključno ne samo za unapređenje industrijskih odnosa, već i za privlačenje novih investicija i poboljšanje uslova na tenderima i pri dobijanju kredita. U nekim zemljama, a posebno onim u regionu interni žalbeni mehanizmi su regulisani zakonom, što nije slučaj kod nas. Ipak, uzimajući u obzir važnost i pozitivne efekte ovih mehanizama za radnike i privredu, verujemo da će ovaj mehanizam uskoro biti uključen u naše radno zakonodavstvo. Projektom je postavljena snažna osnova za dalje unapređenje društveno odgovornog poslovanja u Srbiji, doprinoseći stabilnijem i pravednijem radnom okruženju”, istakla je Petrović sumirajući rezultate projekta.

Projekat Unapređenje pristupa i efikasnosti internih žalbenih mehanizama u Republici Srbiji sprovoden je u okviru programa Nemačke razvojne saradnje koji implementira GIZ u Srbiji.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.