Svaka kriza je prilika. Kao što su 2008. nastale mnoge sada velike kompanije poput Ubera, Whats upp-a, Instagrama, siguran sam da će i sada u 2020. godini nastati kompanije koje će biti uspešne za pet do deset godina, ocenio je Mihailo Janković, menadžer godine u 2019. i direktor Nectar grupe koji je bio gost novog online formata „Ask an expert“ Srpske asocijacije menadžera. U sastavu Grupe poslujuNectar, Heba, Fructal i Bio Panon.
„Možemo da posmatramo ovu krizu kao vetar za vatru – neke će vetar ugasiti, a neke će rasplamsati, dodao je on.
On je kazao da su promene u poslovnoj zajednici velike u ova dva meseca, pogotovo kod industrija koje su značajno oštećene svim dešavanjima, poput turizma, ugostiteljstva, travel industrije u totalu.
Hotelska industrija ove godine na globalnom nivou u narednih deset meseci planira minimalne prihode, a za sledeću godinu više nego duplo manje u odnosu na prošlu godinu. To znači da će naredne dve godine biti u velikim izazovima, ocenio je Janković.
Kako je rekao, biće zanimljivo videti da li će preispitati svoje usluge, da li će napraviti iskorak u biznis modelima i načinu na koji funkcionišu.
On je podvukao da menažmnent kompanija u krizi kao što je pandemija mora da se spusti među ljude.
Janković (Nektar): Kupovali smo domaće jabuke, čak i kad su skuplje od uvoznih„Očekuje se da neposredni rukovodioci prenesu poruku, ali je potrebno i da se ljudi sa vrha spuste među zaposlene. Morate da osetite ljude, da vidite je l imaju strah, da li ih hvata panika, da li brinu, da li pričaju o tome i najvažnije je da se obrade sve stresne situacije“.
Plašim se da će se posledice osetiti ne samo u broju preminulih, izgubljenih radnih mesta, već i zbog neobrađivanja svega i držanjem u sebi, da će biti zdravstvenih posledica. I mi kao kompanija, ali i svi kao pojedinici kad to prepoznamo treba da pomognemo, dodao je Janković.
Prema njegovim rečima, za zaposlene je važno kako se kompanija gde rade ponašala prema njima u vreme krize, da li je vodila računa o zdravlju i omogućila im sve uslove da se nastavi sa funkcionisanjem po izmenjenim načinima.
Zaposleni imaju potrebu za sigurnošću, brinu o sebi i svojoj porodici, gledaju da li je to uzeto u obzir, da li je to iskomunicirano, posle toga dolaze potrebe za pripadanjem, da li se zaposleni indentifikuje sa kompanijom u kojoj radi, da li je ona donirala, pomogla i da li se na kraju dobro zbog toga oseća. Tek kad je ispunjen taj nivo potreba, može se očekivati veće poverenje.
„To isto važi i za potrošače. Svi vidimo ekspanziju odgovornog ponašanja prema zajednici i svim stejkholderima i te stavke će doprineti u ciklusu donošenja odluka ka kom brendu idemo“, naveo je direktor Nektar grupe.