Srbija

09.04.2024. 13:31

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Još deset miliona evra iz državnog budžeta za završetak autobuske stanice u Bloku 42

Paola Felix Meza/Nova ekonomija

Srbija

09.04.2024. 13:31

Ministarstvu privrede raspoređeno je 1,2 milijarde dinara (10,2 miliona evra) iz tekuće budžetske rezerve za nastavak izgradnje nove autobuske stanice u Bloku 42 na Novom Beogradu. 

Kako se vidi iz rešenja objavljenog u Službenom glasniku, ovaj novac je i prvobitno bio namenjen Ministarstvu privrede, ali za program privlačenja stranih investicija (Projekat „Osnivački ulog Republike Srbije u privrednim društvima“).

Međutim, sada se taj novac prenosi u tekuću budžetsku rezervu, a potom ponovo raspoređuju Ministarstvu privrede, ali za obezbeđivanjE nedostajućih sredstava potrebnih za nastavak realizacije „Projekta izgradnje nove autobuske stanice u Bloku 42 na Novom Beogradu“.

Podsećamo, ugovor za izgradnju nove glavne autobuske stanice u Beogradu potpisan je pre skoro sedam godina, kamen temeljac položen je pre šest, a najavljeno je da će se prvi putnici na njoj ukrcati sada daleke 2019. godine.

Ipak, gradnja perona i parkinga je počela 2020. godine, a odlaganje rokova j značilo i probijanje prvobitnog budžeta. 

U novembru je predsednik Privremenog organa Grada Beograda Aleksandar Šapić obišao radove na rekonstrukciji Beogradske autobuske stanice i tom prilikom naglasio da očekuje da će u januaru sledeće godine (prim. aut. 2024. godine) sav autobuski saobraćaj u gradu biti prebačen ovde.

„Pre otprilike dva meseca obavestili smo javnost da smo konačno raskopčali ‘Gordijev čvor’ koji je bio vezan proteklih pet godina i da smo uspeli da uđemo u ponovne radove na autobuskoj stanici, koji su počeli još 2017. godine. Onda su prekinuti i suštinski do letos nisu nastavljeni. To sada sve ide svojim tokom i očekujemo da ćemo u januaru 2024. godine biti u prilici da sav autobuski saobraćaj prebacimo ovde“, rekao je tada Šapić.

U međuvremenu je krajem februara dodeljen ugovor za izvođenje radova na izgradnji saobraćajnice „Nova 4“ i interne saobraćajnice u bloku 42 na Novom Beogradu, koje su neophodne za funkcionisanje nove autobuske stanice.

Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda (Beoland) ugovor za njihovu izgradnju dodelila je firmama Izoteks d.o.o, Boja d.o.o, preduzeće Intergradnja COOP, Resa gradnja, D.C. Energocoop, Evrogeomatika d.o.o.

Vrednost ugovora sa PDV-om je 143,5 miliona dinara (oko 1,2 miliona evra). Rok za izvođenje radova je 120 dana od uvođenja izvođača u posao.

Kako se vidi iz dokumentacije objavljene na sajtu Beoland-a, javna saobraćajnica „Nova 4“ sa infrastrukturom u Bloku 42 na Novom Beogradu projektovana je kako bi omogućila neposredni prilaz staničnom platou i peronima za turistički saobraćaj sa postojeće ulice Marka Hristića.

Takođe, saobraćajnica treba da obezbedi i direktnu vezu zaleđa kompleksa autobuske stanice, kao i planirane poslovne kule u neposrednoj blizini staničnog platoa sa ulicom Đorđa Stanojevića.

Šapić je početkom marta, tokom obilaska radova na novoj BAS-ovoj stanici, rekao da Direkcija za građevinsko zemljište zbog „v.d. stanja“ gradske uprave (odnosno Privremenog organa) nije uspela da završi proceduru za „propratnu ulicu“, prenele su Večernje novosti.

On je tada izjavio i da će saobraćaj sa nove stanice početi za „mesec ili dva“, odnosno najkasnije u maju 2024. godine.

Na nedavno upućeno pitanje o početku rada nove autobuske stanice, Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda je Novoj ekonomiji odgovorila da ne obavlja poslove upravljanja autobuskom stanicom i nema saznanja o preduslovima za početak njenog rada – a da su saobraćajnice koje su predmet izgradnje predviđene važećim planskim dokumentom.

Na isto pitanje, o početku rada nove stanice, upućeno BAS-u, odgovor nismo dobili.

Kredit BAS-u i iz Fond za razvoj

Akcionarskom društvu Beogradska autobuska stanica (BAS) u junu je odobreno da uzme investicioni kredita od 915 miliona dinara (oko 7,8 miliona evra) preko Fonda za razvoj, a na osnovu zaključka Vlade Srbije.

Pošto se finansijska sredstva nisu mogla obezbediti iz redovnog poslovanja BAS-a, BAS je krajem maja prošle godine podeno Ministarstvu privrede molbu radi uzimanja investicionog kredita u iznosu od 915 miliona dinara za završetak I faze izgradnje kompleksa autobuske stanice u Novom Beogradu, vidi se odluke objavljene na sajtu BAS-a.

Osim investicionog kredita iz Fonda za razvoj, u oktobru je skupština akcionara BAS-a donela i odluku o raspolaganju imovinom velike vrednosti, kojom se odobrava zaključenje Ugovora o kreditu od 12 miliona evra kod Banke „Poštanska štedionica“ za izgradnju poslovnog prostora.

Kao sredstvo obezbeđenja ovog Ugovora o kreditu navedeno je deset menica i hipoteka prvog reda na objektu u izgradnji, peronskom prostoru, stanični plato.

Iz zapisnika sa sednice na kojoj je usvojena ova odluka, vidi se da je BAS „Poštanskom štedionicom“ zapravo zamenio „Komercijalnu banku“, sa kojom je prethodno 2019. godine ugovorio kredit od 12 miliona evra za autobusku stanicu.

Iz istog zapisnika može se zaključiti da je „Komercijalna banka“ dala polovinu tog kredita, dok druga polovina nikada nije realizovana.

Između Grada Beograda i BAS a.d. zaključen je ugovor o zajedničkoj izgradnji autobuske stanice u bloku 42 kojim je definisano da Grad Beograd obezbeđuje lokaciju, a da je BAS investitor koji će u potpunosti finansirati izradu projektne i tehničke dokumentacije i fianansirati izgradnju kompleksa nove integrisane autobuske stanice.

Autobuska stancija u novobeogradskom Bloku 42, kako je ranije najavljivano, imaće 44 polazna, 12 dolazna, kao i devet dolano-polaznih perona.

Završetak njene izgradnje značiće i potpuno prebacivanje međugradskog autobuskog saobraćaja iz centra Beograda, odnosno gašenje postojećeg čvorišta u Krađorđevoj ulici.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.