Srbija

02.10.2020. 16:43

Biznis i finansije

Autor: Nova Ekonomija

Kako se pokazalo domaće tržište poslovnog prostora tokom korona-krize?

Foto: Pixabay

Srbija

02.10.2020. 16:43

Mesečni izdaci za 50 kvadrata poslovnog prostora u Beogradu, u zavisnosti od lokacije i kvaliteta, kreću se od 375 do 1.700 evra. Procenjuje se da je zbog posledica pandemije tražnja za poslovnim prostorom pala za oko 30 odsto u odnosu na prošlu godinu, ali se nakon ukidanja vanrednog stanja tržište donekle aktiviralo, prenose Biznis i finansije.

Anketa koju su od marta do juna 2020. godine među kompanijama sproveli Privredna komora Srbije (PKS) i USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj, pokazala je da je radu od kuće tokom vanrednih okolnosti pribeglo skoro 60 odsto ispitanih.

Sa druge strane, oko polovina kompanija se sa posledicama virusa borila tako što je smanjila broj radnih sati.

U onlajn prostoru prednjače IT firme, mada su se dobro snalazile i kompanije koje se bave proizvodnjom hrane i pića i poljoprivredom, navodi BiF.

Sa druge strane, dve trećine firmi zbog prirode posla nema mogućnost da potpuno pređe na e-poslovanje, poput industrije organizacije događaja, turizma, i transporta.

Oko 13 odsto firmi je kao odgovor na krizu otvorilo internet prodavnicu, ili planira da to uradi, dok svaka treća vidi jačanje e-trgovine kao deo svoje strategije oporavka. 

Na pitanje kako je korona virus uticao na zakup poslovnog prostora, Predrag Simovski, suvlasnik agencija „Feniks“ i „Feniks rent“ odgovara da je situacija, posle pet meseci došla u „kvazi-normalu“.

„Na početku, kada je proglašena pandemija i niko nije znao šta će dalje biti, strah je terao firme da otkazuju prostor. Prednjačile su IT kompanije koje imaju veliki obrt kapitala. Nije se ni postavljalo pitanje smanjenja cene zakupa, nego ‘hvala, mi izlazimo’. I ti prostori su i danas prazni. Procena je da je tražnja u odnosu na prethodnu godinu pala za oko 30 odsto. Cene nisu toliko pale, koliko se smanjio broj realizacija, ali i tu bi trebalo biti oprezan, jer su avgust i januar dva meseca kada i u redovnim okolnostima nema mnogo posla“, kaže Simovski za BiF.

Relaksacija mera je probudila tržište, dodaje on, a tokom drugog talasa korone, ima više upita nego u julu i uglavnom stižu od kvalitetnijih klijenata.

„To su ponovo pretežno IT kompanije, ili manje firme iz farmaceutske delatnosti, koje traže prostor za apoteke. Traži se prostor i za ugostiteljske objekte, ali se insistira na lepoj bašti. Lokale sa izlogom traži prehrambena industrija, picerije, prodaja odeće, tehnike“, objašnjava Simovski, dodajući da su cene pale, ali ne drastično.

Veći pad se, kaže, očekivao u prvom talasu, jer su zakupci ili izlazili ili dogovarali nižu rentu.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.