Vesti iz zemlje

01.06.2022. 10:34

Nova ekonomija

Autor: Nova Ekonomija

Koja su vaša prava kada agencija poveća cenu turističkog aranžmana?

Foto: Pixabay

Povećanje cena turističkih aranžmana, zbog povećanja cena goriva, predviđeno je Zakonom o zaštiti potrošača (ZZP), kao i Zakonom o turizumu (ZT), saopštila je organizacija za zaštitu potrošača Efektiva. Ipak, u toj situaciji, kako se dodaje u saopštenju, postoji nekoliko okolnosti koje idu na ruku putnicima.

Poslednjih dana, u Srbiji, kako se podseća, aktuelno je poskupljenje trustičkih aranžmana, zbog veće cene goriva

Kako se naglašava, o povećanjau cene aranžmana putnik najpre mora da bude informisan pre zaključenja ugovora o putovanju (član 93 ZZP). Ako je agencija to propustila da uradi, putnik nema obavezu plaćanja dodatnih troškova (član 94. ZZP).

Teret dokazivanja da je putnika informisala o ovim mogućnostima, snosi agencija i ona to može da dokaže samo uz potpisani dokument od strane putnika.

Ugovorom o putovanju, koji putnik i agencija potpisuju kao čin prihvatanja uslova putovanja, moraju da budu propisani uslovi za raskid ugovora.

Kako se naglašava, zakonom je predviđeno da agencija može da poveća cenu aranžmana, ali samo ako je ugovorom o putovanju kumulativno ugovoreno pravo na povećanje, kao i pravo putnika na umanjenje cene putovanja.

Turističke agencije sa zebnjom čekaju kraj 2022. godine
UTAS: Do sada zatvoreno 200 turističkih agencija

Dakle, ako je agencija ugovorila samo povećanje, ali ne i mogućnost umanjenja cene, ili nije ugovorila ništa od dve navedene mogućnosti, agencija nema pravo na povećanje cene, dodaje se u saopštenju.

Kako se podseća, zakonom je predviđeno da agencija nema pravo na jednostrano povećanje cene, ako je ono veće od 8 odsto od ugovorene cene aranžmana.

Tako na primer, u slučaju ako je aranžman plaćen 500 evra, agencija može da traži do 40 evra doplate.

Dodatno je definisano da pravo na povećanje cene agencija ima samo ako dokumentovano obrazloži razloge za to uz obračun u pisanom obliku, najmanje 20 dana pre početka putovanja.

„Obaveštenje putnika telefonom o potrebi da doplati aranžman, bez uručivanja dokumenta sa obrazloženjem razloga za povećanje cene, nije u skladu sa zakonom i putnik nema obavezu da doplati aranžman. Isto važi i ako agencija to uradi za manje od 20 dana od početka putovanja“, dodaje se u saopštenju Efektive.

Oporavak turizma u Srbiji, 20 puta više gostiju nego lane
Agencijama od sedam do 50 evra subvencije po turisti

Takođe, agencija može da izvrši korekciju cene, ali samo ako je ona predviđena ugovorom, a ako takve mogućnosti u ugovoru nema, agencija nema pravo na povećanje cene.

Takođe, putnik može da raskine ugovor bez plaćanja penala, ako je agencija ispunila sve napred navedene uslove i zahteva doplatu aranžmana koja je putniku neprihvatljiva. U slučaju da želi raskid ugovora i povraćaj novca, agencija to mora uraditi u roku od 15 dana od dana nastupanja raskida.

Za kršenje svih gore nabrojanih odredbi, nadležna je turistička inspekcija, kojoj se putnici mogu da se obrate putem mejla turisticka.inspekcija@mtt.gov.rs.

Kršenje gore nevedenih odredbi kažnjava se novčano od 300.000 do dva miliona dinara, kao i od 150.000 do 800.000 dinara.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.