Vesti iz zemlje

18.03.2024. 17:32

Nova ekonomija

Autor: Nova ekonomija

Korisnici ENEF programa: Partnerstvo sa EBRD veća korist od samog finansiranja

Paola Felix Meza

Kompanije koje budu imale priliku da sarađuju sa „Enterprise Expansion Fund II“ (ENEF II) na raspolaganju će imati finansiranja fleksibilnije od uobičajenih bankarskih kredita i mentorsku podršku svetskog kvaliteta, naveli su bivši i budući korisnici ovog programa. Ipak, kompanije koje su imale prilike da sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) sarađuju u ovom programu ističu da je od pristupa kapitalu važniji partnerski odnos koji se kroz njega gradi, a da „pečat odobrenja“ saradnje sa EBRD kao najvećim ulagačem u centralnoj i istočnoj Evropi traje mnogo duže od samog programa.

Prošle nedelje, EBRD je uz podršku Evropske unije kroz ENEF II najavila ulaganje 71 milion evra u 15 do 20 kompanija sa Zapadnog Balkana koje imaju najveći razvojni potencijal.

Ovaj investicioni fond usmeren je na hronični problem malih i srednjih preduzeća (MSP) u regionu – nedostatak pristupa finansiranju koje nisu klasični bankarski krediti.

Važna mogućnost je i takozvana tehnička podrška, koja podrazumeva široku lepezu usluga, nevažno da li je u pitanju reorganizacija ili transformacija preduzeća, finansijske usluge, planovi za izlazak na berzu, izlaz na međunarodna tržišta, izrada ili sprovođenje ESG strategije, podizanje proizvodnih ili prodajnih kapaciteta same kompanije.

Prvi ugovor u novom ciklusu programa potpisala je nekada samo domaća (sada već globalna firma) Vega IT.

Oni će kroz buduću saradnju sa EBRD raditi na dodatnom uvećanju svog prisustva na svetskim tržištima. Od maja 2023. godine su otvorili svoje kancelarije u Londonu, dva meseca kasnije u Njujorku, sada rade na otvaranju predstavništva u Holandiji, a ovog jula sledi i poslovnica u Saudijskoj Arabiji.

Iako Vega IT posluje u likvidnoj industriji, njihov CFO i partner Ivana Kappenmann napominje da je to između ostalog i rezultat višegodišnje saradnje sa EBRD.

„Taj rast nije moguće ostvariti samo organski, EBRD je bio veliki partner… (Ugovor za ENEF II) je samo nastavak dugogodišnje saradnje, EBRD podržava naš globalni rast, ali ovo sjajno partnerstvo se ne tiče samo finansiranja – ovo je strateško partnerstvo“, navela je Kappenmann u razgovoru za Novu ekonomiju.

Ona dodaje i da će kroz ovu saradnju dobiti konsultantsku podršku u svim oblastima poslovanja – od (re)organizacije kompanije, ESG strategije, pitanja redosleda otvaranja kancelarija.

Jedna od dodatnih pogodnosti finansiranje kroz ENEF II je ročnost, jer velike investicije ne mogu da se oslanjaju na kredit sa rokom dospeća od dve ili tri godine.

„Za prave investicije (neophodan je) duži opseg otplate, sa dužim grejs periodom. Klasični bankarski kredit (OD ENEF-a) razlikuju i kolaterali, kreativniji je pristup ne samo finansijskim proizvodima, već i sredstva obezbeđenja. ‘Tailor-made’ pristup znači i veću fleksibilnost u toku sprovođenja (investicionih projekata), možemo da krenemo od jednog plana, a da završimo na nečemu drugom, što je još jedan benefit u odnosu na klasični kredit“, dodaje Kappenmann.

Sam proces pripreme firme Vega IT za učešće u programu EBRD je trajao do osam meseci, ali ni komercijalne banke u slučaju velikog finansiranja nemaju rokove kraće od četiri do šest meseci. Takođe, s obzirom da finansiranje kroz ENEF II ne ide ispod tri miliona evra, kompanija treba da imaju adekvatne apsorpcione kapacitete.

„(EBRD) kroz ovaj program ocenjuje da li imate održivi rast, ambiciozne ciljeve i orijentisanost ka klijentima. Sigurna sam da ima dosta domaćih kompanija koje se uklapaju“, zaključila je ona.

Korisnici prvog izdanja ENEF-a su na promociji u Beogradu naveli i da je EBRD zainteresovan za kompanije koje su lideri u svojim nišama ili sektorima, koje imaju stabilan rast, dobar menadžment, sopstveni biznis model, ali i spremnost da primene ESG modele.

Andrea Lavorenti, izvršni direktor vodeće italijanske kompanije u drvnom sektoru Florian S.p.A., dodaje da je ta firma kroz ENEF prešla put od porodičnog preduzeća do „modernog porodičnog preduzeća“, sa moćnim bordom direktora, nezavisnim upravljanjem, sopstvenim planom nasleđivanja i poslovnim kodeksom.

„Obezbedili smo i 7,8 miliona evra vrednu investiciju za unapređenje ESG ciljeva, za pretvaranje piljevine u pelet, što bi bilo nemoguće tradicionalnim vidovima finansiranja“, naveo je Lavorenti.

BG REKLAM, koja je učestvovala u prvom izdanju ENEF-a, navodi da je učešće u ovakvom programu bila logičan naredni korak u globalnoj ekspanziji firme, a da bez ove vrste saradnje ne bi došli do najbolje spoljne

Ova firma, koja 90 odsto svoje proizvodnje plasira u inostranstvu, i dalje učestvuje u dva savetodavna programa sa partnerima iz ENEF programa,

Luka Stanić je kao izvršni direktor BG REKLAM-a, domaćeg učesnika u prethodnom ciklusu ENEF-a, dodao da je njima najvažnije bio pristup domaćim i inostranim konsultantima, kao i da dalje koriste mogućnosti koje su prvi put dobili kroz ENEF partnerski odnos.

„EBRD je kroz same konsultantske aktivnosti upoznavala mnogo bolje firmu, samim tim mogli bolje i da pomogne i ponudi svoje usluge. EBRD se uključio u ranoj fazi naše ekspanzije na inostrana tržišta. Pre učeščća u ENEF programu, BG REKLAM je bio fokusiran na domaće i regionalno tržište, ali je pre devet ili deset godina glavna strategija postala potpuna ekspanzija na ino-tržišta, pre svega zapad – Nemačka, Britanija, zemlje Beneluksa… Ja uvek ističem – naravno da je jako pomoglo to što smo dobili grantove kako bi unajmili konsultantne, ali je možda i važnije to što smo dobili pristup konsultantima koji su upravo sa tržišta gde smo želeli da se pozicioniramo. Pitanje je da bi uopšte mogli da ih nađemo, nevezano za finansijski deo koji nije zanemarljiv, ali je ipak na drugom mestu“, kazao je Stanić.

Iznos na koji kompanije mogu da računaju i trajanje investicionih projekta variraju,, neki su trajali po pet-šest meseci, neki su trajali preko godinu godine.

„Pozicioniranje na tržište Ujedinjenog Kraljevstva trajalo je godinu dana i nastavilo se nakon rada samih konsultanatta. Projekti za povećanje efikasnosti, produktivnosti trajali su između tri i šest meseci. Zaista postoji ‘tailor-made’ programi, koje smo uzimali u skladu sa potrebamama. Ne postoji zvaničan set uslova za učešće u programu, ali je EBRD bilo važno što smo proizvodna firma koja je želela ekspanziju na inostrana tržišta, dakle da postanemo izvoznici“, dodao je CEO BG REKLAM-a.

Poredeći ENEF i finansiranje iz klasičnog kredita, Stanić navodi da su najočiglednija prednost sami uslovi.

„S obzirom na finansiranje koje ENEF ima, uslovi se definitivno razlikuju u pozitivnom smislu, ali bih se opet vratio na partnerstvo. Za šest, 12 ili 18 je nemoguće da komercijalna banka obavi pravu procenu vašeg poslovanja, koji uslovi bi bili optimalni… (Pored toga) EBRD je poznato ime koje otvara mnoga vrata. Svako zna kakva je mašinerija stala iza vas ako vas EBRD podržava na bilo koji način… Mnogo znači kada dvojica bivših direktora Ferarija pomažu da vi utegnete vaše proizvodne procese. Svakome to prija, i zato što konsultanti imaju i marketing notu“, zaključio je on.

EBRD predstavila ENEF II, investicioni fond namenjen brzorastućim firmama

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.