Na kozmetičkom tržištu u Srbiji već duži niz godina zastupljeni su proizvodi na kojima možemo videti različite deklaracije. Vrlo česta je pojava da na deklaraciji stoji da kozmetika može da leči a nalaze se i tvrdnje u kojima stoji da proizvodi hidriraju, regenerišu, zaceljuju i sl. a da to nije dokazano.
Nedavno je u aprilu stupio na snagu Zakon o predmetima opšte upotrebe (objavljen u Službenom glasniku RS br. 25/2019). i Pravilnik o kozmetičkim proizvodima (Službeni glasnik RS br. 60 od 28. avgusta 2019).
Ovim Zakonom i Pravilnikom bliže je uređeno tržište kozmetičkih proizvoda. Naime zakon gotovo u potpunosti donosi poštovanje normi koje postoje i u Evropskoj Uniji. U fokusu je potrošač i njegova bezbednost.
Pravilnikom se uvodi odgovorna osoba čiji podaci moraju stajati na ambalaži. Ova osoba je odgovorna za prijavljivanje bilo kakvih neželjenih efekata ukoliko se pojave i potrošači ih prijave, kod nje stoji Dosije svakog proizvoda koji se čuva 10 godina nakon prestanka proizvodnje.
Ovaj Dosije proizvoda je takođe novina, u Evropi je poznat kao PIF. U njemu se nalaze svi podaci o samom proizvodu, sastav, način proizvodnje, rezultati ispitivanja i bezbednosni list.
Bezbednosni list je dokument koji za svaki proizvod izdaje i piše farmaceut, lekar ili lice koje završilo adekvatne škole. U Evropi postoji i notifikacija kozmetičkih proizvoda u jedinstveni registar dok kod nas tog registra neće biti. Ukoliko uđemo u EU notifikacija će se vršiti na njihovom portalu.
Bitna novina novog zakona je ta da proizvođači moraju raditi u skladu sa Dobrom proizvođačkom praksom. Svaka tvrdnja koju stave na deklaraciju o svojstvu proizvoda npr. intenzivno hidrira kožu, ima anti-age efekat i sl. proizvođači će morati i da dokažu.
U okviru pravilnika postoji i 10 priloga sa listama dozvoljenih konzervansa, UV filtera, kozmetičkih supstanci kao i lista zabranjenih supstanci. U listama su date i maksimalno dozvoljne koncentracije ovih sirovina u zavisnosti od mesta nanošenja proizvoda. U svakom slučaju uvodi se red u jedno prilično haotično tržište.
PROČITAJTE JOŠ: ZAVRŠENO SA PLAŽAMA, A ŠTA JE SA SOLARIJUMIMA
U Evropi ovo nije ništa novo. Mnogi naši proizvođači koji izvoze proizvode davno su se suočili sa svom ovom dokumentacijom prilikom izvoza i prilagodili je tome. Za male proizođače ostaje da se prilagode. Svakako će biti uticaja i na cenu proizvoda ali ćemo se negovati daleko bezbednije.
Autor: diplomirani farmaceut, specijalista kozmetologije Marijana Milosavljević
Udruženje EstetikPro
www.estetikpro.rs