Vesti iz zemlje

08.08.2023. 12:44

Nova ekonomija

Autor: Čedomir Savković

Licenca, jedina garancija za klijente turističkih agencija

Najnoviji problem sa turističkim agencijama desio se u Novom Sadu

Foto: Pexels

Turistička agencija City Travel iz Novog Sada nedavno je objavila kako će zbog bankrota klijentima otkazati sva ugovorena putovanja. U Udruženju za zaštitu potrošača Prosperitet iz Novog Sada kažu da povratak uplaćenog novca kilijentima u ovom slučaju može da bude problematičan ako vlasnik tog preduzeća koje je registrovano kao preduzetnik, nema imovinu kojom može da isplati postojeće dugove.

„Turistička gencija City Travel je 2010. godine registrovana kao preduzetnik da bi posao prodaje turističkih putovanja obavljala kao posrednik, što znači da je prodavala putovanja drugih agencija, organizatora putovanja“, kaže za Novu ekonomiju predstavnik Prosperiteta Radomir Ćirilović.

Kako se ovakva situacija ne bi ponavljala, potrošači od turističkih agencija ubuduće moraju da traže licencu za posrednika ili organizatora putovanja

Kako dodaju u Prosperitetu, na osnovu dokumentacije koju im je dostavilo više desetina potrošača, „osnovano sumnjaju“ da je propala agencija prihvatala uplate na svoj račun ili u gotovom novcu.

„Isti (novac) nije prosledila organizatoru, pa putnici, iako neki imaju potpisan ugovor, ne mogu da ostvare pravo na realizaciju aranžmana, jer organizator nije dobio novac, ili se radi o klasičnoj prevari putem fiktivnih ugovora“.

Kako Ćirilović dodaje, tokom perioda postojanja, agencija je nekoliko puta imala blokiran račun, uglavnom po jedan dan, ali je tokom 2021. bila u blokadi 46 dana.

Trenutno su računi blokirani za iznos od 370.500 dinara, a procenjuje se da oštećeno preko 50 putnika, dodaje sagovornik Nove ekonomije.

Ugovor putnika i agencije City Travel koji je Novoj ekonomiji dostavilo udruženje ProsperitetFoto: Screenshot

City Travel nije organizator putovanja, ona potpisuje ugovor sa organizatorom putovanja i uzima novac za račun te agencije koja organizuje putovanje.

Ćirilović dodaje da su agencije poput City Travel-a prema posebnom pravilniku dužne da pošalju novac koji su naplatile od potrošača organizatoru putovanja u roku od 48 sati.

Radi se inače o Pravilniku o bližim uslovima i načinu uplate sredstava od prodatog turističkog putovanja, načinu uređivanja međusobnih odnosa organizatora putovanja i posrednika, kao i odnos organizatora putovanja i posrednika prema putniku.

ŠTA PIŠE U PRAVILNIKU?

Prema navdenom pravilniku, ukoliko se uplata za turističko putovanje vrši preko računa posrednika, posrednik je dužan da u roku od 48 sati, od trenutka uplate, uplaćena sredstva prenese na račun organizatora putovanja.

Po prijemu uplate odnosno akontacije za turističko putovanje posrednik na kraju radnog dana organizatoru putovanja elektronskim putem dostavlja obaveštenje o prodatom turističkom putovanju, kao i skeniran dokaz o uplati naplaćenih sredstava potpisan od strane putnika (račun, potvrdu ili drugi dokument kojim se potvrđuje prijem uplate).

Ako organizator putovanja otkaže putovanje o tome obaveštava posrednika, preko koga je vršena prodaja, kao i sve putnike koji su uplatili ili rezervisali to turističko putovanje, najkasnije do kraja narednog radnog dana od dana otkaza.

Ako ne pošalje ništa, kako naglašava, očigledno se radi o krivičnom delu.

„Nadležni treba da sve pretresu i da utvrde sa kojim agencijama City Travel ima ugovor o putovanju,  a sa kojima nema. To je suština priče, da je potrošač ovde nezaštićen i da će svi svoja potraživanja morati da potražuju putem suda“, kaže Ćirilović.

Prema mišljenju našeg sagovornika, neizvesno je kada će se i kako to nadoknaditi, da li preko suda i da li će se nadoknaditi.

„Razlika je ako imate turističku agenciju koja je registrovana kao doo u zakonu stoji da garantujete što se tiče finansijskih sredstava svom imovinom agencije ako odete u dubiozu, likvidaciju, odnosno stečaj. Posrednik kao preduzetnik nema obavezu da bude osiguran, tu obavezu ima ako je organizator putovanja, postavlja se pitanje od čega će vam platiti dugovanje“, dodao je Ćirilović.

Prema njegovim rečima, u slučaju ako je agencija registrovana kao preduzetnik, dužnik garantuje svojom ličnom imovinom.

„Kada odete u stečaj, ako je taj preduzetnik, dobićete ga na sudu, ali pitanje je na ime čega“, dodaje Ćirilović.

Kako dalje objašnjava, problem je naplatiti ta dugovanja ako se preduzetniku, na primer, sve što vredi vodi na roditelje.

„To je suština priče, poenta je što nema niko da to kontroliše, a radi se o čistoj prevari“, kaže Ćirilović.

Jedan od potrošača koji se obratio Prosperitetu, kako Ćirilović navodi, stupio je u kontakt sa agencijom Oktopod koja kako navodi, očigledno ima ugovor o putovanju sa City Travel-om.

U odgovoru elektronskom poštom rečeno mu je kako je na njegovo ime uplaćeno 20.000 dinara, kao i da taj novac može da podigne. Kako dodaje, problem je što je ta suma samo deo ukupne uplaćene sume, a ostatak mora da se naplati sudskim putem.

Potrošač je inače kako Ćirilovi dodaje, ceo iznos za putovanje uplatio još početkom godine u celom iznosu od oko 758 evra.

„Otkud to kada je posrednik u putovanju prema pravilniku bio dužan da svaki dan izveštava o uplatama?“, navodi sagovornik Nove ekonomije.

OD TURISTIČKIH AGENCIJA TRAŽITI ODGOVARAJUĆU LICENCU

„Kako bi se nadoknadila šteta, potrošači što pre treba da pokrenu sudske sporove. Kako se ovakva situacija ne bi ponavljala, potrošači od turističkih agencija ubuduće moraju da traže licencu za posrednika ili organizatora putovanja„, kaže Ćirilović.

On objašnjava da licenca podrazumeva garanciju putovanja u slučaju insolventnosti (nesposobnost plaćanja) i u slučaju naknade štete.

„Ako toga nema, onda će potrošači ući u problem kao i sa City Travel-om, agencijom koja nema licencu i koja je 2016. godine upisana u Registru turizma kao posrednik u prodaju turističkih putovanja, to je nakon promenjenog zakona kojim se uvode licence. Međutim, ona u ovom slučaju nije uveden, inače se plaća,“ navodi Ćirilović.

On dodaje i da su sada „vezane ruke“ potrošačima da naplate svoja dugovanja spornoj agenvciji bez sudskog postupka.

Podaci o agenciji city Travel iz evidencije Agencije za privredne registre (APR)Foto: Screenshot

SENIČIĆ: GRAĐANI TREBA DA SE JAVE INSPEKCIJI

Svi građani koji su uplatili aranžmane preko posredničke turističke agencije City Travel iz Novog Sada, koja je u subotu objavila da prestaje s radom, treba što pre da se jave turističkoj inspekciji, rekao je za portal N1 direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić.

„ada im se oštećeni putnik javi, inspekcija će znati da mu kaže koja su njegova prava, da li organizator ima obavezu da ih odvede na putovanje ili će im sugerisati da se podnese prijava protiv vlasnika posredničke agencije. Očekujem da ću u narednih nekoliko dana imati tačne podatke o tome koliko je oštećenih ljudi“, ističe Seničić.

Prema njegovim rečima, ukoliko postoji ugovor o subagenturi i ukoliko su prodati aranžmani prethodno najavljeni organizatoru, bez obzira na to da mu li je posrednik uplatio dobijeni novac, organizator će imati obavezu da te putnike vodi na put.

„Ukoliko, pak, ta papiri ne postoje, putnici mogu jedino da podnesu prijavu protiv agencije City Travel i zatraže povraćaj novca direktno od njenog vlasnika. Mogu protiv njega da podnesu i krivičnu prijavu jer to faktički jeste prevara. Ta agencija je, inače, registrovana kao preduzetnik i odgovara svojom imovinom, ali ne znamo da li je uopšte ima„, napominje Seničić.

Turistička agencija iz Novog Sada City Travel je 5. avgusta obavestila nesuđene putnike da obustavlja rad usled finansijskih poteškoća, kao i da rad agencije ispituju turistička inspekcija i MUP (Ministarstvo unutrašnjih poslova), podsećaju u Prosperitetu.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.