Rezultati istraživanja kompanije Masterkard o sivoj ekonomiji pokazali su da je u Srbiji 85 odsto ispitanika čulo za sivu ekonomiju, a 75 odsto je povezuje sa neprijavljivanjem radnika, saopštila je danas ta kompanija.
U tom istraživanju koje je sproveo IPSOS u 10 zemalja Centralne i Istočne Evrope (CIE) otkriveno je kako se navodi da 75 odsto ispitanika u Srbiji sivu ekonomiju povezuje i sa neregistrovanjem prodajnih transakcija, a 72 odsto sa sakrivanjem prihoda preduzeća.
„Svest o sivoj ekonomiji prati i razumevanje 74 odsto građana Srbije da što je viši nivo sive ekonomije, to su manje mogućnosti države da pruži građanima javne usluge“, navodi se u saopštenju Masterkarda.
Dodaje se da 80 odsto ispitanika u Srbiji shvata da siva ekonomija ograničava ekonomski rast zemlje.
Istraživanje je kako se ističe pokazalo da se više od 80 odsto ispitanika u zemljama CIE protivi sivoj ekonomiji i da pozivaju svoje vlade na borbu protiv nje.
Građani tih zemalja su, kako se navodi, spremni da promene svoje navike prilikom kupovine kada shvate da bezgotovinska plaćanja i uzimanje fiskalnih računa pomažu u borbi protiv nezakonite trgovine.
„U zemljama koje su obuhvaćene istraživanjem, 69 odsto ispitanika razume da siva ekonomija smanjuje sredstva koja su potrebna za obrazovanje, zdravstvo ili putnu infrastrukturu“, ističe se u saopštenju.
Dodaje se da skoro polovina ispitanika (45 odsto) u zemljama CIE uzima fiskalni račun samo onda kada znaju da će im trebati.
Potrošači u CIE, kako se navodi nisu svesni da bezgotovinska plaćanja mogu značajno da pomognu u suzbijanju sive ekonomije, samo 37 odsto ispitanika plaćanje karticom umesto gotovinom smatra načinom za smanjenje sive ekonomije, a najmanje u Mađarskoj, samo 13 odsto.
„Skoro 80 odsto ispitanika širom regiona želi da češće plaća elektronski (60 odsto u Sloveniji, 63 odsto u BiH, 82 odsto u Srbiji i 85 odsto u Rumuniji), kada znaju da elektronske i registrovane transakcije mogu pomoći u smanjenju sive ekonomije, kao i da uzimaju račune za svaku transakciju“, navodi se u saopštenju.
Dodaje se da je generalni direktor za tržišta Balkana u kompaniji Mastercard Artur Turemka rekao je da studija o tom istraživanju pokazuje da su ljudi širom CIE „saveznici vlada u borbi protiv sive ekonomije“.
„Tek kada shvate vezu između registrovanja svojih svakodnevnih kupovina i mogućnosti da osete opipljive koristi od bolje javne usluge, potrošači postaju spremni da prihvate bezgotovinsko plaćanje“, rekao je Turemka, ističe se u saopštenju.