Vesti iz zemlje

15.04.2018. 09:09

B92

Autor: Nova Ekonomija

Mićović: U cenu goriva ulazi više od 50 odsto državnih naknada i taksi

U cenu goriva ulazi više od 50 odsto državnih naknada i taksi, kaže Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije.

U udruženju strahuju da će novi Zakon o naknadama za korišćenje javnih dobara, koji je u javnoj raspravi, dodatno opteretiti cenu derivata.

Po visini cene dizel goriva i autogasa dominantna u regionu, dok je po visini benzina na trećem mestu, posle Hrvatske i Crne Gore, tvrde u Udruženju. 

Mićović kaže da nacrt novog zakona predviđa, pored postojećih, i dve nove naknade – za energetsku efikasnost i za biogorivo. 

Uvođenjem te dve dodatne naknade, vozač će praktično gorivo „platiti“ 40 odsto, a za državne naknade i takse izdvojiti čak 60 odsto od ukupne cene, tvrde u tom Udruženju. 

„Srbija je po ceni dizel goriva već skuplja u odnosu na najnižu cenu dizela u regionu“, navodi Mićović i ukazuje da bi ta razlika mogla usmeriti potrošače iz Srbije da kupuju gorivo negde u okruženju, naročito one koji žive u blizini granice ili one koji često putuju i inostranstvo 

Podaci istraživanja „EU Weeky Oil Bulletin“ i UNKS-a pokazuju da kupovinom 1.000 litara dizel goriva, na državne takse u Srbiji odlazi 718 evra, u Hrvatskoj 653 evra, Crnoj Gori 617, Mađarskoj 611, Rumuniji 575 evra, BiH 506 evra, dok je u Bugarskoj to 502 evra, a u Makedoniji samo 398 evra. 

„To nije dobro za tranzitni saobraćaj koji prolazi kroz Srbiju, jer se teretna i autobuska vozila većinom snabdevaju gorivom u zemljama u okruženju, pa čak ni za putnički, jer se na putu ka Grčkoj u turističkoj sezoni, više goriva sipa u Makedoniji nego u Srbiji“, naveo je Mićović. 

Navodi i da je utisak UNKS-a da država ne sagledava pitanje naknada u ceni goriva kumulativno i kakav je uticaj naknada na celokupnu privredu. 

„Sve te naknade Ministarstvo finansija posmatra kao novi izvor prihoda, ali sa državnim opterećenjima dizel goriva, koje pokreće čitavu privredu, treba biti pažljiv, i pratiti koliko će skok cena uticati na ukupnu potrošnju dizel goriva, konkurentnost srpske privrede i cene nekih drugih proizvoda“, kaže Mićović. 

Iz Ministarstva finansija kažu da Nacrt zakona uređuje naknade za biogoriva, za formiranje i održavanje obaveznih rezervi nafte i derivata nafte, a da se nova naknada uvodi samo za unapređenje energetske efikasnosti. 

Navode da je ta naknada predložena kao jedna od mera politike podsticanja energetske efikasnosti, koja je u skladu sa državnim ciljem da se poveća energetska efikasnost za 20 odsto do 2020. godine. 

To je, ističu, i shodno Direktivi 2012/27/EU – Direktivi o energetskoj efikasnosti. 

Nacrt zakona o naknadama za korišćenje javnih dobara, koji je u nadležnosti Ministarstva finansija, ušao je u javnu raspravu početkom godine. Taj Zakon definiše šta su javna dobra – mineralne sirovine, energenti, poljoprivredno zemljište, šume, vode, ali i ko je njihov korisnik i kolike su naknade za njihovo korišćenje, a u cilju zaštite javnih dobara. 

Nacrt je sačinjen u okviru rada radne grupe u čijem sastavu su, pored predstavnika Ministarstva finansija, bili i predstavnici drugih ministarstava u čijoj su nadležnosti propisi kojima se uređuju naknade, predstavnici Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo, predstavnik fakulteta, NALED-a i USAID-a, a urađen je u skladu sa zahtevima MMF-a i Evropske unije.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.