Sankcije NIS-u stupiće na snagu za tri dana, u petak, 28. marta, ukoliko se ne uvaži molba te kompanije američkim vlastima za novo odlaganje. Dok se čeka i da Vlada zvanično podrži molbu, malo je rešenja koja su na stolu, a u regionu pomno se prati situacija, jer bi problem snabdevanja mogao da se prelije. U međuvremenu, pojavila se informacija da bi Janaf mogao da kupi ruski udeo u NIS-u. Ova kompanija, kojim se vrši najveći deo uvoza nafte u Srbiju potpisala je ugovor sa Mol groupom za transport 2,1 miliona tona nafte do kraja 2025, a iz Mola su tada naveli da bi mogli da dupliraju isporuke naftnih derivata u Srbiju, ukoliko dođe do sankcija. Da li je tako i ostalo?
Čaba Zoter, potpredsednik za naftne proizvode u MOL Grupi, izjavio je za Blic da je kompanija spremna da duplira isporuke Srbiji u slučaju da se zemlja suoči sa problemima u snabdevanju.
„Ipak, kao što sam već pomenuo, trenutno postoje ozbiljne logističke prepreke za efikasan transport i distribuciju goriva, i bez aktivnog uključivanja i podrške donosilaca odluka u Srbiji, povećanje uvoza goriva nije moguće. Trenutna situacija zahteva neodložnu akciju: pristup svim domaćim kapacitetima za skladištenje, prioritetnu distribuciju u železničkom sistemu, kao i operativnu upotrebu već završenih pretovarnih mesta na železnici, i uključivanje svih brodova pod međunarodnim zastavama u sve skladišne kapacitete“, rekao je Zoter.
Prema njegovimrečima, Mol je već implementirao neke logističke promene kako bi mogao brzo da interveniše ako to bude potrebno.
„Iako je skladište MOL Serbia u Sremskim Karlovcima prvobitno imalo pet rezervoara za dizel, ukupnog kapaciteta od 8.000 m³, i tri rezervoara za benzin, ukupnog kapaciteta od 4.000 m³, prošle godine smo odlučili da ga proširimo sa dva nova rezervoara, ukupnog kapaciteta od 2.500 m³. Ovo bi značajno povećalo naše skladišne kapacitete i time omogućilo veće snabdevanje srpskog tržišta, ali već gotovo godinu dana smo u procesu dobijanja dozvola za njihovu upotrebu. Nema više vremena za administrativne prepreke, želimo da se fokusiramo na posao. Stalno smo u kontaktu sa predstavnicima Ministarstva kako bismo našli najbolje rešenje, ali želimo da pojasnimo da ukoliko ne budu preduzete potrebne mere, Srbija bi mogla da se suoči sa ozbiljnim rizicima u snabdevanju u narednom periodu“, dodao je Zoter.
Ipak, kako je naglasio, čak i da Mol uspe da maksimalno poboljša logističku efikasnost i Mol duplira količine, „moći ćemo da pokrijemo oko jedne trećine tržišnih potreba Srbije“.
„Činimo sve što je u našoj moći da pomognemo, ali ukoliko se lokalna rafinerija zatvori, nećemo moći u potpunosti da zadovoljimo lokalne potrebe“, zaključio je Zoter.