Vesti iz zemlje

28.07.2022. 16:23

Katarina Baletić

Autor: Nova Ekonomija

Na svetu sve više električnih automobila, ali nedovoljno litijuma

Foto: Wikimedia - Michael Movchin

Svetu je potrebno sve više električnih automobila kako bi prešao na zelenu energiju i smanjio zagađenje. Međutim, podaci pokazuju da trenutno nema dovoljno litijuma za proizvodnju baterija za ovakva vozila. Zbog toga Međunarodna agencija za energetiku procenjuje da će do 2025. godine doći do globalne nestašice litijuma, navodi Svetski ekonomski forum.

Snabdevanje litijumom se suočava sa izazovima ne samo zbog rastuće potražnje, već i zato što su resursi koncetrisani na samo nekoliko mesta u svetu, a više od polovine današnje proizvodnje je u oblastima koje imaju problema sa nestašicama vode.

Kupovina električnih vozila je dostigla 6,6 miliona u 2021. godini. Samo godinu dana ranije prodato je više nego duplo manje, oko tri miliona. To znači da električna vozila čine 9 odsto celokupnog tržišta, pokazuju podaci Međunarodne agencije za energetiku

Litijum je i dalje strateški mineral, po Zakonu o rudarstvu

Električna vozila su uticala na globalni rast prodaje automobila, koji je porastao sa 63,8 miliona u 2020. godini na 66,7 miliona pšrošle godine. U ovom periodu prodato je oko 700.000 manje „ne-električnih“ automobila.

Prognoze su da će prodaja automobila na benzin i dizel još brže opadati u budućnosti, naročito jer mnoge zemlje najavljuju da će ih postepeno ukitati.

Na prošlogodišnjim samitu COP26, 30 svetskih vlada je najavilo da će prestati sa prodajom vozila na benzin i dizel do 2040. godine.

Litijum-jonska baterija za jedan električni automobil sadrži oko osam kilograma litijuma. Sa druge strane, na svetu je prošle godine proizvedeno ukupno 100 hiljada tona (90,7 miliona kilograma), a svetske rezerve iznose oko 22 miliona tona (20 milijardi kilograma).

Ovo znači da je prošle godine izrudarena količina llitijuma bila dovoljna za proizvodnju manje od 11,4 miliona baterija za električna vozila. Iz trenutnih globalnih rezervi moguće je proizvesti oko 2,5 milijardi baterija. 

Građani bi da voze električne automobile, ali ne mogu da ih kupe

Sa druge strane, ako bi svet želeo da postane „net zero“ do 2050. godine, kakvi su trenutni planovi, biće potrebno dve milijarde električnih, hibridnih i vozila sa električnim gorivnim ćelijama.

Ipak, ni sav litijum ne može da se koristi za proizvodnju baterija za automobile jer se koristi i za druge vrstve baterija kao što su one za laptopove, mobilne telefone, kao i za proizvodnju aviona, vozova i bicikala.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.