Vesti iz zemlje

01.12.2023. 16:51

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Najviše domaćih inovatora u ugostiteljstvu, najmanje u rudarstvu

Foto: Pixabay

U Srbiji je u periodu od 2020. do 2022. godine malo više od polovine firmi uvelo najmanje jednu inovaciju proizvoda ili procesa. Najveća zastupljenost poslovnih subjekata-inovatora je u sektoru usluga smeštaja i ishrane (64,5 odsto) i u sektoru trgovina na veliko i malo i popravka motornih vozila, (61 odsto), dok je najmanja zastupljenost inovatora u sektoru rudarstva (23,3 odsto), pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku. 

Inovativno je više od 67 odsto velikih poslovnih subjekata, oko 56 odsto srednjih poslovnih subjekata, dok je među malim poslovnim subjektima oko 50 odsto inovativno.

Najveći udeo u ukupnim izdacima za inovativne aktivnosti kompanija, čak oko 80 odsto, imaju troškovi za nabavku mašina i opreme, dok je preostalih 20 odsto investirano u sve ostale aktivnosti (marketing, obuka zaposlenih, dizajn proizvoda, razvoj softvera).

Podaci pokazuju i da u strukturi prihoda „inovatora“ zapravo dominira prodaja nepromenjenih ili zanemarljivo malo promenjenih proizvoda, sa preko 80 odsto ukupnih prihoda.

Učešće od prodaje proizvoda/usluga koji su novi za poslovni subjekat i učešće od prodaje proizvoda/usluga koji su novi na tržištu dakle zbirno iznosi oko 20 odsto.

Podaci koje je objavio RZS predstavljaju rezultat istraživanja o inovativnim aktivnostima u poslovnim subjektima od 2020. do 2022. godine.

U istraživanju su inovativni poslovni subjekti definisani kao poslovni subjekti koji su u posmatranom periodu uveli inovaciju proizvoda ili procesa, ili su imali inovacije koje su napuštene, odnosno koje još nisu završene.

Izdaci za inovativne aktivnosti uključuju ulaganja u razvoj novih proizvoda, ulaganja u uvođenje novog proizvoda na tržište, sredstva usmerena na značajno usavršavanje postojećih proizvoda, usluga ili procesa, kao i sredstva za inovacione projekte koji još nisu dovršeni.

Istraživanjem su obuhvaćeni sledeći izdaci poslovnih subjekata: nabavka mašina, opreme, zgrada i drugih materijalnih sredstava; marketing, izgradnja brenda, reklamiranje (uključujući interne troškove i nabavljene usluge); obuke sopstvenih zaposlenih (uključujući sve interne troškove koji uključuju i zarade zaposlenih za vreme obuke, i troškove usluga nabavljenih od drugih), dizajn proizvoda (uključujući interne troškove i nabavljene usluge),razvoj softvera, rad na bazama i analizi podataka..

Istraživanje o inovativnosti poslovnih subjekata sprovedeno je na osnovu reprezentativnog uzorka. Uzorak je alociran na području Srbije do nivoa regiona, proporcionalno broju poslovnih subjekata. Uzorak čine 3.695 malih, srednjih i velikih poslovnih subjekata.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Tema:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.