Srbija

28.02.2025. 13:26

Autor: Nova ekonomija

Napravljen spisak najvećih oglašivača u novinama: Što manje etičkih prekršaja, to manje oglasa

Srbija

28.02.2025. 13:26

Tokom poslednja tri meseca 2024. godine, u devet dnevnih listova u Srbiji objavljeno je 5.734 oglasa. Najveći oglašivač je Telekom Srbija, a za njim idu kladionice, Pogrebne usluge i Državna lutrija Srbije. Medij koji najviše plaća oglase u dnevnim novinama je TV Pink.

Istraživanje „Oglašavanje u dnevnim listovima u Srbiji“, koje je objavio Savet za štampu, pokazuje da je oglašavanje u štampanim medijima i dalje popularno, uprkos činjenici da znatno veći broj građana koristi druge izvore informisanja – internet portale i televizije. Istraživanje je obuhvatilo devet dnevnih listova: Danas, Informer, Blic, Alo, Nova, Srpski telegraf, Politika, Kurir i Večernje novosti, u periodu od 1. oktobra do 31. decembra 2024.

Za ta tri meseca, u ovim novinama objavljeno je ukupno 5.734 oglasa na 1.996,34 strane. Najviše je bilo klasičnih oglasa 2.244, a najmanje PR tekstova – 259.

Najviše oglasa objavljeno je u Politici (1.367), slede Novosti (1.266), Srpski telegraf (947), Blic (491), Alo (466), Kurir (419), Danas (372), Infomer (360) i Nova (46).

Međutim, treba imati u vidu da oglasi mogu biti različitih veličina, a što su dimenzije veće, oglas je skuplji. Zato ova lista izgleda drugačije kada se se u obzir uzme veličina oglasa, odnosno prostor koji su oni zauzeli. Najviše prostora za oglase bilo je u Večernjom novostima – 384,98 strana, a na drugom mestu je Srpski telegraf sa 377,43 strane. Slede Alo sa 229,21 stranom, Blic sa 224,67, Politika sa 209,62, Informer sa 194,28, Kurir sa 189,58 strana, Danas sa 166,58 strana i na kraju Nova sa 19,99 strana.

Ko se najviše oglašava?

Firma sa najvećim brojem oglasa u dnevnim listovima je Telekom Srbija, sa 344 objavljena oglasa. Slede kladionice Admiral Bet i Soccer Gambling sa 186, odnosno 182 oglasa, ali isključivo u Srpskom telegrafu. Potom, Pogrebne usluge objavile su 174 oglasa, samo u Politici i Večernjim novostima. Na listi deset najvećih oglašivača slede Državna lutrija Srbije (123 oglasa), TV Pink (108), Effe Farm (105, svi u Srpskom telegrafu), Arena Sport (91, svi u listu Alo), Premium Slim (87, svi u Blicu) i pozorište Odeon (81).

U drugih deset spadaju Dunav osiguranje (75 oglasa), Vitalis (67), NIS (58), Pečat (58), Pošta Srbije (52), Lidl (48), LaserMed Beograd (47), Idea, Roda i Mercator (42), RTV Pančevo (42) i Auto-moto savez Srbije (AMSS) (41).

Posmatrajući po delatnostima, najviše su se u dnevnim novinama oglašavali mediji, farmaceutske kompanije, kladionice i telekomunikacioni operatori. U deset delatnosti sa najvećim brojem oglasnih poruka u dnevnoj štampi su i pogrebne usluge, trgovinski lanci , pozorišta, igre na sreću, osiguravajuće kuće i banke.

Oglašivači ne mare za Kodeks novinara

Prekršaji etičkih standarda, koji su propisani Kodeksom novinara i novinarki Srbije, za mnoge oglašivače ipak nisu prepreka.

Dnevni list Alo, sa najvećim brojem nepoštovanja Kodeksa novinara u periodu od oktobra do decembra 2024. godine (806 u 562 teksta) na svojoj listi oglašivača s najvećim brojem plaćenih poruka ima Arenu Sport (91 oglas), Telekom Srbiju (78), Državnu lutriju Srbije (25), TV Pink (21) i RTV Pančevo (19).

Informer je imao 647 prekršaja kodeksa u 397 tekstova, a među top pet oglašivača u tom periodu nalaze se Telekom Srbija (60 oglasa), Državna lutrija Srbije (26), Idea, Roda i Mercator (17), TV Pink i Lilly (po 15) i Blagovesti preparat (13).

Novine Srpski telegraf su u top tri po nepoštovanju Kodeksa novinara (604 prekršaja u 349 tekstova), ali uprkos tome imaju lojalne oglašivače od kojih su se najveći oglašavali isključivo kod njih. Među njima su Admiral Bet (186 oglasa), Soccer Gambling (182), Effe Farm (65), Telekom Srbija (57) i Državna lutrija Srbije (45).

List Kurir je, prema istim podacima, imao 355 prekršaja Kodeksa u 270 tekstova. Na prvom mestu oglašivača sa najvećim brojem objavljenih plaćenih poruka je Zlatara Dok – 37 oglasa, koji su svi bili malih dimenzija. Na drugom mestu je Dunav osiguranje (23), trećem Sasomange i Telekom Srbija (po 22), onda LaserMed Beograd (20) i Vitalis (14 oglasa).

Pogrebne usluge su najveći oglašivač po broju oglasa u Večernjim novostima, u kojima su za tri meseca imali 85 oglasa, doduše malih dimenzija i u crno-beloj varijanti. Slede Telekom Srbija (65), Pečat (58), Vitalis (53), ESI Srbija i Državna lutrija Srbija (po 27). Novosti su, prema monitoringu Saveta za štampu, Kodeks novinara Srbije prekršile 306 puta u 240 tekstova u periodu od 1. oktobra do 31. decembra 2024. godine.

U Blicu koji je imao 152 etička prekršaja, prema podacima Saveta za štampu, od oktobra do decembra najviše su se oglašavali Premium Slim (87 oglasa), Telekom Srbija (36), izdavačka kuća Golconda (27), MTS dvorana (22) i LaserMed Beograd (21).

U Politici su najveći broj oglasa imali su JKP Pogrebne usluge (89), Telekom Srbija (26), Prizma (13), Pošta Srbije (8) i Audiovox (6). Politika je u tom periodu imala 94 prekršaja Kodeksa u 74 teksta.

List Nova je u poslednja tri meseca 2024. godine imao 51 prekršaj kodeksa u 38 tekstova, a među najvećim oglašivačima u tom listu u istom periodu bili su nedeljnik Radar (21 oglas), SBB (8), Lidl (6) i Neuroth (3).

U dnevnom listu Danas, koji je, prema monitoringu Saveta za štampu, u istom periodu napravio 10 prekršaja Kodeksa novinara u devet tekstova, najveći broj oglasa imali su Nova TV (27), nedeljnik Radar (13), Nedeljnik (12), nevladina organizacija Astra (9) i SBB (6).

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Tema:

Komentari(2)

  1. Zanimljivo je da je sponzor Informera Fortenova grupa koja je vlasnik Idee, Rode i Merkatora, a da pritom Informer targetira hrvatsku nacionalnu manjinu.

  2. Reklama je deo poslovanja, to je to na neki nacin ok. Medjutim Ja bi uvela ogromne kazne za lažne reklame, narocito za zdravlje jer mnogo je ljudi lakomislenih, pa ih truju. Zatim isto reklame sa korišćenjem slika doktora.. Mi da pomažemo u otkrivanju lažnih reklama.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.