Vesti iz zemlje

11.11.2021. 12:44

Nova ekonomija O.B.

Autor: Nova Ekonomija

Nebojša Đekić, Cargo-partner Srbija: Moguće novo poskupljenje u pomorskom transportu

U najnovijem izveštaju Deutsche Bank predviđa se novo poskupljenje vozarina u pomorskom transportu od 30 odsto koje će, između ostalog, biti uslovljeno povećanjem cena goriva i novim iznosom takse za kontejnerske brodove koji prolaze kroz ...

Foto: Cargo-partner

U najnovijem izveštaju Deutsche Bank predviđa se novo poskupljenje vozarina u pomorskom transportu od 30 odsto koje će, između ostalog, biti uslovljeno povećanjem cena goriva i novim iznosom takse za kontejnerske brodove koji prolaze kroz Suecki kanal, kaže Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u kompaniji Cargo-partner Srbija za Novu ekonomiju.

„Uprava tog kanala je najavila za 2022. godinu poskupljenje od šest odsto. Analitičari te banke predviđaju da će nevolje u transportu potrajati i da će se tek u 2022. situacija smirivati, ali postepeno.  O stabilizaciji prilika u globalnom lancu snabdevanja teško je govoriti. Informacija da se trenutno visok nivo cena transporta zadržao i da nije došlo do novog povećanja je tračak svetlosti. Ipak, svetski analitičari nisu nimalo optimistični“, navodi Đekić. 

Period pred novogodišnje praznike, kako on navodi, i u redovnim okolnostima je za logističku industriju izuzetno stresan a ove godine posebno. 

„Poslednji kvartal u godini izazovan je ne samo za brodski transport, već i za sve vidove prevoza robe. U Srbiji je najzastupljeniji kamionski transport, gde se zbog viška robe, a manjka transportnih kapaciteta cene usluga, takođe, povećavaju“, kaže Đekić.

Kako prebroditi krizu u pomorskom transportu?

Ipak, ne treba očekivati povratak na stanje pre globlane zdravstvene krize. 

„Nažalost, oporavak i stabilizacija ne znači povratak na situaciju pre pandemije. Dugoročno, možemo govoriti da bi se situacija sa cenama mogla donekle stabilizovati u periodu od naredne dve i po godine. Između ostalog, do toga može doći najavljenim investicijama brodara u izgradnju novih transportnih kapaciteta, što će dovesti do bolje ravnoteže ponude i potražnje. Međutim, ti brodovi bi mogli biti operativni najranije 2023. godine“, ocenjuje Đekić.

Za pomorski transport vezano je oko 80 odsto svetske trgovine, tako da talas poskupljenja, kako kaže, pogađa svaki ugao privrede. Globalna trgovina je krenula u nagli oporavak nakon pada izazvanog pandemijom, što je izazvalo probleme, od nedostatka kontejnera za otpremu i skladišnih kapaciteta, preko zagušenja u lukama, do nedostatka vozača kamiona za prevoz robe.

“Uska grla u globalnim lancima snabdevanja ugrozila su dostavu velikog asortimana robe, uključujući hranu i piće, potrošačku elektroniku, građevinski materijal, pa i božićne poklone i ukrase. Takva ograničenja su doprinela i većoj inflaciji. Poskupljuju energenti, repromaterijal i na kraju gotovi proizvodi”, ukazuje on.

Foto: Pixabay

Takođe, podseća na prognozu MMF-a da će godišnja inflacija do kraja ove godine u razvijenim ekonomijama dostići maksimum od 3,6 odsto, a da će se u prvoj polovini 2022. vratiti na dva odsto. 

“Tržišta u razvoju će imati brži rast, dostižući u proseku 6,8 odsto, a zatim će se smanjiti na četiri odsto. Fond je naveo da bi centralne banke trebalo da budu spremne da pooštre politiku u slučaju da inflacija izmakne kontroli. Cene hrane širom sveta skočile su za oko 40 odsto tokom pandemije, što je veliki izazov za zemlje sa niskim prihodima u kojima takve kupovine čine veliki udeo u potrošnji“, kaže Đekić.

Srbija, naravno, nije izolovano ostrvo i već je primetan rast cena, od građevinskog materijala, potrošačke elektronike, odeće i obuće, do hrane i pića.

Uticaj na logistiku

Iako je logistika veoma dinamična i fleksibilna privredna grana, ova situacija je izuzetno izazovna i za  kompaniju cargo-partner. 

„U cilju da izađemo svojim klijentima u susret i obezbedimo što kvalitetniju uslugu, morali smo da se prilagodimo i da tražimo nova rešenja. Budući da su ove, sada već dugoročne prilike, negativno uticale na korisnike špediterskih usluga iz pojedinih industrijskih grana, to uvek može da ima nepovoljan uticaj i na našu delatnost. Kako bismo se prilagodili zahtevima tržišta i naših korisnika, težimo da kreiramo jedinstvena i fleksibilna transportna rešenja i da se brzo adaptiramo na promenljivu situaciju na tržištu“, kaže on.

U tom smislu možemo da ponudimo niz alternativnih opcija za prekookeanske pošiljke, poput železničkog transporta sa fiksnim sedmičmim otpremama i isporukom po principu „od vrata do vrata“, kao i čarter konzole sa Dalekog istoka sa fiksnim terminima otpreme, takođe, na nedeljnom nivou. 

Paralelno rade, kako kaže, na sertifikaciji i obučavanju svojih kadrova, u njihovom logističko-distributivnom centru u Dobanovcima. Kao deo cargo-partner grupe globalno, prisutni su u 40 zemalja i 140 kancelarija širom sveta.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.