Srbija

03.07.2025. 14:08

Nova ekonomija

Autor: Nova ekonomija

„Neshvatljiva situacija“: Kako se javni prevoz isključuje bez obrazloženja i šta da očekuju građani

Foto: Nova ekonomija

Srbija

03.07.2025. 14:08

Javni prevoz u Beogradu normalizovan je od četvrtka ujutru, nakon obustave rada prethodnog dana, ali ostaje pitanje da li će biti obustavljan svaki put kada se građani pobune protiv autokratije. Kako Grad Beograd uskraćuje usluge stanovništvu zbog protesta protiv vlasti?

Režimski mediji gotovo svaki dan objavljuju kako „blokaderi“ navodno sprečavaju građane da se kreću, ali u poslednje vreme GSP odlučuje da isključi sva svoja vozila iz saobraćaja zbog protesta ili blokada, i ostavi ceo grad bez javnog prevoza.

Ivan Banković iz GSP-ovog Sindikata „Centar“ kaže da vozači ove naloge dobijaju od Sekretarijata za javni prevoz, preko sistema za monitoring vozila.

„Vozačima koji su u tom momentu u saobraćaju u vozilima, bilo GSP bilo privatnih prevoznika, stigne poruka da se isključe iz saobraćaja“, govori Banković za Novu ekonomiju.

Objašnjava da su to vrlo kratke poruke koje se šalju iz Operativno-kontrolnog centra, koji radi u okviru Sekretarijata za javni prevoz, a zadužen je za praćenje i upravljanje celim sistemom vozila javnog prevoza.

„To je ‘vrhovni autoritet’ kad je u pitanju javni prevoz, odatle pristižu svi nalozi i instrukcije vezano za postupanje vozača, otpravnika i dispečera“, kaže Banković.

U svakom vozilu vozač ima svoj PDA uređaj, koji je kao malo veći tablet. Kada se na određenoj liniji izda nalog za povlačenje iz saobraćaja, vozač dobije poruku da čim završi tu vožnju, odnosno stigne do okretnice, krene u garažu.

Šta da očekuju građani?

Banković kaže da za danas poslepodne možemo samo pretpostaviti da će, ako situacija bude kao pretohnih dana, najpre iz saobraćaja biti isključene tramvajske i trolejbuske linije.

Po njegovim rečima, ovo ima smisla, budući da ova vozila ne mogu da saobraćaju u većem broju ulica kao autobusi.

Što se tiče autobuskih linija, prethodne dve večeri od oko 17 časova uvedena je obustava saobraćaja na linijama koje su u samom centru grada.

Banković govori da to jeste opravdano za neke linije, koje ne mogu da pronađu alternativnu trasu ukoliko postoje dve ili tri blokade, uz radove na ulicama.

„Međutim, imali smo situaciju koja je meni prilično neshvatljiva, a to je da su autobusi na svim linijama koje saobraćaju do perifernih naselja, gde nije bilo nikakve blokade, takođe povučeni za garažu nešto posle 20 časova. Tako da je tu pitanje sa kojim motivom su ta vozila povučena iz saobraćaja i zašto nismo imali minimum usluga„, kaže on.

Ističe da je veliki je izazov upravljati javnim prevozom kada postoji nekoliko desetina blokada, ali da ne vidi opravdani razlog da se povuku iz saobraćaja i vozila na linijama gde nema nikakvih problema na trasama.

Šta rade vozači kad je blokada?

Što se GSP-a tiče, kad se vozači povuku u garažu oni su tu do kraja radnog vremena, jer postoji uvek mogućnost da će ponovo biti uspostavljen saobraćaj, objašnjava Banković.

Izazov za vozače je u tome što je i noćni prevoz ukinut, jer veliki broj njih koristi upravo noćni prevoz, bilo da se vrate sa posla bilo da idu na njega.

Ali budući da ostaju do kraja radnog vremena, vozačima se barem ne odbija od plate zbog toga što ne voze.

Za Ivana Bankovića suština je u tome da Sekretarijat za javni prevoz počne da komunicira sa javnošću.

Kaže da je sindikatu stiglo preko 80 mejlova u ponedeljak, utorak i sredu vezano za primedbe sugrađana na to da kada pozovu Sekretarijat da im ne daju nikakvu informaciju, nego usmeravaju na servisni centar grada, gde im pak kažu da nemaju informacije o neplaniranim izmenama.

„Potpuno je paradoksalna situacija da mi u 21. veku, 2025. godini, u eri savremenih tehnologija Sekretarijat za javni prevoz ne može da iskomunicira sa građanima. Zapravo se može, imaju vebsajt, mobilnu aplikaciju koja je besplatna, naloge na mrežama, ovo su zaista bitne informacije. Čak i ukoliko iz nekog razloga sa određene linije povuku vozila u garažu zaista mislim da je bitno o tome informisati građane“, kaže Banković.

Sekretarijat za javni prevoz Grada Beograda nije odgovorio na pitanja Nove ekonomije po kom osnovu ukidaju javni prevoz u celom gradu i da li će to raditi svakog dana dok traju protesti koji blokiraju saobraćajnice.

Gradski prevoz takođe je bio obustavljen prilikom dva velika protesta protiv vlasti, 15. marta i 28. juna.

„Beograd put“ uklonio, pa morao da vrati pešački prelaz na Slaviji koji građani blokiraju svakog dana

 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.