Vesti iz zemlje

30.01.2019. 12:56

Autor: Nova Ekonomija

Niški đaci prodaju planinske čajeve Nemcima

Dve tone divljeg planinskog čaja plasiranog na nemačko tržište bilans je dosadašnjeg rada učeničke kompanije Organik u niškoj Ekonomskoj školi. Do tržišta u Nemačkoj stigli su izlažući svoje proizvode na sajmovima u okviru đačkog preduzetništva koje već nekoliko godina postoji u našim školama, pišu Niške vesti.
I tako ono što mnogima do sada nije uspelo – da osvoje tržište zemalja Evropske unije, jeste uspelo niškim srednjoškolcima. 
Sve je počelo proizvodnjom „kafenog papira“ u jednoj od učeničkih kompanija ove škole. Onda se krenulo i sa proizvodnjom organskih čajeva i slatka. 
Ideja se dopala jednom nemačkom vlasniku prodajnih objekata i čajevi su krenuli put Nemačke. 
Potražnja je i dalje velika, pa je saradnja nastavljena. Učenicima pomaže i profesor Ekonomske škole Bratislav Vasić, rukovodilac školske zadruge, a u pomoć su im priskočili i prijatelji. Kako se posao širio pridružili su im se i učenici Ugostiteljsko-turističke škole sa kojom đaci iz Ekonomske dele zgradu. Kako je vreme odmicalo proizvodnja se širila, a sada se u ponudi nalaze šest vrste čajeva.
„Ono što naše čajeve odvaja od drugih to je njihovo organsko poreklo“, kaže Kristina Petrović, sada student treće godine Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Nišu a nekada učenik Ekonomske škole i član tima kompanije Organik. Sada je student mentor učenicima Ekonomske škole.
„Čajevi dolaze sa naših planina, Suve i Stare planine i nazivamo ih divljim čajevima jer ih ne uzgajano. U ponudi su čaj od divlje nane, od divlje kupine, divlje kruške, divlje jabuke, koprive i šipuraka. Svaki od ovih čajeva uz predivnu aromu ima i neka lekovita svojstva što je uobičajeno za čajeve“, dodaje ona.
Učenici sami beru čajeve, ali su pre toga prošli odgovarajuću obuku kod iskusnih berača biljaka i uspešno je savladali. Nakon toga se biljke suše u licenciranoj sušari, a potom pakuju i nude kupcima. I dok domaći kupci nisu bili baš zainteresovani u prvom trenutku za čajeve sa planina, ponuda je stigla sa zapada. Krsitina kaže da je to pomalo i razumljivo i zbog cene čaja, jer su organski proizvodi i inače skuplji od drugih proizvoda. Domaći kupci mogu da naruče čajeve preko sajta Kompanije Organik gde mogu da se obaveste i o samoj kompaniji, ali i o proizvodima.
„Važnu ulogu u celoj priči odigralo jei pakovanje u kojem čajeve prodajemo“, dodaje Kristina.
Kutijice su urađene od već pomenutog kafenog papira koji učenici sami prave. Posebna ekipa u Organiku sklapa kutije. Onda čaj i kutije odlaze kod učenika Ugostiteljsko-turističke škole koji ih mere i pakuju.
Anita Stefanov je učenica četvrte godine Ekonomske škole i top menadžer je kompanije Organik. Ona je od prve godine u kompaniji i ima važan zadatak.
„Rad u kompaniji me je privukao jer je to bio jedan od načina da izrazimo svoju kretivnost i na praktičan način proverimo svoje teorijsko znanje. Najzanimljivije je to što još kao srednjoškolci možemo da se upoznamo sa načinom rada neke kompanije, od početka do krajnjeg proizvoda“, kaže Anita.
U Ekonomskoj školi vlada veliko interesovanje za rad učenika u učeničkim kompanijama. Samo u Organiku radi njih dvadesetak, ali u školi postoji još kompanija koje privlače gotovo istu pažnju kao i ova.
Dve tone organskog čaja na nemačkom tržištu je i velika dobit u novčanom smislu.
„Novac koji kompanija zaradi ostaje u kompaniji, a da bi učenici koji rade u njoj na neki način bili motivisani za rad koji su uložili, oni od tog novca odlaze na ekskurzije, putovanja, usavršavanja. Deo novca se, svakako, ulaže u dalji rad kompanije, odnosno, nabavku sirovina“, objašnjava Kristina i dodaje da pomažu i učenicima slabijeg materijalnog stanja kojima, takođe, plate ekskurziju a nekima nabave i udžbenike.
Ekonomska škola u Nišu je jedna od retkih škola u Srbiji koja ima Učeničku zadrugu sa tradicijom dugom preko 25 godina. U okviru zadruga se odvijaju vannastavne aktivnosti i razvija preduzetnički duh učenika.
Učenici Ekonomske škole u Nišu već pripremaju nove kompanije, nova iznenađenja i nove proizvode. Možda pored organskih čajeva put zapadnog tržišta krene još neki od njih.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.