U teškoj nesreći kada se danas obrušila nadstrešnica Železničke stanice u Novom Sadu poginulo je najmanje osam ljudi, čija su tela izvučena ispod ruševina, izjavio je ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić. Još dvoje ljudi je prebačeno u bolnice od kojih je jednoj osobi amputirana noga. Ispod ruševina i dalje se nalaze jedna žena i devojčica od 14 godina. Stanična zgrada u Novom Sadu je pre par godina renovirana, a nadstrešnica koja se danas srušila „nije bila predmet rekonstrukcije u okviru radova na obnovi stanične zgrade, kao deo projekta izgradnje brze pruge Novi Sad – Subotica“, saopštila je Infrastruktura železnice Srbije.
Zbog čega je objekat koji je bio u tako lošem stanju da je došlo do njegovog obrušavanja, ostao bez rekonstrukcije i u upotrebi u Infrastrukturi za sada nisu objasnili.
Projekat rekonstrukcije stanične zgrade uradio je saobraćajni institut CIP, dok je radove izvodio konzorcijum kineskih kompanija „China Railway International“ i „China Communications Construction Company“, objavio je ranije specijalizovani portal Gradnja.rs.
Generalni direktor Saobraćajnog instituta CIP Slaven Tica izjavio je za Tanjug da nadstrešnica na železničkoj stanici u Novom Sadu nije bila predmet izrade tehničke dokumentacije na rekonstrukciji stanične zgrade i da je kompletna procedura u projektnom smislu na celom objektu apsolutno ispoštovana.
„Ono što Saobraćajni institut CIP može da kaže, koji je radio deo tehničke dokumentacije, da projektom stanične zgrade nije obuhvaćena u konstruktivnom smislu nadstrešnica na južnoj fasadi, koja je srušena i ona nisu bile ni predmet projekta, ni rekonstrukcije“, rekao je Tica.
Arhitekta Mahmud Bušatlija za Novu ekonomiju objašnjava da je državna komisija nakon završetka rekonstrukcije zgrade Železničke stanice morala da pregleda stanicu i da utvrdi da li je po projektu urađeno sve i onda da dozvolu za upotrebu objekta ukoliko je sve u redu.
„U tom momentu je neko morao da vidi da je i ovaj drugi deo (nastrešnica koja je izazvala tragediju) za popravku ili rušenje i da li treba da se napravi nova. Činjenicu da je to palo nekoliko godina posle završetka rekonstrukcije znači da to nije u dobrom stanju bilo ni kada se završila prva faza“, rekao je Bušatlija.
Dodao je da se „jednom za sva vremena mora naći ko je odgovoran za to, što se koristilo nešto što nije sigurno za ljude“.
„Nadzor nad javnim objektima mora da bude javni. U toj situaciji se može desiti da uštedimo ili pravimo skupe gluposti koje nikad neće ničemu služiti, ali je bitno da se troši novac a ne da se stvara. U takvim situaicijama se može se desiti da se jedan deo projekta završi, a drugi deo ostane nezavršen. Ne znam da li je deo ovog objekta uopšte bio predmet razmišljanja, odnosno da li je u tom projektu rekonstrukcije stanice i perona i ta nadstrešnica. Može da se desi da je projekat to predvideo ali da nije bilo para“, dodao je on.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić je na otvaranju rekonstruisane stanice rekao da je Železnička stanica Novi Sad rekonstruisana u dve faze kao i da je izgled stanice kakav je bio ranije, sačuvan uz uslove Zavoda za zaštitu spomenika.
Povodom ove izjave Bušatlija za Novu ekonomiju kaže da Zavod za zaštitu kulture ima licencu za nadzor, ukoliko objekat isključivo pripada kulturnom portfoliju.
„U tom slučaju je Zavod morao da uradi uslove za rekonstrukciju i restauraciju jer ako je ona zaštićena onda se ona mora i restauirati“, kaže Bušatlija.
Međutim, kako je kazao, na nadstrešnicu koja se obrušila ne mora ovo da važi ukoliko ona nije bila sastavni deo istorijskog objekta.
Železnička stanica u Novom Sadu izgrađena 1964. godine po projektu arhitekte Imrea Farkaša.
Deo nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu se srušio, najmanje jedna osoba poginula