Srbija

18.07.2024. 09:38

Nova Ekonomija

Autor: Anica Kovačević

Petnestogodišnjakinje osmislile alat za opstanak u prirodi, pa pokrenule sopstveno preduzeće

OutMark / Arhiva / Gimnazija Zaječar

Srbija

18.07.2024. 09:38

„Kroz divljinu može i sa stilom“ tvrdi pet srednjoškolki iz zaječarske gimnazije koje proizvode multifunkcionalne narukvice namenjene avanturistima koje boravak u prirodi čine sigurnijim. Njihova inovacija je proglašena za najbolju u Srbiji, a nedavno su predstavljale svoju zemlju na evropskom takmičenju učeničkih kompanija.

„Svaka narukvica se radi prema meri njenog vlasnika, čineći je udobnom za nošenje u svim prilikama. Dolaze u različitim bojama, pa mogu predstavljati i zanimljiv modni detalj, a u slučaju opasnosti one su nezamenljiv partner u avanturama na otvorenom ili u hitnim situacijama“, kažu osnivačice učeničke kompanije „OutMark„, Andrea Buković, Dunja Vasiljević, Lenka Jovanović, Marija Prvulović i Mina Mihajlović.

Devojke su na ideju došle u danima kada su bile izviđačice. Tada su uvidele šta im u prirodi nedostaje i već tada se javila ideja za rešenjem koje bi svima olakšalo aktivnosti na otvorenom.

Od ideje do pravog proizvoda put je bio trnovit, ali su ove neverovatne devojčice uspele da sa samo 15 godina osmisle i naprave svoj proizvod koji je proglašen za najbolju inovaciju u Srbiji.

Narukvice sadrže kopče sa različitim dodacima poput kresiva za potpalu vatre, pištaljke, baterijske lampe, nožića, otvarača za konzerve, kompasa i NFC taga.

Isto tako, one ističu kako su uspele da razviju novu veštinu pletenja, te da su je dodatno unapredile i idejom o dodacima unutar narkvica, koje bi odgovarale različitim ciljnim grupama.

Kreiranje narukvica i OutMark kompanije je započelo početkom ove godine, kada su se prijavile za srednjoškolsko takmičenje učeničkih kompanija.

Prvo su dobile lokalno priznanje – proglašene su za najbolju učeničku inovaciju u jugoistočnoj Srbiji. Potom su se plasirale na nacionalno takmičenje i tu su, takođe, osvoje prvo mesto – i direktan plasman na evropsko takmičenje u kome su predstavljale Srbiju među najboljim učeničkim kompanijama sa celog kontinenta.

Istakle su kako su uz veliku podršku svojih porodica i prijatelja, imale i snažnu podršku prošlogodišnjih prvaka Srbije – ekipe iz „ZaČili“, učeničkog preduzeća koje je takođe iz Zaječara, a uz njih ogromna podrška su im bili i njihov profesor i mentor iz škole, Mladen Šljivović, kao i glavna mentorka koja im je bila dodeljena tokom priprema za takmičenje, Sanja Boloban.

„Sredina je prilično zatvorena i duh inovativnosti i preduzetništva nije toliko razvijen u Zaječaru, ali je baš ovo takmičenje prava prilika da se mladi, srednjoškolci, upoznaju sa svetom biznisa“, smatra njihov njihov mentor Mladen Šljivović.

Pre ovoga, učestvovale su na takmičenju „Poslovni izazov“, koje im je, kako kažu, bilo dobra osnova za i dalo im je „početna znanja i alate koje su mogle primeniti“.

„U samom početku nismo ni znale za šta smo se prijavile i nismo bile potpuno svesne u šta ulazimo, ali smo ovaj proces lakše podnele jer smo imale jedna drugu i znale smo da uvek ako jedna zastane, neka druga će uskočiti i pomoći koliko god može“, rekle su pobednice za Novu ekonomiju.

Njihovu posebnost i talenat uvideli su svi na takmičenju, ali i šire. One dele ljubav prema planinarenju i avanturama u nepoznato, ali isto tako, svaka od njih poseduje posebnu nit kreativnosti i talenat, koji su, kada se sve udruže, izašli na videlo i prikazali se u najlepšem svetlu.

Na pitanje šta im je ovo takmičenje donelo, devojke su istakle nove stvari koje su naučile, prijatelje koje su upoznale, kao i šanse i vrata koja su im se otvorila nakon njega.

„Nismo znale da ovaj svet postoji i na samom početku je bilo izazovno savladati sve što se traži, ali uz pomoć našeg profesora i mentorke, bez problema smo savladale materiju iz ekonomije, a uz to smo i unapredile svoje veštine, počevši od prezentovanja, do javnog nastupa“, kažu mlade srednjoškolke.

Svaka od njih je istakla novu vrednost koju je ovo takmičenje donelo, ali su sve naznačile činjenicu da su bile ponosne na rešenje, ali i jedna na drugu, budući da je svaka od njih uspela da unapredi svoje veštine i da nauči dosta toga.

„Imale smo tremu, ali pozitivnu koja nas je gurala napred i davala nam je dodatno snage da istrajemo i da damo svoj maksimum. Uz to, taj osećaj ponosa da predstavljamo svoju zemlju je bio neopisiv i zaista se može reći da smo prošle kroz nezaboravnu avanturu sa koje imamo samo lepe uspomene“.

Na pitanje kako dalje vide razvoj svog preduzeća, srednjoškolke kažu da su spremne za nove izazove i da već sada prave plan kako mogu dodatno unaprediti svoje proizvode i šta bi novo mogle da kreiraju.

Za razvoj aktuelnih proizvoda i kreiranje novih treba imati snage, kreativnosti, inovativnosti, ali naravno i finansijskih sredstava i podrške drugih institucija kako bi ove neverovatne devojke uspele na svom putu.

„Rad sa njima je bio pravo uživanje, ali trebalo je osmisliti na koji način pojačati samopouzdanje, kako kome uputiti kritiku, kako poboljšati već postavljene standarde“, kaže Šljivović.

Tokom razgovora, ispričale su i anegdotu o njihovom prvom okupljanju u školi radi priprema za takmičenje: Jedino što su nakon prvog (radnog) dana imale jesu tri napisane rečenice, sećaju se devojke uz osmeh.

Profesor je tada, umesto da bude ljut na njih ili da ih kritikuje, ohrabrio da idu dalje i da od ove tri nastanu nove tri, da tako postepeno unapređuju svoj rad i da će rešenje doći – što one ističu kao najvažniju stvar u radu sa njim.

„Potrudio sam se da prilagodim način rada sa njima i da im budem maksimalna podrška, ali, bitno je to da su one same neprestano davale svoj maksimum i da su istražile svoje granice, proširile ih i da su prevashodno svojim trudom, radom i talentom postigle ovako veliki uspeh – jer, profesor je savetnik i tu je da mentoriše đake, jer on ne treba da preuzme njihov deo posla, već je tu da ih podstiče da shvate šta je njihov san i da treba da ga prate“, rekao je Šljivović za Novu ekonomiju.

Na pitanje otkud on “tu”, budući da je profesor fizike, on je rekao da smatra da je sistem obrazovanja po pitanju nauke loše osmišljen i da „nema praktičnu primenu“, već da se previše oslanja na eks katedra model – te da on želi da se uključi i u druge pore obrazovanja.

Tokom razgovora se nametnulo i pitanje koju poruku i savet bi ove uspešne petnestogodišnjakinje uputile sledećim generacijama koje dolaze – na šta su one istakle potrebu za konstantnim učenjem i usavršavanjem, jer se jedino tako mogu pomeriti unapred postojeće granice. 

Za kraj, devojke su predstavile svoje proizvode, novih pet modela koje nude,  a svaki je unikatan na svoj način, dok se šesti model odnosi na tailor-made opciju.

  • Aquaflame je savršen saputnik za svakog avanturistu, sa sredstvom za potpalu, udicom i tabletama za prečišćavanje vode, sve u elegantnoj narukvici.
  • Atena, inspirisana boginjom mudrosti, donosi kompletan set za bezbednu avanturu – od baterijske lampe do kompasa.
  • WildKnot je praktičan i stilski privezak sa parakordom i karabinjerom.
  • Road Racer, idealna za motocikliste, dolazi sa zip vezicama i trakom za krpljenje guma.
  • Nightingale, nazvana po Florence Nightingale, opremljena je za hitne medicinske situacije sa sterilnom iglom i NFC tagom sa medicinskim podacima.
  • Custom opcija nudi personalizaciju, pružajući jedinstvene narukvice po vašim željama.

Takmičenje u Srbiji je realizovala organizacija Dostignuća mladih u Srbiji uz finansijsku pomoć Američke agencije za međunarodni razvoj, UniCredit fondacije, NCR fondacije i Ministarstva prosvete.

Organizacija Dostignuća mladih u Srbiji već 19 godina sprovodi obrazovne programe iz oblasti preduzetništva u školama širom Srbije i deo je globalne mreže Junior Achievement Worldwide koja postoji od 1919. godine.

Test opšteg obrazovanja i informisanosti sa prijemnog za Ekonomski fakultet: Koliko odgovora znate?

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.