Kamioni koji prolaze iz Srbije na teritoriju Kosova od otvaranja prolaza Merdare uglavnom su u tranzitu ka Albaniji, a ne isporučuju robu kosovskim kupcima, kažu iz Privredne komore Srbije. Procenjena šteta po privredu Srbije za sve vreme dok je na snazi bila zabrana kretanja robe je 280 miliona evra, navode iz PKS.
Odluka vlasti u Prištini da ponovo omogući kretanje robe je “nepotpuna”, kaže Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju u Privrednoj komori Srbije.
“Mi možemo kao PKS reći da pozdravljamo sve što vodi normalizaciji odnosa što se tiče ekonomije, ali znamo da ta odluka nije potpuna, i da potpuno slobodno i bez ograničenja roba dole – ne može”, rekao je Stanić za Novu ekonomiju.
Vlasti na Kosovu ukinule su 8. oktobra zabranu uvoza robe iz Srbije, koja je bila na snazi od juna 2023. godine.
Međutim, otvoren je samo prelaz Merdare, što je kosovski premijer Aljbin Kurti objasnio nedostatkom skenera na drugim prelazima, zbog čega postoji “bezbednosni rizik”.
Takođe, na Merdaru su kontrole pojačane, što znači i da duže traju. Prema pisanju medija, kamioni čekaju više sati da bi prešli.
Dodatne kontrole koje su uvedene i činjenica da su neke kamione pretresali i po dva sata, dovoljno govori da je jako mala prohodnost na tom graničnom prelazu, kaže Bojan Stanić.
Prema njegovim rečima, šteta po privredu u Srbiji od početka sprovođenja zabrane do 8. oktobra procenjuje se na 280 miliona evra.
To je procena na osnovu ranije dogovorenih i dugoročnih ugovora sa kupcima na Kosovu, odnosno roba koja nije mogla biti isporučena, objašnjava Stanić.
Odluka “pala” nakon pritiska Nemačke
Odluka kosovske vlade da ukine zabranu uvoza robe iz Srbije došla je nakon insistiranja zvaničnog Berlina da se poštuje CEFTA sporazum.
Svega nekoliko dana uoči ukidanja zabrane, iz ambasade Nemačke na Kosovu su za RSE rekli da je „bilo mnogo razgovora između nemačkih i kosovskih zvaničnika o toj temi, jer Nemačka želi da postigne rezultate u vezi sa CEFTA u okviru ovogodišnjeg samita Berlinskog procesa„.
Ministar spoljnih poslova Srbije Marko Đurić izjavio je da je ta odluka doneta “pod pritiskom međunarodne zajednice”, a predsednik Aleksandar Vučić je ocenio da će vlada u Prištini i posle povlačenja odluke nastavi da ometa ulaz robe.
Dva dana nakon što je ponovo omogućen uvoz, CEFTA, kojom presedava Srbija, usvojila je odluku prema kojoj Kosovo u toj organizaciji više neće zastupati UNMIK, nego će se zastupati samo, a uz ime će joj stajati zvezdica.
„[T]o je rezultat mnogih napora, doslednosti i posvećenosti Kosova, da prilagodi svoju poziciju u ovom CEFTA mehanizmu“, izjavila je kosovska ministarka industrije, preduzetništva i trgovine Rozeta Hajdari.
Bojan Stanić iz PKS kaže da postoji bojazan da će Priština pre ili kasnije ponovo uvoditi blokade ili “nešto slično”, jer ni ovo nije bio prvi put.
Upozorava da proizvođači ne mogu da povrate to tržište “preko noći”.
“Nije to na dugme, razumete. Mora neko vreme da prođe”, rekao je on.
Stanić kaže da PKS nema podatak koliko je robe od 8. oktobra dostavljeno kupcima na Kosovu, jer je vremenski period previše kratak za takve procene, ali da je to “praktično skoro ništa”.
“Imajući u vidu da nisu ti ljudi čekali spremni, kamioni čekali godinu i po dana samo da se odluka ukine. Treba ponovo stupiti u kontakt sa kupcima tamo, spremiti robu, utovariti u kamione, videti kakva je situacija na granici – da li uopšte mogu kamioni da krenu, posebno kad je u pitanju roba koja je lako kvarljiva”, kazao je.
Firma Zvonka Veselinovića prinudno naplatila milion evra od Puteva Srbije