Srbija

29.09.2025. 16:03

Nova ekonomija

Autor: Dunja Marić

Ponovo se prevrnuli vagoni puni tereta: Srbija evropski „šampion“ po broju iskliznuća vozova

Foto: Infrastruktura železnice Srbije

Srbija

29.09.2025. 16:03

U subotu, oko 20.50 časova, prilikom otpreme teretnog voza sa trećeg koloseka u železničkoj stanici Ražana, na barskoj pruzi u blizini Kosjerića, iskliznula su i prevrnula se dva vagona, iz kojih je curilo dizel gorivo koje su prevozili. Ovakvi incidenti u Srbiju su gotovo uobičajena pojava. Tako su samo u periodu od tri godine zabeležena 194 iskliznuća vozova.

Kako je u nedelju saopštila kompanija Infrastruktura železnice Srbije, prilikom ovog iskliznuća nije bilo povređenih, ni nastradalih osoba. U noći nakon iskliznuća, na lice mesta izašle su NIS-ove cisterne za pretakanje goriva, kao i pomoćni voz Infrastrukture železnice Srbije, koji je zajedno sa dežurnim železničkim ekipama radio na raščišćavanju posledica ovog događaja.

Saobraćaj je sinoć ponovo uspostavljen.

A tokom prethodnih nekoliko godina, vesti o iskliznućima vozova, često se mogu pročitati u medijima. Jedan od takvih slučajeva privukao je pažnju čak i međunarodnih medija.

Naime, krajem, 2022. godine, četiri prikolice teretnog voza na deonici pruge između Pirota i sela Staničenje, koja je deo međunarodne rute od Niša do Dimitrovgrad, iskliznule su iz šina. Voz je prevozio toksične materije, konkretno amonijak, a iscurelo je 20 tona. Nakon ovog incidenta, više od 50 ljudi, među kojima i troje dece, obratilo se za pomoć lekarima u Nišu i Pirotu sa simptomima trovanja ovim otrovnim gasom.

Više od 20 osoba tu noć je provelo u bolnici. Jedna osoba je preminula nakon prijema u bolnicu, ali nije potvrđeno da je uzrok smrti bilo trovanje amonijakom.

Takođe, te noći, evekuisano je 56 osoba. Kako su tada objavile nadležne institucije, evakuacije su sprovedene i na delovima auto-puta i glavnog puta u blizini mesta nesreće, a delovi auto-puta su bili zatvoreni. Mediji su izvestili i da je jutro nakon incidenta došlo i do udesa koji je navodno bio izazvan gustim dimom.

Nakon iskliznuća, u Pirotu je uvedeno vanredno stanje. Bile su zatvorene škole, vrtići, javne institucije…

Tadašnji ministar građevinarstva Goran Vesić rekao je, dan nakon iskliznuća, da nema razloga za paniku, ali da su ljudi savetovani da ne napuštaju svoje domove osim ako je apsolutno neophodno i da nose maske ako izlaze.

Cureo sumpor kod Vrčina

Početkom ove godine, preciznije 11. februara, oko 18.25 sati, na Železničkoj stanici Vrčin došlo je do prevrtanja dva vagona sa sumpornom kiselinom.

Iz jednog vagona-cisterne curila je kiselina. Na teren su izašli pripadnici Sektora za vanredne situacije, a stigao je i ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić.

Narednih dana, nadležni su uveravali građane da u vazduhu nije bilo povišenih koncentracija sumpor-dioksida.

I ranije su se prevrtale cisterne sa sumporom. Leta 2024, vagon-cisterna sa sumpornom kiselinom iskliznula je nedaleko od stanice Trnavac kod Zaječara. Srećom, nije bilo curenja, niti opasnosti po stanovništvu i životnu sredinu, saopštili su tada nadležni.

I aprila iste godine iskliznuo je iz šina voz u čijim se vagonima prevozio sumpor. Ni tada nije došlo do izlivanja.

I godinu dana ranije, 2023, dolazilo je do ovakvih iskakanja. U septembru, iz šina na potezu između Borske Slatine i Zagrđa, je iskočio voz koji se kretao iz Bora. Par meseci ranije, 30. aprila, dve cisterne sa sumpornom kiselinom iskliznule su između Zaječara i Prahova.

Iskočio i putnički voz

U martu 2023. godine, putnički voz koji se iz Prahova kretao ka Zaječaru, prilikom polaska sa trećeg koloseka sa jednom svojom osovinom, iskliznuo je sa šina.

Srećom, niko od putnika nije bio povređen.

Sporni Vračarski tunel

Jedan od poslednjih incidenata u Vračarskom tunelu kroz koji saobraćaju vozovi dogodio se 9. septembra, kada je putnički voz na liniji Pančevo–Zemun stao u tunelu kod stanice Vukov spomenik zbog kvara na pantografu. Voz je bio zaglavljen više od tri sata, a nakon višesatnog čekanja, voz je uz pomoć druge lokomotive izvučen i odvezen do stanice Karađorđev park.

Međutim, bilo je i težih incidenata na ovoj lokaciji. U maju 2024, u tunelu su se sudarila dva voza – jedan putnički i jedan teretni. Povređene su četiri osobe.

Vračarskim tunelom, međutim, saobraćaju i teretni vozovi. To, međutim, ovuda ne bi smelo da se radi jer je Vračarski tunel izrazito opasan deo pruge, BIRN je ustranovio da nije bezbedan za evakuaciju.

BIRN je, naime, 2021. otkrio da Vračarski tunel, kroz koji od jula 2018. godine prolaze i teretni vozovi natovareni opasnim i zapaljivim teretom, nema saglasnost za upotrebu od Sektora za vanredne situacije MUP-a ni za jednu vrstu transporta – kako putničkog, tako i teretnog.

Uprkos tome, ustanovljeno je da kroz Vračarski tunel prolaze vozovi puni amonijaka, naftnih derivata, tečnog naftnog gasa, sumporne, sirćetne i azotne kiseline, veštačkih đubriva…

Ovaj tunel, inače, počeo je da se koristi nakon obustavljanja železničkog saobraćaja oko Kalemegdana, usled izgradnje Beograda na vodi i zatvaranja pruge od Beograda do Novog Sada.

Ustanovljeno je i da, ukoliko dođe do požara, putnici koji čekaju voz na stanici Vukov spomenik, ne bi mogli da budu evakuisani.

Srbija prednjači u iskliznućima

U periodu od tri godine, od 2020. do kraja 2022. sa srpskih pruga vozovi su iskliznuli 194 puta, objavili su mediji pre dve godine, pozivajući se na podatke firme Srbija kargo. Statistika Agencije EU za železnice pokazuje da je u istom periodu u 18 zemalja Evropske unije bilo oko 180 iskliznuća vozova. Srbija, dakle, u ovoj vrsti incidenata prednjači.

Na osnovu ovih podataka zaključuje se da se u Srbiji tada u proseku dešavalo 65 iskliznuća godišnje. U Rumuniji, zemlji EU koja beleži najveći broj iskliznuća u odnosu na ostale članice, prosek je daleko manji – 24.

Još jedno istraživanje koje je sprovela Srbija kargo pokazalo je da se u periodu od 2017. do 2023. godine, na teritoriji Srbije dogodilo ukupno 479 iskliznuća vozova. Najgore je bilo 2017. godine, kada je u proseku svakog četvrtog dana u mesecu bilo po jedno iskliznuće, odnosno 7,4 puta mesečno.

U Srbiji za pet godina zabeleženo 479 iskliznuća vozova iz šina

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentari(6)

  1. Dok se naš predsednik hvali izgradnjom brze pruge ka Subotici druge ili su u stanju raspada ili su već zarasle u drveće žbunje i korov. Pogledaj dom svoj anđele skini paučinu sa očiju.

  2. Rade ga Celicni prijatelji pa ga cepaju, samo da kazem tupavom Srpskom narodu da svaka sina,svaki prag ima da se vadi ako ikada pristupimo EU, jer ,Kinezi sve isto prave a dugo vremena u EU je u zavisnosti od terena, vremena i sl. razliciti materijali ili to ili ce se sa vozicima moci da vozimo samo po Srbiji.

  3. Bravo SNS braćo sa železnice ! Pruge po Srbiji su u totalnom raspadu, ispadaju vagoni redovno. Važno je da se gradi brza pruga i usput besomučno krade. Što reče jedan čovek, to je isto kao da prosečan Srbin kupi Ferari. Niti zna da ga vozi, niti ima para i majstora za održavanje. Zato PUMPAĆEMO još jače, dok bandu kriminalaca ne vidimo u zatvorima !

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.