U periodu od 2017. do 2023. godine, na teritoriji Srbije dogodilo se ukupno 479 iskliznuća vozova, ukazuju godišnji statistički izveštaji koje objavljuje državno preduzeće Srbija kargo. Statistički gledano, to je 68,4 iskliznuća godišnje, odnosno mesečno 5,7, objavio je portal Prvi prvi na skali.
Kako se navodi, prošle godine je bilo ukupno 41 skliznuće vozova, a „najgore stanje“ bilo je 2017. godine, kada je u proseku svakog četvrtog dana u mesecu bilo po jedno iskliznuće, odnosno 7,4 mesečno.
Broj incidenata po godinama ipak ukazuje na trend smanjenja:
2017. – 89
2018. – 85
2019. – 70
2020. – 70
2021. – 65
2022. – 59
2023. – 41
Nesreće i nezgode na prugama
Iskliznuća su samo deo nesreća i nezgoda na srpskim prugama. Među nesrećama upisani su sudari vozova sa železničkim vozilom, sudari sa preprekom unutar slobodnog profila, pomenuta iskliznuće voza ili manevarskog sastava, nesreće na putnom prelazu, nesreće u kojima su stradala lica izazvana železničkim vozilom u pokretu, požari i slično.
Kao nezgode pri železničkom saobraćaju vode se izbegnuti sudari vozova sa železničkim vozilom, izbegnuti sudari vozova sa preprekom unutar slobodnog profila, prolazi vozova ili pružnih vozila pored signala kojim se zabranjuje dalja vožnja, slomljene šine, slomljeni točkovi ili osovine, deformacije koloseka, raskinuća vozova…
Ukupan broj nesreća i nezgoda u periodu 2017-2023 bio je 1.533, odnosno godišnje 219, pokazuje statistika.
„I ovde je pozitivno to što je smanjen sveukupni broj nesreća i nezgoda – za sedam godina gotovo četiri puta manje, ali statistika ipak pokazuje da se na svaka 3-4 dana negde nešto loše dogodi na srpskim prugama“, piše portal.
Srbija kargo je ranije navodio da je najčešći uzrok iskliznuća „nedostatak kolosečnog pribora koji ostvaruje vezu između šina i praga – proširenje koloseka, truli i deformisani pragovi, istrošena glava šine“.
Najnoviji slučaj iskliznuća zabeležen je pre par dana (28. jula) kod Zaječara, kada je sa pruge ispala vagon-cisterna kojom je prevožena sumporna kiselina.
Srbija kargo je saopštio da se ovo iskliznuće dogodilo nedaleko od stanice Trnavac kod Zaječara, da curenja sumporne kiseline nije bilo, a time ni opasnosti po stanovništvo i životnu sredinu.
Ova vozna kompozicija u vlasništvu šabačkog Eliksira imala je 18 vagona-cisterni, a saobraćala je iz Bora za Prahovo.
Ministarka Vujović: Nema projekta ‘Jadar’ dok Rio Tinto ne preda Studiju uticaja na životnu sredinu