Devet sindikata Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) Beograd navelo je u saopštenju da su u subotu, 15. marta, na dan velikog protesta u Beogradu, svi privatni prevoznici odlučili da obustave rad na više od 100 autobuskih linija.
U petak, 14. marta 2025. godine, pojedini privatni prevoznici koji učestvuju u sistemu javnog prevoza grada Beograda su odlučili da povuku svoje autobuse sa gradskih linija za garažu. Na taj način su, bez najave i opravdanog razloga, onemogućili normalno funkcionisanje stanovnika prestonice, navodi se u saopštenju devet sindikata GSP-a.
“Ipak, još drastičniji i dosad nezabeleženi slučaj u sistemu javnog prevoza se dogodio u subotu, 15. marta 2025. godine, kada su svi privatni prevoznici iz konzorcijuma BG bus prevoz i Strela odlučili da obustave rad na više od 100 autobuskih linija koje im je dodelio grad Beograd i da tog dana nijedno vozilo privatnih prevoznika Strela, C&LC Group, Beobus siti 2015, Banbus, Trans-Jug i drugih firmi privatnog konzorcijuma ne izađe u saobraćaj, čime je stotine hiljada Beograđana i gostiju našeg grada ostalo bez javnog prevoza. Prema našim saznanjima, privatni prevoznici su obavestili predstavnike grada Beograda da su zabrinuti za svoja vozila i zaposlene, odnosno za svoju imovinu i zbog toga su obustavili rad”, navode sindikati.
Kako kažu, jedini prevoznik koji je radio je GSP Beograd, čija su vozila saobraćala po redu vožnje. Vozila GSP-a su povučena iz saobraćaja po nalogu nadležnih organa u toku dana, a ne samovoljom GSP-a, ali su svi vozači, radnici održavanja, otpravnici, dispečeri i celokupno saobraćajno osoblje bili u stanju pripravnosti, navode sindikati. Oni naglašavaju i da nikakve zvanične najave, niti obaveštenja, kako za korisnike javnog prevoza, tako i za zaposlene, povodom obustave rada privatnih prevozinika.
Kako dodaju, Operativno-kontrolni centar Sekretarijata za javni prevoz bio je nedostupan za informacije, što je suprotno svim važećim procedurama i pravilima za postupanje u vanrednim situacijama.
Devet sindikata GSP-a zbog toga traži od Sekretarijata za javni prevoz da javno objasni po kom osnovu su privatni prevoznici ostavili građane bez javnog prevoza tokom celog dana, zatim zbog čega nije postojala nikakva informacija o tome, kao i da li će privatnim prevoznicima koji su odbili da prevoze građane biti isplaćena naknada iz budžeta grada Beograda za hiljade neostvarenih polazaka u subotu.
“Ovo je ozbiljno upozorenje da je potrebna revizija ugovora o javno-privatnim partnerstvima sa privatnim prevoznicima i dokaz je rizično da većina linija javnog prevoza Beograda bude poverena privatnim firmama koji svoj domintantni položaj mogu da koriste zarad svojih ličnih interesa, zanemarujući svoje obaveze prema gradu Beogradu i interese korisnika javnog prevoza. Čak i u najtežim okolnostima u našoj državi, kao što je za vreme ratnog stanja 1999. godine i za vreme pandemije virusa 2020. godine, GSP Beograd je bio u službi građana prestonice, zbog čega je ovakav presedan i samovolja privatnih prevoznika nedopustiva, zaključuju sindikati.
Podsećamo, u subotu je 15. marta održan veliki protest “15. za 15”, na koji su pozvali studenti u blokadi. Na ulicama Beograda tog dana bilo je, prema različitim procenama, više stotina hiljada građana.
GSP nabavlja 100 novih tramvaja: Do kraja marta za vozila gradskog prevoza planira da potroši 346 miliona evra