Iako je priprema automobila za zimske uslove na putu nešto na šta vozači znatno više obraćaju pažnju, ne treba zanemariti ni provere koje bi trebalo obaviti u proleće, kada su dani vožnje po snegu i ledu već iza nas.
Svaka zima ostavlja trag na vašem vozilu, bez obzira da li je bila blaga kao ova poslednja, ili nešto oštrija. Pre svega, u slučaju da to već niste do sada učinili, potrebno je da temeljno operete auto u perionici ili kod kuće, ako imate mogućnosti da to uradite na adekvatan način, sa mlazom vode pod visokim pritiskom.
Vožnja po putevima koji se posipaju solju i na kojima zimi nastaje znatno veći broj „udarnih“ rupa utiče pre svega na stanje karoserije i sistema oslanjanja, a niske temperature vazduha i korozija na kontaktima na pravilan rad i vek akumulatora. Proleće je period kada se vraćamo na letnje gume koje nismo koristili nekoliko meseci, pa je važno ispitati i njihovo stanje.
Zbog svega navedenog, ali i drugih faktora, preporučuje se da u ovom periodu godine automobil podvrgnete post-zimskom pregledu, kako biste mu osigurali što duži životni vek, ali pre svega radi sopstvene bezbednosti.
Gume
U slučaju da vozite na gumama za sva godišnja doba i da u proleće ne menjate pneumatike na vašem automobilu, bitno je da proverite njihovo stanje nakon zimskog perioda.
Prekontrolišite u kakvom je stanju gazna površina i izbacite iz šara sitne kamenčiće koji su se tu zaglavili tokom zimske vožnje, kada se pojedini putni pravci (naročito u planinskim predelima) posipaju rizlom. Kod vulkanizera možete da proverite da li je gazni sloj gume podjednako istrošen, ali i u kakvom su stanju felne, da nisu negde oštećene usled prelaska preko rupa na putu, što može dovesti do nepravilnog prijanjanja gume i ispuštanja vazduha.
Ako imate dva kompleta pneumatika montiranih na felne, jedne za zimu i druge letnje, prekonrolišite pritisak i po potrebi ih dopumpajte kad ih menjate. U slučaju da to radite kod vulkanizera, on će se pobrinuti da budu propisno napumpane.
Provera trapa i sistema oslanjanja
Ako primetite da vaš automobil zanosi u jednu stranu tokom vožnje, potrebno je da proverite stanje trapa, koji je zahvaljujući već postojećim, ali i novim rupama koje su se na našim putevima pojavile posle snega i mraza, bio na udaru tokom zime.
Reglaža ili centriranje trapa je proces podešavanja uglova točkova tako da su oni normalni u odnosu na podlogu, odnosno horizontalnu ravan, i međusobno paralelni. Svrha ovakvog podešavanja je bolje držanje pravca automobila na ravnom putu i duži životni vek gume.
Ako vam se prednje i zadnje gume troše neujednačeno, ali i ako vam vozilo zanosi u jednu stranu tokom vožnje, to može ukazivati na nepravilno centriran trap. Tada je potrebno centrirati ili prednji trap ili sva četiri točka, zavisno od tipa automobila i situacije. Takođe, udarne rupe zimi dodatno „troše“ oslanjanje vašeg automobila, pa stanje ovog sistema možete prekontrolisati kod svog majstora koji vam održava vozilo.
Akumulator
Hladno zimsko vreme naročito utiče na akumulator koji usled dugotrajne izloženosti mrazu može postati manje pouzdan, a ovaj problem postaje izraženiji što je akumulator stariji.
Ako je stariji od četiri godine i ako primetite da motor duže „vergla“ prilikom paljenja, najbolje je provertiti stanje akumulatora kod autoelektričara i po potrebi ga zameniti, kako vas ne bi izdao na leto, kada odete na odmor i kada ste daleko od kuće.
Limarija
Nakon temeljnog pranja karoserije kako bi se potpuno uklonili tragovi soli, pri čemu posebno treba obratiti pažnju da donje delove vozila, unutrašnjost blatobrana i podvozje, proverite da li su se tokom zime na karoseriji pojavila dubinska oštećenja u obliku rupica ili ogrebotina koja treba sanirati kako bi se sprečila korozija.
Ovo je veoma važno učiniti kod starijih vozila koja su zbog lošije antikorozivne zaštite osetljivija.
Vetrobransko staklo
Kamenčići koji se tokom zime nalaze u većoj količini na putu, mogu lako oštetiti šoferšajbnu, a da vi to i ne primetite. Ako pronađete takvo oštećenje, sanirajte ga što pre u nekom servisu koji se bavi reparacijom vetrobrana na automobilima, jer se ono s vremenom širi, pa ćete u jednom trenutku biti prinuđeni da zameniti čitavu šoferšajbnu, što nije ni malo jeftino.
Održavanje enterijera
Iako unutrašnjost vašeg automobila tokom zime nije bila direktno izložena spoljnim uticajima, u tom vremensko periodu više se prljaju patosnice, pod i presvlake…
Ako primetite da je enterijer vašeg vozila previše zaprljan, proleće i prvi topli dani idealni su da odvezete vozilo na dubinsko pranje i vratite mu nekadašnji sjaj.
Pored svih navedenih stavki, ako ovih dana iz bilo kog razloga vozite automobil na servis, nije na odmet da vam majstor prekontroliše i druge bitne komponente na vozilu, poput kočnog sistema ili kaiševa.