Iako je „Gasprom” raskinuo ugovor o izgradnji ruskog gasovoda, ovο preduzeće i dalje postoji jedino kod nas. Nije jasno ko i dalje plaća preostalih deset radnika. Većina se vratila u matični „Srbijagas”.
Ruski „Gasprom” i sam je prošle nedelje raskinuo ugovor sa firmom koja je trebalo da gradi „Južni tok” i tako stavio tačku na projekat o kojem se spekuliše i više od godinu dana, otkad ga je otkazao Vladimir Putin. Iako je ruski gigant odustao od gasovoda, Srbija izgleda i dalje – nije. U Novom Sadu još postoji firma „Južni tok Srbija”, koja je smanjila broj radnika, ali i dalje nastavlja da radi.
U „Južnom toku d.o.o.” radi i dalje oko deset zaposlenih, za razliku od 40 ljudi, koliko je firma brojala prošle godine. Većina radnika koji su došla iz „Gasproma” je prešla u druge „Gaspromove” pogone u Srbiji ili se vratila u Rusiju.
„Preduzeće nastavlja da radi. Nismo obavešteni koliko će još biti u pripravnosti, ponašamo se u skladu sa uputstvima“ – kažu iz „Južnog toka Srbija”.
Dok su Rusi prešli na druga zaduženja iz oblasti energetike, naši radnici su se većinom vratili u „Srbijagas”, gde su prethodno i bili angažovani. Srpski „Južni tok d.o.o.” iz Novog Sada trebalo je da bude zatvoren još u januaru prošle godine, kada je planirano da se celokupan srpski tim inženjera i projektanata vrati u svoje matično preduzeće.
Ipak, firma je nastavila da radi, nadajući se da će „Turski tok” zameniti prethodni gasovod, pa će Srbija ovo preduzeće moći da iskoristi za novi cevovod, a domaći stručnjaci koji poznaju projekat „Južnog toka” mogli bi deo da „prepišu” i na novi plan. Kada se i tursko-ruski posao našao pod znakom pitanja, nije jasno zašto se na firmu u Novom Sadu ne stavi katanac.
Kako je „Južni tok Srbija”, koji je osnovan u Švajcarskoj kao ofšor firma, bio 51 odsto u vlasništvu „Gasproma”, oni su do sada plaćali zaposlene i svu logistiku. Ipak, nije poznato ko će sada finansirati postojanje firme, ako je i „Gasprom” izašao iz posla. Što se tiče poslovnih prostorija, ofšor koristi kancelarije „Srbijagasa”.
Inače, velike evropske sile, Nemačka, Francuska i Italija, koje su imale udela u firmi „Južni tok transport”, još pre više od godinu dana su prodale svoje akcije. Krajem 2014. godine su Rusi samo za 20 odsto učešća u italijanskom „Eniju” u decembru prošle godine platili 54 miliona evra.
Tada je „Gasprom” kupio akcije i od nemačkog „Vinteršela” i francuskog EDF, koji su imali po 15 odsto udela u zajedničkoj firmi.
Imam pitanje.da li od kada važi taj zakon novi potrošači koji bi da se priključe na mrežu dobijaju besplatno priključak sat osigurače i šta već tu jos treba?