Srbija

18.05.2025. 08:03

Autor: Nova Ekonomija

Sindikat GSP poziva na istragu zbog tenedera koji je odložen peti put pod pritiskom dve kineske firme

BETA/BEOINFO BETA/BEOINFO

BETA/BEOINFO

Srbija

18.05.2025. 08:03

Kako su saopštili iz četiri sindikata GSP-a, juče je po peti put pomeren rok za podnošenje ponuda za kupovinu 130 zglobnih i 170 solo autobusa za potrebe GSP „Beograd“. Novi rokovi su 2. jun za solo autobuse, odnosno 3. jun za zglobne autobuse, a prema najnovijim saznanjima sindikalaca iz izvora u upravi grada, razlog za pomeranje roka ovog puta je pritisak predstavnika dve kineske firme ‒ Higer i Golden Drago“ sa kojima su predstavnici Grada Beograda direktno pregovarali i to kako bi ove firme ostvarile dominantan uticaj i potpuno eliminisali svaku drugu konkurenciju.

Sindikati navode da je vrednost ove javne nabavke 15 milijardi dinara za svih 300 autobusa i da se radi o tenderima izuzetno velike vrednosti i od strateškog značaja za budućnost GSP-a i javni prevoz u Beogradu.

“Poražavajuća je činjenica da se, prema željama jedne kineske firme, u sred tendera menja tehnička specifikacija za solo autobuse, tako da se opis traženog tipa autobusa prilagođava isključivo interesima proizvođača vozila, a ne u skladu sa tehničkim potrebama GSP-a i korisnika javnog prevoza u Beogradu,” stoji u saopštenju sindikata.

Nažalost, za mnoge tendere iz oblasti javnog prevoza u Beogradu je mesecima unapred poznat pobednik, tako da su javne nabavke samo formalnost i paravan za ozbiljne zloupotrebe i visoku korupciju, ali je ovo prvi put da se jedan ovako značajan tender velike vrednosti odlaže čak pet puta, a da se uslovi menjaju u sred postupka uz krajnje neuverljiva i neutemeljena obrazloženja, navode sindikalci.

Kako objašnjavaju, kineski proizvođači autobusa nisu mogli da obezbede finansiranje putem operativnog lizinga kako je to prvobitno predviđeno, te tražili su prolongiranje tendera i uticali da se promeni način finansiranja nabavke novih vozila i to putem kredita.

Ukoliko bi se ostvarile namere da se na tenderu pojavi samo proizvođač iz Kine uz eliminisanje konkurencije i mogućnost da u nadmetanju učestvuju i renomirani proizvođači svetski poznatih brendova autobusa, jedini dobitnici iz tog posla bi bili oni koji su onemogućili svaku drugu konkurenciju, a krajnji gubitnici zaposleni u GSP „Beograd“ i svi građani Beograda koji finansiraju rad ovog najvećeg gradskog preduzeća, objašnjavaju iz sindikata.

“Ovim putem pozivamo nadležno tužilaštvo da po službenoj dužnosti ispita sve okolnosti u vezi sa favorizovanim javnim nabavkama unapred poznatih proizvođača vozila i utvrdi odgovornost funkcionera i neprimerenog pritiska na stručna lica kako bi se sva tenderska dokumentacija i uslovi prilagodili samo odabranim firmama,” navode iz četiri sindikata GSP.

Beograđani će još čekati na nove tramvaje: GSP stopirao nabavku 100 vozila vrednih 25 milijardi

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentari(3)

  1. „Кинези“ се још и показаше добрим, за разлику од „Турака“, који сваки дан остају у квару…
    Не одобравам то што ради Скупштина града, говорим о употребљивости постојећих возила, и такође, моје субјективно мишљење је, да нема „тешког транспорта“, без дизел-мотора, а време ће показати, да ли су подаци које имам били исправни…
    До тад, Београђанима и гостима, желим удобан и сигуран превоз.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.