Skat: SAD obezbedile 370 miliona dolara za ekonomski razvoj Srbije

Ambasador SAD u Srbiji Kajl Skat rekao je danas da je, tokom vremena koje je proveo u Srbiji, mogao da se uveri da mala i srednja preduzeća imaju veliki potencijal i resurse da uspeju na međunarodnom tržištu, a da lokalni ekonomski razvoj ima ogroman potencijal, koji tek treba da se realizuje. 

USAID i predstavnici 32 lokalne samouprave proslavili su danas uspehe i najbolju praksu u lokalnom ekonomskom razvoju, obeležavajući time završetak Projekta održivog lokalnog razvoja Amričke agencije za međuanrodni razvoj (USAID), koji je imao za cilj unapređenje srpske privrede. Ovaj projekat realizuje se u Srbiji šest godina.

"Tokom proteklih šest godina Vlada SAD, preko USAID-ovog projekta, partnerski je radila sa 32 opštine u Srbiji iz osam regiona koje su mogle da privuku stotine miliona dolara novih investicija i otvore hiljade novih radnih mesta, smanjujući time nezaposlenost u lokalnim zajednicama", kazao je američki diplomata na svečanosti koja je tim povodom priređena u beogradskoj Kinoteci.

Naglasio je da je Projekat USAID-a povećao konkurentnost srpskih preduzeća i istakao da Američka vlada podržava privatni sektor u Srbiji.

Prema njegovim rečima, SAD je obezbedila 370 miliona dolara za ekonomski razvoj Srbije.

Skat je kazao da kompanije iz Srbije, ako žele ne samo da prežive, već i rastu, moraju da prošire prisustvo na međunarodnom tržištu.

Naglasio je da je USAID sarađivao sa srpskim preduzećima u sektorima koje imaju izvozni potencijal, kako bi unapredio njihove kapacitete i omogućio pristup novim tržištima.

"Nije lako malim i srednjim preduzećima da postanu konkurentne izvozne firme. Firme iz Srbije imaju dugu izvoznu tradiciju i kvalitetnu sirovinu i proizvode, što mogu da posvedočim, jer sam ponosni vlasnik više srpskih proizvoda", podvukao je Skot i istakao da je cilj Projekta bio da se smanji nezaposlenost u Srbiji, posebno u opštinama u kojima je stopa nezaposlenosti bila velika.

Američki ambasador ukazao je da su zahtevi međunarodnih tržišta i kupaca sve strožiji, jer se potrošaču otvaraju tržišta celog sveta pa ima luksuz da može da bira.

"Globalno tržište zahteva promenu načina na koji mnoge kompanije organizuju svoje poslovanje. One moraju da usvoje metodologiju i način razmišljanja međuanrodnih kompanija. Tek onda mogu da povećaju izvoz", uveren je Skot dodajući da je to težak zadatak koji nikada ne može da se okonča.

Ključne aktivnosti Projekta bile su usmerene na podršku opštinama u otvaranju novih radnih mesta i smanjenju nezaposlenosti, kroz obuke, studijska putovanja, posete investicionim sajmovima i individualno savetovanje.

USAID je pomogao predstavnicima lokalnih samouprava, a posebno zaposlenima u kancelarijama za lokalni ekonomski razvoj, da unaprede svoja znanja i veštine u privlačenju stranih investicija, upravljanju javnom imovinom, uspostavljanju javno-privatnih partnerstava i efikasnom pružanju podrške postojećim preduzećima.

U Somboru USAID je u saradnji sa gradom oformio Regionalni edukatini centar za poljoprivredne prizvođače i pomogao u privlačenju direktnih stranih investicija. 

Kao rezultat tih aktivnosti 2015. "Ferero grupa" investirala je 8,8 miliona dolara i kupila 700 hektara zemlje, a to zemljište biće iskorišćeno za uzgoj lešnika u naredne dve godine.

Na Projektu USAID je angažovao domaće i međunarodne eksperte da rade sa proizvođačima džinsa, nameštaja, obuće i hrane kako bi poboljšali svoju proizvodnju, i marketing, uveli inovacije i moderne tehnologije, ali i uspostavili veze sa potencijalnim kupcima.

"Naši eksperti su radili sa devet udruženja malih i srednjih preduzeća i institucijama koje podržavaju razvoj malih i srednjih preduzeća, kao i sa 69 pojedinačnih preduzeća", objasnio je Hauard Okman, direktor Projekta.

On je preneo da je trebalo više meseci da lokalne samouprave prihvate predloge USAID-a.

Kazao je da je stopa nezaposlenosti u partnerskim opštinama bila veća od proseka i da je cilj bio da se taj pristupi rešavanju tog problema i omogući mladima da nađu posao.

Međunarodni stručnjak za džins industriju Gaj Karpenter preneo je svoje iskustvo saradnje sa srpskim proizvođačima u Novom Pazaru.

On je kazao da su proizvođači u Novom Pazaru dobri, ali im se smanjuje prodaja, jer im međunarodni proizvđači sve više srpsko preuzimaju trzište, čemu treba da se suprostave.

Projekat je podržao napore šest proizvođača, koje je okupio preko udruženja "Pro Denim" i pokazao da su sposobni i dovoljno dobri da budu prisutni na drugim tržištima, objasnio je Karpenter.

Predsednik opštine Sjenica Hazbo Mujović, u ime 32 opštine koje su bile obuhvaćene Projektom, rekao je da je USAID pružio značajnu podršku lokalnoj privredi.

Bratislav Đorđević, generalni direktor preduzeća za proizvodnju obuće "Stefi komerc" iz Vranja posebno je istakao da su međunarodni eksperti koje je angažovao USAID pomogli da poboljša proizvodnju i asortiman, kao i da se sastane sa zainteresovanim kupcima u inostranstvu.

Zahvaljujući toj podršci, kako je rekao, sada se nalaze u završnoj fazi pregovori za potpisivanje ugovora sa velikim kupcima iz Velike Britanije.

USAID-ov projekat trajao je šest godina i vredeo je 22 miliona dolara, sproveo ga je "Chemonics international".

Novu ekonomiju možete pratiti na mrežama:

Pročitajte još

pošaljite komentar

Nema komentara

Prijavite se za njuzleter Nove ekonomije.

Ova stranica je zaštićena sa reCAPTCHA i primenjuju se Google Politika privatnosti i Uslovi korišćenja usluge

Nema pravih poslovnih i životnih odluka bez dobrih informacija.
Vaša email adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.