Vesti iz zemlje

14.12.2023. 15:23

Autor: Mateja Agatonovic

SNS u kampanju na Fejsbuku i Instagramu uložio preko 140.000 evra

Foto: FoNet/Aleksandar Levajković

Srpska napredna stranka (SNS) je u proteklih 90 dana, od 13. septembra do 11. decembra, u oglašavanje na Metinim platformama (Facebook, Instagram, Threads, WhatsApp) uložila barem 140.000 evra, ukazuju podaci koje kompanija Meta javno objavljuje i redovno ažurira. Očekivano, najveći deo novca je uložen u poslednjih mesec dana, preko 80 odsto. Ova suma predstavlja skoro polovinu svih budžeta utrošenih iz Srbije za oglašavanje na Metinim aplikacijama u istom vremenskom rasponu, ili oko sedam odsto svog novca uloženog u politički osetljivo oglašavanje na Fejsbuku/Instagramu od avgusta 2020. godine do danas.

Najveći broj oglasa, preko 400, plasiran je putem stranice „Aleksandar Šapić“, a najveći pojedinačni budžet izdvojen je za stranicu „Aleksandar Vučić“, oko 67.500 evra.

Ukupno je promociju putem Mete „dobilo“ barem 45 različitih stranica povezanih sa SNS-om, pored glavnih „igrača“ najčešće opštinskih odbora.

Poređenja radi, prvi do SNS-a po troškovima na ovim društvenim mrežama je Savez vojvođanskih Mađara, koji je na ovaj način za 90 dana utrošio nešto manje od 35.000 evra.

Pošto Metina biblioteka oglasa prikuplja podatke o „politički osetljivom oglašavanju“, odnosno o oglasima koji se tiču politike, izbora ili društveno osetljivih pitanja, postoji mogućnost da su ove brojke još veće.

Ovaj broj može biti veći i zato što veliki broj stranica koje Meta evidentira u Srbiji nema jasno naznačeno ko je oglas platio.

„Kada oglašivač kategoriše svoju objavu (da se tiče) društvenih pitanja, izborima ili politike, od njega se traži da otkrije ko je platio oglas. Ako su se oglasi prikazivali bez ovog ‘odricanja od odgovornosti’, u polju će to i pisati… To znači da smo nakon što su oglasi počeli da se prikazuju utvrdili da se radi o (politički osetljivim temama) i zahtevali smo oznaku. Takođe, te oglase uklanjamo“, navodi se u pojašnjenju na Metinom servisu.

U Preliminarnim izveštajima o troškovima kampanje, koje je danas objavila Agencija za sprečavanje korupcije (ACAS), ova stavka se teško nalazi, jer ne postoji posebna rubrika za unošenje podataka o troškovima onlajn kampanje. 

Direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić za Novu ekonomiju navodi da pojedinačna stranka može podatke o utrošenim sredstvima za oglašavanje na onlajn platformama da naglasi.

Ako to ne učini, ovi troškovi će verovatno biti sabrani u nekoj od postojećih rubrika – ili u potpunosti neprijavljeni.

„Ono što sigurno možemo očekivati jeste da neće biti vidljivi troškovi (za, na primer, Fejsbuk oglašavanje) koji su plaćali pojedini stranački ili čak javni funkcioneri. Mi smo to pitanje pokrenuli podnoseći prijave ACAS-u, koji je zauzeo stanovište da (pojedinačna) stranaka nema obavezu da izveštava o troškovima koje snosi pojedinci, jer ih (partija) nije organizovala ili plaćala za to“, kazao je Nenadić.

On je ocenio i da ovo ostavlja širok prostor za zaobilaženje zakonskih ograničenja, jer to znači da se ne broje troškovi koje pojedinici plaćaju „iz svog džepa“.

Naručeno političko buđenje

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.