Akvizicija Netokracije je plod Infobipove želje da podrži razvoj i praćenje tehnološke zajednice, ali i da istovremeno ojača sopstvene kapacitete za sadržaj visokog kvaliteta. Sinergija Infobipa i Netokracije rezultira akvizicijom Netokracije u Srbiji i Hrvatskoj, pri čemu će oba izdanja, kao deo Infobip Grupe, nastaviti da postoje i posluju urednički nezavisno – pod vođstvom naše Mie Biberović, kaže za Novu ekonomiju Marko Mudrinić, direktor Netokracije u Srbiji, povodom vesti da Infobip preuzima Netokraciju.
„U praksi to znači da će Netokracija nastaviti da prati, izveštava i analizira najbitnija dešavanja koja oblikuju domaću i regionalnu poslovno-tehnološku scenu, sa još jačim fokusom na kvalitetan sadržaj za startape i developere. Pod time podrazumevam i nastavak partnerstava i saradnji koje smo tokom godina gradili, a koje su rezultovale jedinstvenom zajednicom tehnoloških preduzetnika i IT profesionalaca koje Netokracija okuplja i za koje će naš tim uvek biti tu“.
Kako kaže Mudrinić, Netokracijin tim pridružiće se Infobipovom odeljenju za developersko iskustvo pod vođstvom Ivana Burazina (Chief Developer Experience Officer) čiju je Shift konferenciju Infobip akvizirao u aprilu prošle godine.
„Čvrsta vizija da se Infobip pozicionira kao developer-centric kompanija podrazumeva još veći okret ka potrebama developera kroz kreiranje pisanog, audio-vizuelnog i interaktivnog sadržaja. Dugogodišnje iskustvo u kreiranju takvog sadržaja za programere značilo je da je Netokracija idealan partner na tom putu. Planovi su zaista veliki. Čitav tim je uzbuđen zbog ove jedinstvene prilike sa prvim hrvatskim jednorogom, ali smo isto tako spremni da znanje i iskustva koje smo stekli radeći sa kompanijama i pojedincima na regionalnom nivou, sada primenimo i na sadržaj globalnog karaktera koji će u osnovi uvek imati medijsku komponentu, ali sa jasnim ciljem da se developerima ponudi zanimljivo iskustvo koje će im pomoći da svoj svakodnevni posao obavljaju brže i lakše“.
Infobip je nastao u Istri, u malenom Vodnjanu sa 6000 stanovnika, da bi danas imao regionalne kancelarije u celom svetu, pa i Beogradu. Da li ovaj region ima perspektivu da postane neka vrsta haba za okupljanje domaće i “rađanje” novih uspešnih kompanija? Možeš li da identifikuješ nove Vodnjane u Srbiji i okruženju?
Srbija i Hrvatska su među prvima dokazale da je ovaj region izuzetno plodan kada je u pitanju IT talenat. Jake inženjerske veštine omogućile su nam da se pozicioniramo u svetu kao područje na kojem nastaju i na kojem se školuju izuzetni inženjeri koji su isto tako spremni da preuzmu rizik i krenu put preduzetništva. To je ujedno i glavni razlog zbog kojeg danas imamo Nordeus, Tenderly, 3lateral, Infobip i Rimac Automobile kao lidere u oblastima u kojima posluju.
Aktivnim učešćem u zajednici, deljenjem znanja i iskustava, investiranjem i podrškom, svaka od ovih kompanija doprinosi svakodnevnom nivou rađanju i kreiranju novih poslovnih poduhvata od kojih će neki izrasti u velike i uspešne kompanije.
U slučaju Infobipa, kompanija ima svoj Startup Tribe program za ubrzavanje rasta domaćih i svetskih startapa, a koji je namenjen upravo startapima koji su na početku svog puta. Godine iskustva i dobrih praksi o kojima je Netokracija pisala, pokazale su nam da se preduzetništvo ne dešava samo od sebe, već da je ono plod kontinuiranog ulaganja i podrške. Sada, kao deo Infobipa, to je nešto čime će se naš tim još više i fokusiranije baviti kroz pisani, blog, video ipodcast sadržaj koji će biti namenjen upravo developerima.
Ako pogledaš medijsku konkureciju, šta je to što Netokracija može da ponudi, nadamo se uskoro i na globalnom nivou?
Pre svega iskustvo. Netokracija je osnovana davne 2009. godine kada je nastala kao blog na području Hrvatske koji je okupljalo tehnološke entuzijaste koji su tražili mesto na kojem mogu da podele svoja znanja i iskustva. Kako se IT zajednica Hrvatske i Srbije razvijala, tako se razvijala i Netokracija koja je 2015. godine dobila i svoje srpsko izdanje. Tokom godina pisali smo i prvi doneli neke od najbitnijih informacija – bilo da je reč o akviziciji jedne od najpoznatijih srpskih IT kompanija ili prvom hrvatskom jednorogu, Infobipu.
Štaviše, rekao bih da smo u početku bili u potpuno drugačijoj poziciji nego što je to slučaj danas. Tada smo pisali o globalnim proizvodima i timovima koji nastaju negde tamo daleko. Danas je situacija u potpunosti obrnuta. Upravo na ovim prostorima nastaju digitalni proizvodi koji menjaju i oblikuju svet oko nas – kreiraju ih i razvijaju naši ljudi koji imaju jaku i izraženu želju da čitava zajednica raste i da što više ljudi pronađe svoje mesto u visokoteholokoj industriji.
Netokracija je zato u mogućnosti da iz prvog reda izveštava i prati razvojni put kompanija, timova i proizvoda koji su u stanju da za kratko vreme promene kompletne industrije. Pažljivim oskuškivanjem zajednice i pojedinaca, njihovih želja i potreba, ali i aktivnim učestvovanjem u njenom razvijanju, u pozicji smo da tehnološkim i stručnim temama pristupimo na jedinstven način koji je i sama publika prepoznala. Nadam se uskoro, i na globalnom nivou, sada kada smo dio Infobipa, globalne IT kompanije i lidera u sektoru CPaaS industrije.
Netokracija je svedok promena u tehnološkom preduzetništvu u Srbiji i regionu u poslednjoj deceniji. U kojoj fazi je domaće tržište i kakvu mu budućnost predviđate?
U Srbiji se trenutno dešava konsolidacija IT operacija. Tržište se razvija velikom brzinom, nove investicije omogućile su pojedinim kompanijama da dodatno prošire svoje kapacitete, stoga je borba za kvalitetan kadar još izraženija nego što je bila u proteklom periodu.Danas postoji zaista veliki broj prilika za rad na interesantnim projektima, ali se isto takopostavlja i pitanje kako će se ukrupnjavanje i dolazak stranih kompanija odraziti na dalji razvoj zajednice. Hoće li se vrednost toj istoj zajednici vraćati u vidu razmene iskustava i podrške ili će se od iste samo uzimati ono što je najbolje – kadar.
I Infobip i Netokracija čvrsto veruju da je podrška ključna za razvoj i razvoj koji će u godinama koje su pred nama kreirati neku novu vrednost, nova radna mesta i nove inicijative. Zato na čitavu akviziciju gledamo s velikom dozom uzbuđenja i ne na kao kraj jednog poglavalja, već kao početak jednog potpuno novog perioda koji će nam omogućiti da zajednicu i njene aktivne učesnike dosegnemo putem novih formata i sadržaja.
Kako se i gde informiše IT zajednica u regionu, kakav medijski sadržaj žele? Imate li odgovor na pitanje od milion dolara: “Kako privući mladu publiku”?
Smatram da nije više pitanje kako privuću mladu publiku, već je pitanje kako aktivirati publiku kojoj se obraćamo. U našem slučaju to su oduvek bili IT profesionalci, digitalci i developeri za koje smo pisali sadržaj kakav smo i sami želeli da pročitamo – aktuelan i pre svega autorski. To je ono što publika želi. Ljudi su “gladni” kvalitetnog autorskog sadržaja, oni žele da čuju drugo i treće mišljenje na određene stvari i dešavanja i to je ono što nas je motivisalo od prvog dana.
Nismo se stideli da podelimo svoje stavove, čak i kada smo zbog njih nailazili na kritiku. I dok su strana izdanja IT medija uvek aktuelna, smatram da ne postoji osoba koja danas radi u IT industriji Srbije, Hrvatske ili neke od susednih država sa područja bivše Jugoslavije, a koja barem jednom nije posetila Netokraciju. Dokazali smo da su lokalna dešavanja presudna za profesionalni razvoj ljudi, ali i da je regionalna povezanost i informisanost bitna za šire shvatanjeonoga što ovaj region može da pruži kada je tehnologija u pitanju.
Sa istom radnom etikom sada ulazimo u osmišljavanje i kreiranje novih formata koji će se još više fokusirati na developere, tako da publika može očekivati još više pisanog, audio i video sadržaja, ali i neke nove formate koji će na nove i zanimljive načine aktivirati i informisati lokalnu i globalnu publiku.