Srbija je na 62. mestu liste Svetskog indeksa inovacija (Global Inovation Index) za 2017. godinu, od ukupno 127 zemalja.
Kao prednost Srbije su istaknuti „ljudski resursi“ i „klasteri uspešnih ICT i poljoprivredno-tehničkih kompanija“, rečeno je danas na predstavljanju tog izveštaja u Beogradu.
Po tom indeksu na prvom mestu po inovativnosti je Švajacarska, slede Švedska, Holandija i SAD.
Ispred Srbije su iz regiona Slovenija (32. mesto), Bugarska (36.), Mađarska (39.), Hrvatska (41.), Rumunija (42.), Crna Gora (48.) i Makedonija (61.).
Iza Srbije se od zemalja regiona nalaze samo BiH i Albanija. Ovogodišnji GII bio je posvećen analizi inovacija u poljoprivredi.
Izdavači tog indeksa su Svetska organizacija za intelektualnu svojinu (WIPO), američki Univerzitet Kornel i Biznis škola INSEAD iz Pariza. Svaka država je vrednovana na osnovu 81 indikatora političkih prilika, obrazovanja, infrastrukture, „biznis sofisticiranosti“, „tržišne sofisticiranosti“ i drugih.
Centar za razvoj tehnološkog preduzetništva i inovacije ICT Hub je danas prvi put u Srbiji predstavio taj svetski izveštaj koji se objavljuje od 2007. godine i rangira inovativnost zemalja i njihovih ekonomija.
Ekspert za inovativne sisteme Draško Drašković je rekao da kompanije u Srbiji treba da poed saradnje sa „startapovima“, razvijaju „interne kapacitete za inovacije“.
„Potrebno je fleksibilnije unutar kompanija negovati kulturu preduzetništva. Kompanije treba da prihvate kulturu otvorenosti i da buda manje zabrinute za intelektualnu svojinu i podrže koncept otvorene inovacije. Uloga privatnog sektora treba da bude ključna u pružanju podrške preduzetnicima“, rekao je on.
Drašković je istakao da je potrebno odrediti ICT kao strateški sektor ekonomije u Srbiji i razviti institucije za javno-privatno partnerstvo.
Kao primer je naveo formiranje Nacionalne inovacione agencije, dugoročno finansiranje, „digitalno znanje“ već od detinjstva, naszavu u školama za informatičke veštine i programiranje. U okviru kompanija, kako je dodao, potrebno je organizovati obuku starijih zaposlenih.
„Neophodna je i promocija preduzeništva u Srbije“, rekao je on i ocenio da „preduzetništvo nije jača strana Srbije“, dok se u drugim zemljama o tome uči već u osnovnoj školi.