Srbija planira da uzme zajam od 14,9 milijardi dinara (126,7 miliona evra) kod Banke Intesa (Banca Intesa) za finansiranje saobraćajnice Ruma-Šabac Loznica. Vlada je predlog zakona koji reguliše ovaj krediti već uputila u skupštinsku proceduru.
U Predlogu zakona piše da je ugovor o dugoročnom investicionom kreditu sačinjen 19. novembra između Ministarstva finansija i Banke Intesa.
„Izgradnja auto-puta Ruma-Šabac i brze saobraćajnice Šabac-Loznica jedan je od prioritetnih projekata Republike Srbije u drumskom transportu, s obzirom da je reč o projektu koji je važan za razvoj i povezivanje oko 600.000 ljudi u Mačvanskom i Sremskom okrugu, ali i Podrinje i zapadnu Srbiju sa Vojvodinom, kao i taj deo Srbije sa regionom, posebno Bosnom i Hercegovinom“, navodi se u obrazlođenju zakona.
Pokrenut postupak za izradu generalnog projekta auto-puta „Vožd Karađorđe“Komercijalni ugovor o projektovanju i izvođenju radova na autoputu Ruma-Šabac i brzoj saobraćajnici Šabac-Loznica, zaključen je u novembru 2019. godine sa azerbejdžanskom kompanijom „Azvirt“. Кomercijalnim ugovorom predviđena je ugovorena vrednost investicije do 467,5 miliona evra.
Ukupna dužina auto-puta i brzе saobraćajnicе iznosi oko 80 kilometara i sastoji sе od tri dеonicе: dеonica auto-puta Ruma–Šabac u dužini od oko 22 kilometara, most prеko rеkе Savе (sa prilaznim konstrukcijama) u dužini od 2,7 kilometara i dеonica Šabac–Loznica koja ćе biti izgrađеna u profilu brzе saobraćajnicе u dužini od 55 kilometara, navodi se na sajtu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Vlada predlaže kredit za novi put od Rume do LoznicePod kojim uslovima se država zadužuje kod Banke Intesa?
Obaveza države je da otplatu glavnice kredita izvršava u jednakim polugodišnjim ratama. Otplata glavnice vršiće se u 16 jednakih rata, svakog 1. februara i 1. avgusta. Poslednja rata dospeva na naplatu 1. avgusta 2031. godine.
Naknada za obradu zahteva i realizaciju kredita iznosi 0,30 odsto na ukupan iznos zajma i plaća se jednokratno, a naknada na nepovučena sredstva iznosi 0,30 odsto na godišnjem nivou.
Ugovoreno je i da kamatna stopa bude tromesečni BELIBOR plus fiksna marža od dva odsto godišnje. Prva kamata dospeva za plaćanje šest meseci dana od datuma prvog povlačenja sredstava.
Sredstva zajma se mogu povlačiti do 4. januara 2024. godine, a rok raspoloživosti može biti eksplicitno produžen od strane Banke, u pismenoj formi na osnovu prethodnog dostavljenog pismenog zahteva.
Predviđena je i mogućnost prevremene otplate zajma, ukoliko se proceni da je to povoljnije sa stanovišta upravljanja javnim dugom, uz plaćanje svih dospelih obaveza po osnovu kamate i drugih troškova banke.
Srbija je krajem prošle godine za potrebe ovog projekta uzela zajam i kod Unikredit banke, gde je direktno zaduženje iznosilo 11,2 milijarde dinara.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je krajem marta, prilikom obilaska radova na mostu na Savi, poručio je da sve što je do tada urađeno, plaćeno iz budžeta Srbije, a ne kredita.
Ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović kazala je sredinom prošle godine da će most na Savi u okviru projekta izgradnje auto-puta i brze saobraćajnice Ruma-Šabac-Loznica „uz svu podršku i izazove“ biti završen krajem 2022. godine.
Novi put Valjevo-Loznica gradiće se i zbog Rio Tinta