Vesti iz zemlje

06.12.2023. 12:45

Autor: Katarina Pantelić

Subvencija za kragujevački Fiat iz 2022. godine „odmrznuta“ tek ovog novembra

Fiat, kompanija Fiat, automobili Foto: Pixabay

Fiat, Fijatov automobil, kragujevački Fijat

*Tekst je ispravljen i dopunjen 13. decembra 2023. godine, u 9.30 časova, odgovorom Komisije za kontrolu državne pomoći, upućenom nakon objavljivanja teksta. Delovi koji su naknadno izmenjeni su podvučeni.

Kompanija Fijat Krajsler Automobils (FCA) Srbija tek je u novembru dobila prvu tranšu subvencije, vrednu 15,5 miliona evra, za unapređenje lokalnog pogona u Kragujevcu, navodi se na sajtu Ministarstva privrede. Iako je Ministarstvo privrede u ugovoru potpisanom u aprilu prošle godine najavilo da će podsticaj od 48,04 miliona evra kragujevačkoj fabrici, postupak je u međuvremenu bio zamrznut. Komisija za kontrolu državne pomoći je izrekla upravnu meru zabrane dodele sredstava do donošenja odluke (ponašajnu meru), tj. naložila ministarstvu obustavljanje dodele državne pomoći dok se ne oceni usklađenost državne pomoći sa važećim propisima.

Resorno ministarstvo nije isplatilo sredstva privrednom društvu „FCA Srbija d.o.o. Kragujevac“ do donošenja novog rešenja, navela je Komisija za kontrolu državne pomoći u odgovoru Novoj ekonomiji.

Na pitanje zašto je isplata subvencija odložena na godinu i po dana, Nova ekonomija nije dobila odogovor ni iz Ministarstva privrede ni iz kompanije Fijat.

U periodu stopiranja isplate državne pomoći, a usled najave selidbe proizvodnje, Fijat je radnicima ponudio ili dvogodišnji posao u Slovačkoj, ili raskid ugovora o radu uz otpremnine. Otpremninu je tada uzelo skoro 500 radnika.

„Odmrzavanje“ ove subvencije se poklapa sa medijskim objavama da će u Kragujevcu naredne godine otpočeti proizvodnja novog modela električnog vozila, koji će Fijat zvanično predstaviti tek naredne godine, ali i predizbornom kampanjom.

Celokupan ugovor iz 2022. godine bio je vredan ukupno 190 miliona evra, od čega je Srbija iz buždeta trebalo da izdvoji gorepomenutih 48 miliona. Tada je najavljena i nova električna „Panda“, koja se do prošle nedelje više nije spominjala u domaćim medijima.

Novac je (i tada kao i sada) bio namenjen za „proizvodnju potpuno novih i inovativnih električnih vozila“.

Projektom ulaganja je predviđena modernizacija i unapređenje lokalnog proizvodnog pogona u Kragujevcu i uvođenje nove tehnologije za proizvodnju novih inovativnih električnih vozila.

Кomisija ne dodeljuje državnu pomoć niti odobrava isplatu već ocenjuje usklađenost pomoći sa pravilima o dodeli u cilju zaštite konkurencije na tržištu, pojašnjava se u odgovoru Komisije Novoj ekonomiji.

„Imajući u vidu visinu ulaganja kao i opredeljeni iznos podsticaja stranka u postupku je bila dužna da dokaže i ispunjenost dopunskih uslova u skladu sa Uredbom o uslovima i kriterijumima usklađenosti regionalne državne pomoći  i Uputstvom za ocenjivanje usklađenosti regionalne državne pomoći“, navodi se u odgovoru Komisije.

U dokumentu koji je Komisija za kontrolu državne pomoći prošlegodine objavila, navodi se da je to nezavisno telo izreklo upravnu meru zabrane dodele sredstava do donošenja odluke, odnosno naložila Ministarstvu privrede obustavljanje dodele državne pomoći do utvrđivanja usklađenosti subvencije sa postojećim propisima.

Onda je u maju 2022. godine naložila Ministarstvu privrede da dostavi potrebne informacije, podatke, dokaze, dokumentaciju, kako bi Ministarstvo moglo da dodeli subvenciju, ali se ova isplata nakon više pokušaja dostavljanja potrebne dokumentacije (jun, jul, septembar i decembar 2022. godine i avgust 2023. godine) nije dogodila.

„Kako na osnovu dostavljene dokumentacije nije bilo moguće utvrditi potpuno i pravilno činjenično stanje, te da, stoga, nije bilo moguće oceniti usklađenost predmetne državne pomoći, Komisija je, Zaključkom… od 2. juna 2022. godine, Zaključkom… od 19. jula 2022. godine, Zaključkom… od 20. septembra 2022. godine i Zaključkom… od 28. decembra 2022. godine od Ministarstva zatražila da dostavi dodatne podatke, informacije, dokaze i dokumentaciju. Postupajući u skladu sa zaključcima Komisije, Ministarstvo je dopisom… od 13. jula 2022. godine, dopisom… od 5. septembra 2022. godine, dopisom … od 16. decembra 2022. godine i dopisom… od 24. avgusta 2023. godine dostavilo dodatne podatke, informacije, dokaze i dokumentaciju“, navodi se u dopisu Komisije dostzavljenom nakon objavljivanja prvobitne verzije tekta.

U tom smislu, neophodno je istaći da je Ministarstvo dostavilo sve dodatne podatke, informacije, dokaze i dokumentaciju koje je Komisija cenila u postupku. Takođe, od dostavljanja dopunske dokumentacije nije zavisila dodela sredstava već je to posledica izrečene upravne mere.

Nova ekonomija nije dobila odgovore od Ministarstva privrede zašto i nakon dostavljanje dodatne dokumentacije formalni uslovi nisu bili ispunjeni, odnosno zbog čega se na isplatu subvencija čekalo godinu i po dana.

Šta se desilo nakon potpisivanja ugovora?

Mesec dana nakon potpisivanja ugovora, 13. maja 2022. godine, radnici kompanije Fijat okupili su se ispred glavnog fabričkog ulaza zbog navodne odluke poslodavca da privremeno zatvori fabriku, a zaposlene uputi na rad u inostranstvo ili im uruči otkaze.

Iz sindikata radnika Fijata su tada naveli da poslodavac privremeno zatvara fabriku radi priprema za početak proizvodnje automobila na električni pogon u Kragujevcu.

Nakon pregovora, koji su trajali skoro dva meseca, mediji su navodili da je menadžment kompanije ponudio radnicima dvogodišnji posao u Slovačkoj, ili raskid ugovora o radu uz otpremnine.

Jedna od opcija koja je ponuđena radnicima bio je bonus od 11.000 evra pre polaska i 6.000 evra po povratku iz Slovačke, druga opcija nazvana „tri plus jedan“ je podrazumevala rad od tri meseca u Slovačkoj i jedan mesec u Kragujevcu, a treća je bila odlazak iz fabrike uz otpremninu od 790 evra po godini radnog staža u FCA.

Prvog jula 2022. godine, premijerka Srbije Ana Brnabić navela je da su 492 radnika dobila otpremnine.

Zbog čega su radnici morali da odu na rad u inostranstvo prethodne godine, da li je to bio deo plana ili je to bila posledica zbog neisplaćenog dela novca, da li će kompanija dobiti još novca od države za modernizaciju pogona u Kragujevcu i kada će se radnici vratiti u fabriku u Kragujevac, pitanja su na koje kompanija Stellantis nije želela da da odgovor Novoj ekonomiji.

Šta dalje sa novcem?

U ugovoru vrednom 190 miliona evra koji su 28. maja 2022. godine potpisali predstavnici kompanije Fijat i Ministarstvo privrede, navodi se da se kompanija Fijat obavezuje da će do kraja 2024. godine realizovati investicioni projekat (proizvodnju novog modela električnog automobila). 

Takođe, FCA se obavezao da će investirati u materijalna i nematerijalna sredstva do kraja 2024. godine u iznosu ne manjem od 162 miliona evra.

Sredstva će biti isplaćena u dve tranše u dinarskoj potivvrednosti. Prva tranša, kako se navodi, trebalo je da bude isplaćena ove godine, u iznosu od 15,5 miliona evra, nakon što FCA Srbija dostavi dokaze da je ispunila obavezu prethodnog ulaganja u iznosu od 62 miliona evra.

Druga tranša novca biće isplaćena u 2024. godini u iznosu od 32,54 miliona evra nakono što kompanija bude dostavila dokaze koji potvrđuju da je ispunila obavezu ulaganja u iznosu od milion evra i formirala lanac dobavljača proizvodnje novog „finalnog proizvoda visokog stepena proizvodne kompleksnosti“.

Komisija za kontrolu državne pomoći navela je i nekoliko stavki koje se tiču biznis plana kompanije.

„FCA je proizvodio u Kragujevcu model FIAT 500L koji je na kraju svog životnog ciklusa, a sama platforma je zastarela, pa usled smanjene tražnje za ovim proizvodom, FCA je bio prinuđen da smanji obim proizvodnje ovog modela“, navel je Komisija.

Kada je u pitanju zapošljavanje novih radnika, projektom ulaganja ono nije predviđeno za ovu i narednu godinu, navela je Komisija.

Međutim, nakon nabavke instaliranja nove opreme i realizacije projekta automatizacije proizvodnje u 2024. i 2025. godini, kada budu ostvareni uslovi za otpočinjanje proizvodnje, FCA će imati potrebu za zapošljavanjem 800 do 1.000 novih radnika odgovarajućih profila.

Proizvodnja rezervnih delova za FIAT 500L se, kako se navodi u rešenju, nastavlja, a predviđeno je da se počne sa proizvodnjom novog električnog vozila već sredinom 2024. godine.

Prema pisanjima medija, u pitanju je novi model Fiat Pande, koji će se zvati „Pandina“ i imati hibridni i električni model. Cena „Pandine“ biće od 15.000 evra za hibridni model i oko 20.000 evra za električni.

Kompanija Fiat Krajsler je u Srbiju došla 2008. godine i u vlasništvu je FCA Italy S.P.A. sa 66,67 odsto udela i Srbije sa 33,3 odsto.

FIAT – Bolje da ne znamo koliko košta

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.