Srbija

01.07.2021. 20:15

Nova ekonomija

Autor: Nova Ekonomija

Sudije sad sve dobiju na klik, na dnevnom redu sudski pomoćnici

Efikasno pravosuđe, piše u svim izveštajima privrednih udruženja koje posluju u Srbiji, na pitanje šta je "rak rana" poslovnog ambijenta u Srbiji.Zato je efikasnost pravosuđa jedna od najvažnijih oblasti i za inostrane do...

Pixabay

Srbija

01.07.2021. 20:15

Efikasno pravosuđe, piše u svim izveštajima privrednih udruženja koje posluju u Srbiji, na pitanje šta je „rak rana“ poslovnog ambijenta u Srbiji.

Zato je ovo jedna od najvažnijih oblasti i za inostrane donatore, među kojima je vodeći USAID koji je u poslednjih 20 godina uložio oko 78 miliona dolara u unapređenje vladavine prava i zaštitu ljudskih prava. 

Zbog pretrpanog sistema pravosuđa u kome građani često do pravde dolaze nakon više godina, a nekad ni tada, USAID-ov projekat vladavine prava (ROLP) fokusirao se na automatizaciju i usvajanje elektronske uprave, što bi moglo da unapredi efikasnost pravosuđa.

Prema podacima Vrhovnog kasacionog suda od 2012. do 2020. godine između 1,7 i 2,2 miliona novih predmeta stizalo je godišnje u sudove.

Od fiskalne konsolidacije 2014. do ove godine, uvedene su restrikcije na zapošljavanje u javnom sektoru, pa i u sudovima, što je dovelo do gomilanja velikog broja nerešenih predmeta. Stvar otežava i to što se veliki broj dnevnih aktivnosti, recimo unošenje podataka u sudske spise ili prijem i slanje pošte, obavlja ručno, a pri tome ostavlja veliku mogućnost za ljudsku grešku. 

Pored toga, baze podataka o građanima i preduzećima nisu bile povezane, pa su postojali i problemi prilikom obaveštavanja stranaka u postupcima. U praksi za svaku informaciju iz nekog državnog registra trebalo je podneti poseban zahtev koji bi se onda čekao do tri meseca, što je onda odugovlačilo i donošenje rešenja. 

Projekat na kome USAID radi sa Ministarstvom pravde, Visokim savetom sudstva, sudovima i tužilaštvima, ima za cilj da poveća efikasnost automatizacijom procesa. Na primer, USAID je obezbedio pravnu i IT podršku za proširenje broja podataka koji se nalaze u Pravosudnom informacionom sistemu (PIS) u kom bi trebalo da se nalaze svi podaci potrebni sudovima, javnim beležnicima i izvršiteljima. 

Sada je moguće jednim klikom doći do podatka o vlasništvu nad nekretninom, podataka iz registra rođenih, umrlih, venčanih, o evidenciji osuđivanih, podataka iz Agencije za privredne registre, iz PIO fonda, o registraciji vozila itd. 

Svaki od ovih podataka je ranije predstavljao papir koji je trebalo tražiti i sačekati, da bi sada elektronski upiti uštedeli ogromno vreme i novac. Istraživanje koje je sproveo USAID pokazuje da je od 2017. kada je počelo unapređenje PIS-a, do kraja 2020. godine podneto 6,3 miliona upita, čime je ušteđeno oko 13,5 miliona evra za budžet, pored 262.724 radna dana osoblja u pravosudnim i državnim institucijama. 

Ručno slanje sudskih spisa

Zahvaljujući elektronskoj komunikaciji nije razmenjeno čak 12.610.742 papira. Iako deluje banalno, jedna od stvari koja je odugovlačila procese, jeste slanje sudskih spisa strankama u postupcima.

Ovo se radilo ručno, pa je dolazilo do grešaka u pisanju adresa ili imena, što je umelo poprilično da razvuče procese. U okviru projekta i u saradnji sa pravosudnim institucijama i Poštom, uspostavljena je automatizacija prijema i slanja pošte i trenutno se sprovodi pilot u Trećem osnovnom sudu u Beogradu i u Osnovnom sudu u Nišu. 

Prema dosadašnjim iskustvima, vreme za pripremu i snimanje dostavnica i povratnica je skraćeno šest puta, pogrešno unete adrese su prošlost jer se poštanski brojevi uzimaju direktno iz baze Pošte Srbije i štampaju na kovertama, a to takođe isključuje i vraćanje pošte zbog nečitko ispisane adrese. 

Pored toga, cela procedura zahteva znatno manje osoblja, koje sada može da radi druge poslove. Na kraju, podaci o isporuci sudskih pismena su elektronski, te se može pratiti koliko je trajala isporuka i da li je bila uspešna. Ova aplikacija je dostupna svim osnovnim i višim sudovima.

Sudsko osoblje je gubilo snagu i vreme na praćenje naplate sudskih troškova.

Istraživanje USAID-a je pokazalo da su sudije i administrativno osoblje upravo ovo označili kao jedan od najzahtevnijih zadataka. Napravljena je aplikacija koja automatski računa sudske naknade, kao i centralizovana aplikacija  (CSST) koja prati da li su naknade plaćene. Tako se sada može precizno utvrditi koliko koji sud prihoduje po osnovu naknada, a sudijama daje više vremena da se bave predmetima i donošenjem rešenja, nego administracijom.

Još jedna stvar koja bi olakšala posao sudijama i oslobodila ih bavljenja birokratijom, jeste i optimalno korišćenje sudskih pomoćnika. U saradnji sa Visokim savetom sudstva i Ministarstvom pravde USAID radi na izmenama propisa o sudskim pomoćnicima kojim bi se precizno utvrdilo njihovo napredovanje u karijeri, kako bi se smanjilo njihovo napuštanje sudova. Takođe se radi i na masovnoj obuci sudijskih pomoćnika za donošenje prvostepenih odluka u parnicama.

Tužbe zbog kršenja prava na suđenje u razumnom roku

Jedan od najčešćih slučajeva u srpskim sudovima su tužbe zbog kršenja prava na suđenje u razumnom roku zbog predugog trajanja, ili zato što se slučajevi nikada i ne reše. Ovakvi slučajevi često završe pred Evropskim sudom za ljudska prava. 

Zato su predsednik Vrhovnog kasacionog suda i Visokog saveta sudstva, ministar pravde, državni pravobranilac i direktor Pravosudne akademije, potpisali 18. jula   2018. godine Uputstvo za unapređenje i promociju postupka zaključenja i izvršenja vansudskog poravnanja u postupcima za zaštitu prava na suđenje u razumnom  roku, na kom je radio i USAID. Od tada je rešeno 3.037 vansudskih poravnanja, čime je ušteđeno više od 400.000 dana suđenja i 31,6 miliona dinara u sudskim troškovima.

Manji pritisak na sud, ali problemi sa izvršiteljima

Smanjenju pretrpanosti sudova doprinelo je uspostavljanje izvršitelja 2013. godine i te godine je broj novih predmeta za izvršenje dodeljen sudovima smanjen za 49 odsto. 

ŠTA JE NOVO U ZAKONU O IZVRŠENJU

Međutim, u praksi su se pojavili mnogi problemi, pa recimo i to da su predmeti velikih kompanija koji se tiču komunalnih dugova dodeljivani jednom određenom broju izvršitelja. Zato su 2019. godine donete izmene zakona o izvršenju i obezbeđenju, koje su stupile na snagu početkom 2020. godine. 

Na ovim izmenama USAID je radio od sredine 2018. do sredine 2019. godine i doneta su rešenja koja dovode u proporciju visinu duga sa procedurom izvršenja, ograničava se izvršenje na imovini socijalno i ekonomski ranjivih građana, sprečava prodaja domova u kojima se stanuje zbog naplate komunalnih dugova manjih od 5.000 evra, uvodi se e-aukcija nekretnina čime se sprečavaju nameštene aukcije, ograničava se gomilanje nepotrebnih provizija i predviđa medijacija između dužnika i poverioca. 

Nakon usvajanja izmena pokrenut je program obuke oko 500 sudija i javnih izvršitelja.

Projekat je podržala Ambasada SAD.  Stavovi i mišljenja i zaključci izneseni u projektu nužno ne izražavaju stavove Vlade SAD već isključivo autora.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.